وب هاستینگ
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
رادیکالهای فاشیست - حدیث منتظران قائم (عج)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تماس با ما
بازدید امروز : 63
بازدید دیروز : 56
کل بازدید : 887243
کل یادداشتها ها : 442

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران

V

بسم الله

عنوان :  رادیکالهای فاشیست

دسته : سیاست بین المللی

تاریخ :92/8/15

این مطلب در سایت حرف تو منتشر شده است .

امیر محمد

در پایان دوران جنگ سرد و سقوط امپراطوری شوروی ، یکی از پایه های اصلی معادلات جهانی از صحنه رقابت سلطه جویی حذف شد . در آن روزها ایالات متحده آمریکا در فکر آن بودند که جایگزینی مناسب برای کمونیسم جهت القاء ترس در جهان و به تبع آن هجوم های گسترده به سراسر دنیا را توجیه کنند . در این بین موضوع بنیاد گرایی اسلام و اسلام هراسی را در رأس برنامه های تبلیغی و جریان سازی خود قرار دادند . در واقع باید گفت نظریه برخورد تمدنهای هانتینگتون در سال 1994 به نوعی سعی برای تئوریزه کردن اسلام هراسی بود .

البته این نظریه اسلام هراسی را شانه به شانه الزام برای تقویت اسلام لیبرال سنی ، پیگیری می نمود . این ترفند برای آن بود تا یک نسخه جعلی از اسلام  در لباس گروه های افراطی ارائه نماید . در این میان سعی شد تا با حرکتی آرام ، افکار عمومی دنیا را به سمت دلخواه خود که همانا اسلام هراسی و در مرحله بعد اسلام ستیزی بود ، بکشانند .

اولین گروهی که به عنوان نماد و چهره ی اسلامِ بی رحم به افکار عمومی دنیا معرفی شد ، طالبان در افغانستان بود . گروهی که آشکارا تحت حمایت شخص ملک فهد و مفتیان وهابی در عربستان بود . شاید این بهترین راه برای عملی کردن تئوری هانتینگتون بود .

البته برای تحلیل صحیح تر ِ این جریان باید کمی به عقب برگردیم ... از روزی که محمد بن عبدالوهاب بن سلیمان تمیمی نجدی ( متولد 1115 ه . ق عُیَینه از توابع نجد عربستان) با محمد بن سعود ( حاکم دُرعیه ) برای تبلیغ عقاید ناهنجار و مخالف با اداب و سنن اسلامی در سایه شمشیر  ، پیمان همکاری بست ، نطفه سوء استفاده های این گروه ضد دین بسته شد ، این همکارای تا جایی ادامه پیدا کرد که ترویج این فرقه ضاله در سرزمین سعوی ها اجباری شد و هر کس از آن سر پیچی می نمود از دم تیغ گذرانده می شد .

وهابیون ضاله

 گستخای آنان تا آنجا پیش رفت که در فاصله سال‌های 1187 تا 1217 ه . ق کشتار بیرحمانه عمدتا سنی مذهب میانه‌رو ریاض ، طائف و مکه و شیعیان احساء ، قطیف و مدینه انجام شد . اندکی پس از تصرف حرمین شریفین ، به جنوب عراق حمله کرد و در روز عاشورای 1217 ه . ق وارد کربلا شد و بعد از قتل و غارت شیعیان گنبد حرم حسین (ع) را خراب کرد و ... ولی نجف اشرف در مقابل حمله ایستادگی کرد .

اما این پایان ماجرا نبود ، رشید رضا ( اندیشمند سوری الاصل ِ مقیم مصر ) ظاهراً پس از سرخوردگی از تلاشهای خود  برای التیام ِ شکاف ایجاد شده ما بین شیعیان و سنی ها ، جنبش سلفیه را در مسیر تشیع ستیزی وارد نمود . در این مرحله بود که تعاملی گسترده میان وهابی و سلفی شکل گرفت . در برهه ای از زمان این دو گروه از هم دور شدند اما این روزها بعد از چند دهه تعامل بین لایه های میانه روی سلفیه با رهبری اخوان المسلمین با دولت ِ اسلام نمای وهابی مسلک ِ سعودی روابط شان بسیار گسترده شده است .

در سالهای اخیر عملکرد این گروه ها نسبت به گروه های مسلمان در جهان به نحوی برنامه ریزی شده پیش رفته است که گویا قرار بر این بوده به طور مستقیم تقریب بین مذاهب را نشانه رود . شکست عربستان در جنگهای اول و دوم خلیج فارس عبدالله ابن جبرین در سال 1991 .م فتوایی صادر کرد که خون ِ شیعیان را حلال و آنها را مشرک معرفی کرد . این بی شرمی ها تا دهه 1990 میلادی هم ادامه داشت که مفتیان اعظ عربستان برای ترویج وهابی گری و نیل به رفاه و سعادت !!! از مردم عربستان خواستند که شیعیان را از این کشور اخراج کنند ... این اقدامات و فعالیت ها در سالهای اخیر و بعد از صحنه سازی 11 سپتامبر در لباسی جدید نمود پیدا کرد .

ایدئولوژی های وهابیون تاکنون به خوبی منافع آمریکا را در منطقه تامین کرده اند . یکی از دلایلی که می توان برای این امر ذکر نمود این است که پیروان این فرقه ضاله به این جهت که از جامعه تصور و درکی بسیار قدیمی و البته دوگم دارند ، هم در برابر هرگونه پیشرفت اجتماعی مقاومت از خود نشان می دهند  و هم برای اینکه این اهداف محقق نشود حاضرند تحت هر شرایطی جنبشهای جامعه گرا یا ملی گرا را نابود کنند . حال چه رابطه ای بین آمریکا و این شیوه متوحشانه ی سیاسی اجتماعی که در قالبی مذهبی جا خوش کرده ، وجود دارد ؟ در جامعه امروزی عربستان و در زیر لایه های اجتماعی و فرهنگی اش ، به خوبی این طرز تفکر قابل مشاهده است .

وهابیت عربستان سوریه

در واقع اتحاد بین عربستان و آمریکا می توانست ضمن حمایت از این گروه افراطی ، منافع آمریکا را هم در حد بالای محقق سازد  چرا که هر گونه حرکت استقلال طلبانه و آزادیخواهانه در منطقه خاورمیانه می توانست منافع آمریکا را تهدید کند . منافعی که بیشتر بر پایه سلطه جویی بر منابع انرژی منطقه استوار بوده و هست . در این میان برای کنترل این جریانات آزادیخواه ، بهترین گزینه بی مغزهای وهابی بودند .

شاید بتوان مهمترین و بارزترین نمونه عینی و حال حاضر این جریانات را در مناقشات سوریه و در گیری های قومی پاکستان یافت .  در سوریه  علاوه بر دلایل داخلی ، بر پایه دخالتهای مستقیم دولت وهابی عربستان گسترش یافت و باعث این همه ویرانی در کشور تاریخی ِ سوریه گردید . دیگر وحشی گری های این گروه افراطی بر هیچ کس در جهان پوشیده نیست . وحشی گری هایی که تحت لوای اسلام با محوریت عربستان صورت گرفته است . و همین گونه بود برنامه های سازمان سیا در پاکستان به اجرا گذاشت .

بدون شک این اقدامات فاشیستی عربستان سعودی را فقط می توان در قالب سیاست تخریب آرمانهای انسانی جای داد که حتی حاضرند برای رسیدن به اهداف خود از دین سوء استفاده کنند . در این بین قدرت گرفتن جمهوری اسلامی آنهم با قدرت ایمان و عقیده تشیع ، آب سردی است بر پیکر این ضالین ها .  این تنفر به حدی شدید است که حاضرند تحت هر شرایطی و به هر نحو ممکن به جمهوری اسلامی ضربه بزنند که الحمدلله به این امر موفق نشدند .

 




نویسنده : منتظر
تاریخ : چهارشنبه 92/8/15
هدیه منتظران قائم ()
 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
->