وب هاستینگ
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اگر نمی دانید ، بدانید - حدیث منتظران قائم (عج)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تماس با ما
بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 96
کل بازدید : 887289
کل یادداشتها ها : 442

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران

V

مطالبات متقابل مردم و مسولین

نوسنده : حدیث

نگاه خاکستری آنهم با سایه های مختلفش به مطالبات و خواسته های بر حق و شرعی مردم به خاطر پذیرش تساهل ( که  متاسفانه خود سبب بروز درگیری هایی در بین مسولین- نه مردم – شده است ) ، مهمترین دردی است که در این ایام ما نسبت به مسولین داریم ... مسئله مهمی که این روزها با آن درگیر هستیم ، عدم ثبات رفتاری مسئولین در جریانات و تماسهای سطح به سطح با مشکلات است ... البته بماند که در اکثر موارد خودشان به مواردی که در حد مشکل نیستند دامن می زنند و از آن یک مشکل نمای بزرگ در جامعه می سازند ... مشکل اصلی اینجاست که  هنوز اینان سطح مطالبات خود را نمی دانند ، یعنی اصلاً نمی دانند مطالباتشان از مردم و نظام و انقلاب و کشور چیست !!! کسی هم که نداند چه می خواهد و چه باید بخواهد ، قطعاً در مسیری به جز تباهی و تردید گام نخواهد برداشت ... منظور از " مطالبات " که در این بحث به آن اشاره خواهد شد ، در واقع  به آن دسته از خواست های آشکار و یا غیر آشکار مردم جامعه گفته می شود که در سطح های مختلف اعم از گروهی و فردی نسبت به نظام ایجاد می شود ... خوب مسئله مهم این است که نظام و مسولین بخواهند چگونه با این پدید تعامل داشته باشند ...


رهبر معظم انقلاب اسلامی  بارها و بارها و البته خیلی بیشتر از وظیفه ای که بر عهده دارند ( شخص اول کشور و ولایت فقیه ) به درستی به این نکته مهم اشاره نموده اند و سعی کردن که موضوع مطالبات و درخواست ها را در بین مردم از خودشان و از مسولان تبیین بفرمایند ( اما کو گوش شنوا !!! ) البته نسبت مثبت بودن این رهنمودها در بین مردم به مسئولین بیشتر بوده است و این به آن معناست که مسئولین محترم هنوز در این وادی بیگانه هستند و مثل اینکه سعی هم ندارند که  تلاشی برای برون رفت از این مشکل انجام دهند ! بد نیست دوباره این آقایون پر مدعا سری به رهنمودهای مقام معظم رهبری بزنند و بفهمند که مطالبات بر حق ایشان ، از آنان چیست !!!

مطالبه رهبری معظم از مردم و مسولین :

مقام معظم رهبری ( دامت برکاته ) : مردم از خودشان بصیرت نشان دادند. حقاً و انصافاً بصیرت مردم مثال‌زدنى است؛ این هم کار خداست. دلها دست خداست، اراده‌ها مقهور اراده‌ى الهى است . مردم مؤمنند، متوجه به حقایقند؛ سفارش ما بیشتر به مسئولین است، به سیاستمداران است، به مدیران گوناگون است؛ مراقب باشند دشمن نتواند این آرامش و استقرار و طمأنینه‌اى را که به فضل الهى در کشور وجود دارد و دشمن سعى کرده این را به هم بزند و نتوانسته، به هم بزند؛ سعى کنند این آرامش و استقرار را حفظ کنند؛ نگذارند تلاطم به وجود بیاید. گاهى یک حرف، گاهى یک عمل نسنجیده، گاهى یک اقدام نابجا، موجب تلاطم در محیط سیاسى میشود؛ باید خیلى مراقب باشند .

متاسفانه در این روزهای سرنوشت ساز کشور و نظام شاهد هستیم که برخی از مسئولین خواه عادمانه و خواه غیز عامدانه ، خود را در برابر این فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست نظام قرار داده اند ... همین رفتارهای چند روز اخیر مسئولین هم نمادروشنی از این عدم آگاهی و یا عدم تمایل به آگاهی در بین مسولین است ... در این بین هم مردم باید مطالبات خود را از نظام در خواست کنند و هم مسئولین مطالبات خود را از مردم در مسیر همکاری بخواهند ولی مشکل اینجاست که مسئولین بر خلاف مردم پای قولهای خود نیستند و متاسفانه تمام فعالیتهای خود را معطوف به امور مرتبط با انتخابات کرده اند ...

سرانجام عدم درک صحیح مطالبات مردم :

متاسفانه در دورانهای مختلف در کشور عزیزمان ، همواره از سوی مدعیان و گاهاً هم مسولان اجرایی ، مطالبات  بر حق مردم به درستی شناخته نشده است و نکته تاسف بار این ماجرا اینجاست که مسولین و این مدعیان پیگیری مطالبات مردم ، به این هم اکتفا نکردند و در واقع سعی کردند از این مطالبات به نفع خود و مقاصد سیاسی خود سوء استفاده کنند ... یکی از این سوء استفاده ها از مطالبات بر حق مردم ، جریاناتی بود در انتخابات ریاست جمهوری در سال 88 اتفاق افتاد و به تعبیر مقام معظم رهبری به مایه بی آبرویی کشور تبدیل شد ...  رهبر معظم انقلاب در بیاناتی مطالبات مردم و نحوه  تعامل مسولین وم دعیان را اینگونه ابیین فرمودند " همه مراقب باشند که انتخابات مایه‌ى بى‌آبروئى براى کشور نشود؛ آنطورى که در سال 88 یک عده‌اى سعى کردند انتخابات را مظهر اختلافات وانمود کنند، جنجال سیاسىِ طبیعىِ انتخابات را تبدیل کنند به یک فتنه؛ که البته ملت ایران در مقابلش ایستاد و هر وقت هم شبیه آن اتفاق بیفتد، ملت در مقابل آن خواهد ایستاد. " 

مطالبات سیاسی مردم

هشدار :

مسولین مواظب باشند که این عدم  توجه به حقوق اساسی ملت که همانا درک کردن حضور مردم در صحنه است ، می تواند برایشان گران تمام شود . در خیلی از موارد مطالبات مسئولین از یکدیگر به حق است ولی بدبختانه نمی دانند چکونه آنرا مطرح کنند و در واقع و خودمانی ، بلد نیستند تعامل برقرار کنند و این همان چیزی است که دل مردم را بیشتر از مشکلات اقتصادی ، می سوزاند .

یک راه حل ساده :

حفظ تعادل و تقابل میان مطالبات مردم و نظام از مهمترین ارکانی است که باید به آن توجه کرد ... در این میان روشن شدن سطح مطالبات مردم و مسولین از یکدیگر می تواند بسیار کارساز باشد در حل این معظلات آنهم در این روزهای نزدیک به انتخابات !!! ایجاد توقعات بی جا و بدون پشتوانه در بین مردم و اعلام برنامه هایی منطبق با مطالبات مردم در این روزها و ربط دادن آن به انتخابات ، بزرگترین خیانت به مردم و نظام است ... پس بیایید دست به دست هم بدهیم و در این  دوران حساس نظام مقدس جمهوری اسلامی ،  با شناختن و شناساندن مطالبات بر حق هر یک از اعضاء جامعه از مردم گرفته تا مسولین ، گامی محکم و استوار در جهت رشد وتعالی کشور اسلامی مان برداریم ، انشاءالله .

مطالبات مردم از مسولین :

البته مردم فهیم و انقلابی کشور مان همیشه محفوظ به حیا بوده اند و هیچ گاه ، خواستهایی بیشتر از آنچه که در توان نظام بوده ، از مسولین نخواسته اند ... بمان این محفوظ به حیا بودن هم برخی از مواقع باعث سوء استفاد هبرخی از مسولین اجرایی کشور هم شده است .... مهمترین مطالبه مردم در این روزها این است که مسولین محترم حد و حدود خود را در پیشگاه ملت رعایت کنند و بیش از این بر اوضاع اسفبار سیاسی کشور دامن نزنند ... یکی دیگر از مهترین مطالبات مردم در این روزها ایجاد اشتغال  و رسیدگی و سرو سامان دادن به مسائل معیشتی و اقتصادی مردم دانست ...

مطالبات نظام  از مردم :

مردم عزیز و صبور کشور مان در طول سالیانی که از عمر انقلاب گذشته به خوبی نقش خود را در صحنه های مختلف ایفا کرده اند و جای هیچ گونه حرفی باقی نگذاشته اند ...  در این زمیه بیانات مقام معظم رهبری به درستی و روشنی این نقش حماسه ساز مردم را متذکر و یادآور شده اند :  " دشمنان خواستند مردم را از میدان‌هاى لازم‌الحضورِ خودشان دور کنند، نتوانستند؛ خواستند مردم را دچار تشتت آراء کنند، اختلاف کنند، که گریبان یکدیگر را بگیرند، از مصالح کشور و پیشرفت کشور غافل شوند، نتوانستند. مردم از خودشان بصیرت نشان دادند. حقاً و انصافاً بصیرت مردم مثال‌زدنى است؛ این هم کار خداست. دلها دست خداست، اراده‌ها مقهور اراده‌ى الهى است. مردم مؤمنند، متوجه به حقایقند؛ سفارش ما بیشتر به مسئولین است، به سیاستمداران است، به مدیران گوناگون است؛ مراقب باشند دشمن نتواند این آرامش و استقرار و طمأنینه‌اى را که به فضل الهى در کشور وجود دارد و دشمن سعى کرده این را به هم بزند و نتوانسته، به هم بزند؛ سعى کنند این آرامش و استقرار را حفظ کنند؛ نگذارند تلاطم به وجود بیاید. گاهى یک حرف، گاهى یک عمل نسنجیده، گاهى یک اقدام نابجا، موجب تلاطم در محیط سیاسى میشود؛ باید خیلى مراقب باشند "

یادآوری :

برای روشن تر شدن این مباحثی که خدمت تان عرض کردم تعاریفی را بیان می کنم که انشاءالله با علم به آن و افزایش بصیرت خود در این زمینه ، بتوانیم این مشکل عدم برقرای ارتباط سالم و تعامل مفید در بین مردم و مسولان و البته بیشتر در بین خود مسولان را حل کنیم :

بدانیم حدود در خواستها و مطالبات چیست  :

مجموعه تقاضا و درخواست‌ها و خواسته‌های آشکار یا غیرآشکار است که از سوی آحاد افراد جامعه در سطوح مختلف ( فردی و گروهی ) نسبت به نظام سیاسی ( اعم از مبانی ، سیاست‌ها و تصمیمات یا رفتارهای نظام ) ایجاد می‌شود .

تبعات عدم توجه به مطالبات بر حق مردم  :

درخواست‌ها یک داده مهم برای نظام سیاسی هستند و اگر در خواست‌ها نسبت به ظرفیت نظام فزونی یابد نارضایتی حاصل موجب تشدید تقاضاها و کاهش سریع حمایت‌ها شده موجب به خطر افتادن نظام می شود ، بر این اساس می‌توان گفت : عدم توجه به تقاضاها ( پاسخگویی ) و یا فقدان توانایی یا ظرفیت پاسخگویی موجب:  

1- تشدید تقاضا ،

2-  کاهش سریع حمایت‌ها و تضعیف جدی شاخص‌های نرم‌افزاری امنیت ،

3-  ناامیدی و دلسردی و سرخوردگی و کاهش وفاداری ،

4-  نا امنی و افزایش رویدادهای ضد امنیتی و تضعیف چهره سخت افزاری امنیت می‌شود.

بنابراین پاسخگویی به تقاضاها یک شاخص رشد سیاسی محسوب می‌شود .

پس انشاءالله با همدلی و همفکری و رعایت ادب و احترام متقابل در این بازه زمانی در کشور عزیزمان ، خواهیم توانست امیدهای دشمنان قسم خورده نظام و مردم را همانند همیشه از شدت شکست سخت ، گیج و مبهوت کنیم ...




 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
->