وب هاستینگ
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یک بزرگتر از پنج - حدیث منتظران قائم (عج)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تماس با ما
بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 43
کل بازدید : 887134
کل یادداشتها ها : 442

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران

V

بسم الله

نویسنده : امیر محمد

نگاه اتحادیه اروپا به مسئله هسته ای ایران چند درجه ای با نگاه ایالات متحده آمریکا تفاوت دارد . در هر حال بروز جنگی تمام عیار در این خصوص در مناطقه حساس خلیج فارس اصلاً به نفع اتحادیه اروپا نیست ، این اتحادیه همواره سعی کرده است مواضعی دو پلو در این خصوص اتخاذ نماید چرا که با توجه به تجربیاتی که از جنگ جهانی اول و دوم و جنگ اخیر در خاورمیانه ( عراق ) بدست آورده است ، دیگر نمی خواهد بازنده بازی باشد و البته هنوز هم حکمرانی بر بیشتر منابع جهان از آن آمریکاست و عملاً اتحادیه اروپا در جریان سازی مناقشات جهانی در حاشه به سر می برد .


اتحادیه اروپا بعد از جریاناتی که ذکر شد و به دلیل اینکه اثبات کند می تواند درمناسبات جهانی هنوز هم مداخله داشته باشد ، در صدد این مسئله است که وجهه خود را بازیابد و امروز بهترین گزینه برای مدارا ، جمهوری اسلامی ایران است که می تواند بعنوان شریکی مقتدر در منطقه عمل کند . در این میان و در این روزها هم اتحادیه اروپا و هم ایالات متحده آمریکا خوب می دانند که نمی توانند به جمهوری اسلامی ایران بیش از این فشار بیاورند و هر کدام در این بازی سعی دارند که با نگاهی منفعت جویانه تر دست از تحریمها برداشته و بیشتر به فکر منافع شان در سطح وسیعی از کره خاکی باشند .

در واقع آغاز مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا بر سر مسائل هسته ای ایران ، حدوداً از سال 2003 میلادی کلید خورد . در آن سالها  بازهم ایالات متحده آمریکا پشت صحنه اصلی این بازیگردانی بود و اتحادیه اروپا را بعنوان واسطه ای بین خود و ایران قرار داده بود . مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا بعد از یک دور کسل کننده و بی نتیجه به دوره جدید وارد شد . دوره ای که اتحادیه اروپا با تحریک آمریکا و انگلستان پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل فرستاد . از آن زمان به بعد بود که فشارهای علیه جمهوری اسلامی ایران به اوج خود رسید واین اعمال تحریم های شدید و ناعادلانه در سازمانی که ادعای رسیدگی به حقوق بین المللی را داشت بیشتر شبیه فاجعه بود . ولی در این میان هم جمهوری اسلامی ایران بارها و بارها بر حق خود پافشاری نمود و به دلیل همت و غیرت و تلاش دانشمندان جوان خود به جایی رسیده بود که دیگر تحریم های شدیدتر چیزی نداشت برای اعمال کنندگانش ، جز پشیمانی . نقطه عطف این مقابله به مثل های مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران بر می گردد به ژانویه 2012 که ایران در مقابل تشدید تحریم ها ، کشورهای اتحادیه اروپا را در لیست سیاه خود قرار داد برای فروش مواد نفتی .

بعد از آن مرحله بود هم اتحادیه اروپا و هم آمریکا متوجه شدند که دیگر دوران تحریم ها علیه ایران بالاخره به سر خواهد رسید . هر کدام از دو طرف گرداننده بازی ( اتحادیه اروپا و آمریکا ) در این روزها گیج تر از گذشته در باتلاقی که خود آنرا ساخته اند ، فر می روند وراهی جز بازگشت ندارند که در این صورت هم متحمل هزینه های زیادی خواهند شد . موید این ماجرا این است که آژانس انرژی بین المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود اعلام کرده است که این همه تحریم و فشاری که از جانب غرب و ایالات متحده آمریکا اعمال شده است ، بی نتیجه بوده ، چرا که جمهوری اسلامی ایران نه تنها در تحریم خرید نفت متضرر نشد ، بلکه توانست فروش خود را به مقدار قابل ملاحظه ای حدود 13 در صد افزایش دهد و این یعنی شکست و سرخوردگی اتحادیه اروپا و آمریکا .

آغاز کننده این برگشت علی رغم میل باطنی آمریکا بود که در همان روزهای ابتدایی تحریم خرید نفت از ایران شروع به این کار کرد و با بازپس گرفتن مهر تحریم از چند کشور آسیایی و اروپایی سعی کرد کمی از بار سنگین هزینه های کمرشکن تحریم علیه ایران بر ملت آمریکا بکاهد . در این مسئله شکی نیست که تحریم ها هم علاوه بر اثر بر خود اعمال کننده در ایران هم اثرات بدی داشت ولی این مقاومت جانانه نظام جمهوری اسلامی ( به پشتوانه حمایت مردمی ملت غیور و صبور ایران ) در حال نزدیک شدن  به روزهایی خوبی است . در این ماجرا آمریکا مثل همیشه یکی به میخ می کوبد و یکی به نعل . از طرفی سایر تحریم ها علیه ایران را افزایش می دهد و از طرفی هم معافیت تحریمی می دهد به بسیاری از کشورهای صاحب صنعت که با ایران ارتباط دارند ، این بدان معناست که نمی تواند از ایران بعنوان یک قدرت منطقه ای به راحتی بگذرد . تمدید معافیت تحریم ایران برای کشورهای ژاپن، ایتالیا، اسپانیا، هلند، یونان، آلمان، لهستان، فرانسه، جمهوری چک، بریتانیا و بلژیک ، از این دست اقدامات محافظه کارانه است . بی شک ایالات متحده آمریکا هم به این فکر است که همراه با تشدید تحریم ها شرکاء قدرتمند منطقه ای خود را نیز حفظ کند که با این روند ، این کار غیر ممکن است . نمود آشکار این مسئله توافق بزرگ و تاریخی ایران برای انتقال نفت به پاکستان و انشاءالله بعد از آن به سایر کشورهای آن محدوده است . این یعنی شکست برای سیاستهای مغرضانه ایالات متحده آمریکا .

در نشست اخیر ایران با گروه 1+5 در آلماتی از طرف گروه مذاکره کننده اروپایی پیشنهادات خوبی ارائه شده است که نشان دهنده پی بردن غرب و اروپا به شکست پذیر بودن در برابر قدرت ایمان و مقاومت جمهوری اسلامی ایران است . در این نشست ایران هم پیشنهادات هوشمندانه ای ارائه نموده که انشاءالله با تایید و اعلام راهبرد عملی آن توسط مسئولین و رهبر معظم انقلاب اسلامی ، شاهد پیشرفت بیش از این ایران اسلامی مقتدر باشیم ...

اللهم عجل لولیک الفرج ...




نویسنده : منتظر
تاریخ : پنج شنبه 91/12/24
هدیه منتظران قائم ()
 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
->