وب هاستینگ
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
راهبرد تجزیه طلبی در عراق - حدیث منتظران قائم (عج)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تماس با ما
بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 18
کل بازدید : 886970
کل یادداشتها ها : 442

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران

V

بسم الله

عنوان : راهبرد تجزیه طلبی در عراق

دسته : سیاست

غیر قابل انتشار در مجله پارسی نامه 

لینک این یادداشت در :

  - مرکز تحلیل و خبر سیاسی باصر 

- بسیج پرس

- حرف تو 

 

امیر محمد

ماهیت و شیوه فعالیت گروه هایی از جمله داعش ، این روزها بیش از پیش پشت صحنه بازیگردانی های خاورمیانه را آشکار نموده است . داعش این روزها با حمایت مستقیم عربستان و قطر مشغول اجرای یکی از پازل های برنامه آمریکا برای خاورمیانه است . برنامه ای که بر پایه ایجاد تفرقه های مذهبی بنا شده است .

 "دولت اسلامی در عراق و شام" یا "داعش " گروه مسلحی است که با تفکرات سلفی افراطی و تروریستی، این روزها عراق و سوریه را نا آرام کرده است. همان گروهی که از گروه توحید و جهاد به سرکردگی ابومصعب الزرقاوی نشأت گرفته و در سال 2006 از القاعده جدا شد و چندی بعد در همان سال  پس از نشست شماری از گروه های مخالف مسلح در عراق ، با سرکردگی ابو عمر البغدای اعلام موجودیت کرد . عمده تحولات میدانی این گروه بعد از به روی کار آمدن ابوبکر البغدای شکل گرفت که نمود عملی آن در جریان مناقشه سوریه به خوبی آشکار است .

باید گفت با توجه به گستردگی کمک‌های مالی، تسلیحاتی و لجستیکی که با آغاز جنگ در سوریه به این کشور سرازیر شده است ؛ تلاش گروه‌های مسلح به ویژه داعش برای دستیابی هرچه بیشتر به این کمکها و سلطه بر گروه‌های دیگر شدت گرفت که این امر موجب شد جنگ و درگیری ما بین گروه‌های مسلح با یکدیگر شد.

این کمکها در قالب حمایتهای مالی، تسلیحاتی، لجستیکی، اطلاعاتی، آموزشی و غیره از سوی حامیانی مانند عربستان و قطر و ترکیه به همراه چند کشور غربی، موجب ادامه جنگ و ویرانی در سوریه شده است.  

گروه داعش یک ساختار سازمانی دارد که متشکل از امرای مناطق و مجالس "شورای مجاهدین" و فرماندهان عملیاتی است اما این امور سازمانی و تشکیلاتی به طور کاملا محرمانه است و برخی پژوهشگران امور سیاسی اشاره می کنند که فرماندهان داعش در سوریه از امرای شبکه القاعده در عراق دنباله روی می کنند .

در هر حال نکته اصلی در این بین ، گسترش رقابت ها و منازعات بین بازیگران منطقه ای است . حامیان مالی و معنوی این گروه تروریستی قطعاً نمی دانند وارد چه بازی خطرناکی شده اند . بدون هیچگونه تردید این آتش بازی ، مسئله ای است که به زودی گریبان خود آنها را نیز فرا خواهد گرفت .   

اما مسئله داعش در عراق به مبحثی امنیتی تبدیل شده است . ترکیب خاص جمعیتی این گروه در عراق و همچنین اوضاع و احوال نابسامان حکومتی در این کشور ، مباحث طایفه گری شیعه و سنی ، وجود حفره های امنیتی در ارتش عراق ، همچنین حمایت برخی کشورهای منطقه  سبب شده است که این گروه در عراق قدرت مانور بیشتری داشته باشد .

اجرای طرح ِ جاسازی استان های شیعه و سنی در عراق و در نتیجه آن ایجاد شکاف در بین عراق که بر روی قوائد طائفه گری می چرخد ، از برنامه های اصلی گردانندگان پشت صحنه مناقشه این روزهای عراق است . گزارش های سرویس های اطلاعاتی عراق و نیز، اعترافات رهبران اسیر شده این سازمان تروریستی حاکی از آن است که طراحان این عملیات اطمینان داشته اند که حتی با 50 درصد موفقیت نیز، وضعیت میدانی منطقه و هرج و مرج به شکلی تغییر می کند و در این حالت تقسیم عراق به دست ساکنان منطقه رقم خواهد خورد . برنامه ریزی برای این عملیات از حدود 6 ماه پیش در اتاق های جنگ ارتش سعودی زیر نظر مستقیم پادشان و دستگاه امنیتی عربستان آغاز شده و دولت قطر نقش هماهنگ کننده و پشتیبانی را در این طرح از طریق جذب نیروهای تروریستی و آموزش آنها داشت که نزدیک به 3 میلیارد دلار برای آن هزینه شد.

افسران طراح این عملیات به پادشاه عربستان اطمینان داده بودند که با جداسازی مناطق شمالی و افزایش بمبگذاری ها و کشتارهای وسیع و پرتعداد، می توان توجه غرب به این مسئله را معطوف داشت و این پیام به آنها منتقل خواهد شد که استان های سنی نشین خواهان استقلال و استقرار حکومت دلخواه هستند و افکار عمومی جهان، این بخش از عراق را به عنوان منطقه ای جداگانه و متمایز با جنوب تصور خواهد کرد . به این ترتیب مقدمه برای پس گرفتن نیمی از عراق فراهم خواهد شد .

 

نکته دیگری که در این میان خودنمایی می کند ، بحث کارنامه خوب ِ آقای مالکی در این جریانات است که به طور حتم می تواند در بحث چانه زنی های سیاسی به منظور تشکیل دولت ، با اقتدار بیشتری عمل کند . به نظر می رسد موضوع بی کفایت نشان دادن دولت مالکی در این مقطع از تاریخ عراق و زمینه سازی برای یک کودتا ، از دلایل اصلی تحرکات گسترده داعش در این روزهاست . روزهایی که عراق بیش از پیش به آرامش جهت ایجاد یک ائتلاف قدرتمند برای ساختن عراقی آباد و مقتدر نیاز دارد .




نویسنده : منتظر
تاریخ : پنج شنبه 93/3/22
هدیه منتظران قائم ()
 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
->