وب هاستینگ
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
معامله ، هرگز - حدیث منتظران قائم (عج)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تماس با ما
بازدید امروز : 18
بازدید دیروز : 56
کل بازدید : 887198
کل یادداشتها ها : 442

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران

V

نویسنده : حدیث

در زمان نزدیک شدن به انتخابات گاهاً از برخی مسولین اظهار نظرها و ادعایهای عجیب و غریبی می شنویم ... ادعاهایی که همیشه فکر می کردیم در طول سالیان تصدی شان بر قدرت ، چیز دیگری بوده ولی خیلی جالب است که  ناگهان 180 درجه تغییر موضع دادند !!! البته خیلی هم سخت نیست درک شرایط شان ... فقط آدم  تعجب می کند که چقدر یک انسان می تواند شخصیت و وجود پاک نهاد خویش را برای نیل به اهداف پست زمینی ، آلوده کند !!! بگذریم ... یکی از این شعارهای دهن پر کن رابطه با آمریکاست ... هر یک از آقایونی که حتی کمی در انتخابات آینده نقش خواهند داشت ، به نوعی خود را درگیر این مسئله کرده اند ...مسئله ای که علی رغم اینکه برای مردم حل شده است ، برای مسئولین هنوز مجهول مانده است !!!


اما خمینی (ره ) : ما ذلت را نخواهیم پذیرفت براى خاطر اینکه یک رابطه با یک ابرقدرت داشته باشیم. شرافتى نیست رابطه داشتن با امثال امریکا. دولت امریکا یک شرافت انسانى مع الأسف الآن ندارد که ما بخواهیم به واسطه آن شرافت انسانى‏ اش با آن رابطه داشته باشیم‏ ، ما هر گز نمى‏ خواهیم که رابطه با اینها داشته باشیم. نه با اینها، نه با هر کس که بخواهد تحمیل به ما بکند " (صحیفه امام  ج‏11ص303 )

سرمنشأ در خواست رابطه با آمریکا :

منطقه خاورمیانه از گذشته های تاریخ تا امروز یکی از حساس ترین محدوه های جغرافیایی و استراتژیکی دنیا بوده و هست و البته در شرایط حاضر می توانیم این نقش پر رنگ را بیشتر حس کنیم ... این منطقه به خاطر شرایط ویژه ای که دارد هموراه مورد نظر جاه طلبان و مستکبران بوده ، آشفتگی ها و جنگهای خونین که در این منطقه با شیطنت مستکبران شعله ور شده ، گواه این موضوع است . امروزه مهمترین برنامه های مداخله گر همیشگی صحنه های دنیا ( آمریکا ) دنبال می کند ، اهدافی است که در منطقه خاور میانه به ثبات سیاسی  و اجتماعی اسرائیل جعلی و غاصب کمک کند ، حالا از کنترل تولید و توزیع نفت گرفته تا سایر داشته های منطقه .

دراین میان هنوز هم سیاست تفرقه بیانداز و حکومت کن در حال اجراست ... پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل به همراه کشورهای ایران ، ترکیه ، عربستان ، مصر ، عراق ، سوریه و رژیم اشغالگر قدس ، از تاثیر گذاران مستقیم بر تحولات این منطقه هستند ... البته ترکیه این روزها با بازار گرمی هایی که برای آمریکا می کند به جمع کشور های صاحب نفوذ در منطقه در کنار ایران و عربستان تبدیل شده است ... در محدوده مستکبران هم ایالات متحده آمریکا فضول ترین کشور در منطقه است .

حالا چیزی که کشورهای منطقه و آمریکا را نگران کرده است ، دستیابی ایران به انرژی صلح آمیز هسته ای ست ... این نگرانی باعث شده است تا ایالات متحده و هم پیمانانش سعی کنند تمام توان خود را بکار گیرند برای تحت فشار گذاشتن ایران ... نتیجه و اثر این تحریمها در داخل ایران که در این سالهای اخیر به اوج خود رسیده ، دست آویزی شده برای برخی از غافلین جهت سر خم کردن در پیش استکبار ( چیزی که مردم غیور ایران از گذشته تاریخ تا اکنون به هیچ وجه زیر بار آن نرفته اند ) ... عده ای تحریمها را بهانه می کنند برای اوضاع اقتصادی کشور ، عده ای هم تصمیمات مفتضحانه دستگاه اجرایی را ... هرچه هست این مباحث باعث شده تا سست عنصران بر طبل رابطه با آمریکا جهت کم شدن فشارهای خارجی ، بزنند ... به این آقایون توصیه می کنم کمی به عقب برگدند و اتفاقات را مرو کنند و ببینند کجای کار هستند ... یادمان نرود که تاریخ آیینه است برای ساختن آینده ...

امام خامنه ای

مقام معظم رهبری : "و اما مسئله ای که این روزها در سطح جمعی از اهل فکر و اهل نظر در جریان است، مذاکره کردن و مذاکره نکردن است... من معتقدم، آن کسانی که فکر می کنند ما باید با رأس استکبار -یعنی آمریکا- مذاکره کنیم، یا دچار ساده لوحی هستند، یا مرعوبند. من بارها این نکته را عرض کرده ام که استکبار، بیش از این که نان قدرت و توانایی خودش را بخورد، نان هیبت و تشر خودش را می خورد. اصلاً استکبار، با تشر و ابهت و شکلک درآوردن و ترساندن این و آن، زنده است. مذاکره، یعنی چه؟ صرف این که شما بروید با آمریکا بنشینید حرف بزنید و مذاکره کنید، مشکلات حل می شود؟ این طوری که نیست.

مذاکره در عرف سیاسی، یعنی معامله، مذاکره با آمریکا، یعنی معامله با آمریکا. معامله، یعنی داد و ستد؛ یعنی چیزی بگیر، چیزی بده تو از انقلاب اسلامی، به آمریکا چه می خواهی بدهی، تا چیزی از او بگیری؟ آن چیزی که شما می خواهید به آمریکا بدهید، تا در مقابل از او چیزی بگیرید، چیست؟ ما چه می توانیم به آمریکا بدهیم؟ او از ما چه می خواهد؟ آیا می دانید که او چه می خواهد؟ «و ما نقموا منهم الا ان یومنوا بالله العزیز الحمید». والله که آمریکا از هیچ چیز ملت ایران، به قدر مسلمان بودن و پای‌بند بودن به اسلام ناب محمدی(ص) ناراحت نیست. او می خواهد شما از این پای‌بندیتان دست بردارید. او می خواهد شما این گردن برافراشته و سرافراز را نداشته باشید؛ حاضرید؟ "

حال ببینیم این دوکشور چقدر خواهان رابطه با همدیگر هستن و آیا عملاً این رابطه می تواند شکل بگیرد یا نه ؟!!!

گرایش‌های موجود درایالات متحده آمریکا  نسبت به ایران :

گرایش خصمانه : طرفداران این گرایش بیشتر در کنگره آمریکا و محافل یهودی می‌باشند . رئیس کنگره آمریکا ، کینگریچ از حزب جمهوری‌خواه و افرادی مانند سناتور داماتو خواهان شدت عمل بیشر در مقابل ایران هستند .(فشارهای اقتصادی ، سیاسی و حتی نظامی)

گرایش متعادل : طرفداران این گرایش بیشتر در وزارت امورخارجه آمریکا مشاهده می‌شوند . این گرایش در واقع سیاست رسمی دولت آمریکاست . ... این دیدگاه به جای تغییر نظام ، خواهان تغییر برخی از جنبه‌های رفتاری است ولی ایران را برای منطقه و منافع آمریکا بسیار خطرناک معرفی می‌کند.

گرایش مصالحه جویانه : بیشتر محققان و مقامات سابق آمریکا طرفدار این نظریه هستند ... افرادی مانند برژنسکی ، اسکوکرافت ، ریچارد مورفی ، گرسیک و شیرین هانتر از طرفداران این نظریه هستند .

گرایش‌های موجود در ایران نسبت به آمریکا :

گرایش تداوم قطع رابطه با آمریکا : این گرایش هرگونه مذاکره با آمریکا را مردود می‌داند و ... قطع رابطه با آمریکا را یکی از اصول اساسی انقلاب می‌داند که با برقرای رابطه با آن کشور زیر پا گذاشته می‌شود . ... آیت‌الله تسخیری پیشنهاد گفتگو با آمریکا را یک توطئه می‌داند .

گرایش برقراری ارتباط با آمریکا : این گرایش دقیقا در مقابل دیدگاه قبلی است و امنیت ملی ایران را در گرو برقراری رابطه با آمریکا می‌داند . چهره شاخص این دیدگاه رجایی خراسانی است .

گرایش میانه : این گرایش علی‌رغم این که آمریکا را مظهر استکبار و دشمن اصلی انقلاب اسلامی می‌داند ، برقراری رابطه از موضع قدرت را مردود نمی‌داند ولی برقرای رابطه را دارای هیچ منافعی برای ایران نمی‌داند .

دوره‌های روابط ایران و آمریکا :

الف - دوره نفوذ(از ابتدا تا 1331) : اتخاذ برخی مواضع نسبتا همسو با منافع و اهداف دولت و ملت ایران در چهارچوب منافع کلی و جهانی خویش ... حمایت اولیه از نهضت ملی شدن صنعت نفت ... و ایجاد سد در مقابل نفوذ بریتانیا و روسیه.

ب - دوره سلطه (1357- 1332) حکومت ملی مصدق در سال 32 توسط سیا سرنگون شد و شاه را باز گرداند ... طراحی انقلاب سفید شاه ، تحمیل کاپیتولاسیون ، انجام کودتای 28 مرداد 1332 و ... تمامی ارکان کلیدی را تحت سلطه خویش در آورد .

 ج - دوره بن‌بست (1357 به بعد) : پیروزی انقلاب اسلامی و سقوط شاه - تسخیر لانه جاسوسی در 13 آبان 58 در نتیجه :

-   مسدود کردن دارای‌ها و اموال ایران

-   اعلام تحریم اقتصادی و تسلیحاتی

-  قطع رابطه سیاسی با ایران

-  حمایت از گروههای میانه‌رو

-   نقشه تجزیه ایران

-   پذیرش شاه

-   طراحی و اجرای کودتا

-   ترغیب عراق در حمله به ایران

-   حمایت از گروه‌های ضد انقلاب

-  سرنگونی هواپیمای مسافربری

-  جنگ روانی بر ضد ایران

نظم نوین خاورمیانه و ایران

تامین ملزومات نظم نوین جدید از منظر ایالات متحده :

- نظام ج . ا . ا باید سرنگون شود یا حداقل موقعیت آن در منطقه در حد پاکستان تنزل یابد .

- موقعیت اسرائیل و ترکیه ارتقاء یابد .

- همکاری اروپا ، روسیه ، چین و ... برای برخورد با ایران .

مولفه‌های قدرت ایران از نظر پاتریک کلاسون :

-  موقعیت ژئوپلیتیک

-  ذخایر نفت

-  جمعیت

-   موقعیت بازرگانی

-   نفوذ در جهان اسلام 

تحریم اقتصادی بر ضد ایران و علل شکست سیاست ایران ستیزی :

تحریم اقتصادی :

آمریکا نخستین دولتی بود که تحریم اقتصادی را عاملی غیرانسانی برای مردم عادی اعلام کرد (در اثر آثار مخرب تحریم‌های انگلیس در طول جنگ‌های استقلال)، ولی بعد از جنگ جهانی دوم به قدرت مطلق تجاری و اقتصادی تبدیل شد و سیاست تحریم از ابزرا وی گردید . به طوری که در دهه 80 بیش ار 80 درصد تحریم‌های جهان را داشت .

علل شکست سیاست ایران‌ستیزی :

الف) جنبه داخلی ؛ از بعد تجربی به جلوگیری از صدور نفت در حکومت مصدق توجه داشتند که موثر واقع شد . از بعد ذهنی هم آمریکا خود را بعد از جنگ سرد حاکم بلامنازع جهان می‌داند .

ب) از جبنه خارجی ؛

1 - انقلاب اسلامی و ثبات و قدرت مردمی آن با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی این کشور و نقش برآب کردن سیات‌های آمریکا .

2 - فروپاشی شوروی و عدم وابستگی کشورهای اروپایی به آمریکا ، نمونه‌اش شکست قانون داماتو که اگر آمریکا آن را جدی می‌گرفت باید با روسیه ، مالزی ، فرانسه و ... درگیر شود .

مهم‌ترین استدلال‌های موافقین رابطه با آمریکا:

1 - با نظرات انقلابی نمی‌توان مشکلات اقتصادی و سیاسی جوامع جهان سوم را مرتفع ساخت .

2 - یک دولت مقتدر و ملی با حفظ عزت از گفت‌وگو و ایجاد رابطه با آمریکا نمی‌حراسد .

3 - حضور گسترده آمریکا در خلیج فارس به خاطر تقابل با ایران است ، لذا راه خروج او حل و فصل اختلافات با او است .

4 - ضدیت با غرب در ماهیت انقلاب اسلامی وجود نداشت بلکه از سوی گروه‌های چپ و منافقین وارد انقلاب شد .

5 - موضوع رابطه با آمریکا باید به همه‌پرسی گذاشته شود .

6 - رابطه با آمریکا مشکلات اقتصادی ایران را مرتفع می‌سازد .

امام راحل(ره): هر ارتباطی با آمریکا مشروط به این است که آمریکا آدم بشود ... ما رابطه گرگ و میش را می‌خواهیم چه کنیم .

مقام معظم رهبری : مذاکره با آمریکا هیچ فایده‌ای برای ملت ایران ندارد و ... مذاکره و رابطه با آمریکا برای ملت ایران ضرر دارد .

سناریوهای احتمالی :

1 - سیاست جهان بدون آمریکا در مقابل سیاست آمریکای بدون جهان .

2 - سیاست جنگ سرد بعد از دو دهه جنگ گرم در مقابل زورگویی‌های آمریکا .

3 - سیاست آمریکاستیزی که آمریکا از آن بدش نمی‌آید چون نظریه «جنگ تمدن‌ها» را مطرح می‌کند .

4 -سیاست رابطه محدود که تا سال 74 وجود داشت .

5 - سیاست رابطه مشروط : شرایط ؛ رعایت و عمل به اصل تنش‌زدایی ، وجود سطحی از رابطه محدود ، پذیرش و عمل به شروط ج.ا.ا که البته تجربیات و سوابق حاکی است آمریکا مورد اعتماد نمی‌باشد .

بعضی مصادیق رابطه مشروط :

1 - آزادسازی بدون قید و شرط دارائی‌های بلوکه شده ایران .

2 - لغو رسمی تحریم‌ها .

3 - لغو رسمی اختصاص بودجه 20 میلیون دلاری برای مقابله با ایران .

4 - عذرخواهی رسمی از ملت ایران به خاطر انجام کودتای 28 مرداد و سرنگونی هواپیمای ایرانی .

5 - عدم حمایت مالی و سیاسی از گروه‌های ضد ج.ا.ا .

6 - ... .

به نظر شما با این اوضاع و احوال و سابقه درخشان ایالات متحده آمریکا در دشمنی با مردم عزیزمان و البته دخالتهای کنونی و بی موردش در امور داخلی کشور ، هنوز هم می توان امید وار به ایجاد رابطه بود ؟!!!




 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
->