وب هاستینگ
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جریانسازی به سبک اعراب - حدیث منتظران قائم (عج)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تماس با ما
بازدید امروز : 83
بازدید دیروز : 56
کل بازدید : 887263
کل یادداشتها ها : 442

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران

V

بسم الله

عنوان : خواب آلودگی اعراب

دسته :  سیاست

این یادداشت را از همین نویسنده در پایگاه تحلیل و خبر سیاسی باصر و سایت حرف تو  بخوانید .

غیر قابل انتشار در مجله پارسی نامه .

امیر محمد

درگیری های لفظی و بعضاً دیپلماتیک اعراب که بعد از مناقشه سوریه و توافق ایران با 1+ 5 دچار توهم شده اند ، در حال اوج گرفتن است .

در بین خود ِ اعراب هم درگیری های بسیاری به جهت رسیدن به جایگاه برتر در منطقه در حال شکل گیری است . در این بین ، قطر و عربستان در خصوص اظهار نظر در مورد گروه های تکفیری ، شبه نظامیان القاعده و اخوان المسلیمن قدم در یک بازی خطرناک گذاشته اند که حتی می تواند به قیمت بروز خطراتی برای تمامیت ارضی کشورشان بیانجامد .

قطر و امارات در سالهای اخیر هم برنامه های گسترده ای برای بیرون راندن عربستان از میدان بازی به اجرا در آوردند که تا کنون به توفیق نهایی دست نیافته اند .

مورد مناقشه این جند کشور حاشیه خلیج ، در این روزها ، مسئله سوریه و حمایت از گروه های تکفیری و بحث حمایت و یا عدم حمایت از اخوان المسلیمن در مصر است . عربستان سعودی به شدت از قطر در خصوص حمایت بی دریغ از اخوانی ها در مصر شکایت دارد .

دولت محمد مرسی و گروه اخوان مورد حمایت مالی و سیاسی و تبلیغاتی دولت قطر در دوسال اخیر بود اما بعد از سرنگونی مرسی، روابط قاهره و دوحه بحرانی شد.

 ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان تهدید کرده است که اگر قطر به خروج از خط سیاسی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و حمایت از گروه اخوان المسلمین و نقش و موضع گیری های آن ها در مصر ادامه دهد، عضویت این کشور را در شورای همکاری خلیج فارس لغو خواهد کرد.

در همین راستا  صباح الاحمد، امیر کویت شیخ تمیم بن حمد امیر قطر را به ریاض ببرد تا بتواند خشم پادشاه عربستان را فروبنشاند .

منابع آگاه گفتند که این دیدار سه جانبه که با میانجی گری امیر کویت برگزار شد، توفانی بود و پادشاه عربستان به شدت بر امیر قطر خشم گرفت و از واژه های تندی خطاب به او استفاده کرد که در پی آن امیر قطر تعهدنامه ای امضا کند تا خاطر پادشاه عربستان را تسلی دهد، اما پادشاه عربستان که به پایبندی امیر قطر به آن تعهدنامه مطمئن نبود، عکس هایی از آن تهیه کرد و به همه کشورهای عضو شورای همکاری فرستاد.

البته  به نظر پادشاه عربستان  به خوبی همتایان قطری خود را می شناسد چرا که قطر بعد از آن توافق هم همچنان بر اقدامات حمایتی خود در خصوص اخوانی های مصر ادامه داده است . این حمایت این بار از طری در اختیار گذاشتن جریان سازهای رسانه ای در دستان این گروه بوده است . شیخ خلیفه بن حمد آل ثانی امیر سابق قطر، به صورت مستقیم، بر راهبری شبکه الجزیره قطر نظارت می کند و این شبکه را در جهت حمایت از اخوان المسلمین در مصر سوق می دهد و آن را به تریبونی برای سخنگویان اخوان و هواداران این جنبش تبدیل کرده است. این مساله به خشم دولت مصر از شبکه الجزیره و بستن دفاتر و بازداشت خبرنگاران آن، منجر شد.

از طرف دیگر در درون مصر هم نشستهای متعدد بین گروه های مختلف زیر مجموعه اخوان المسلمین برگزار شده است و به تازگی گروه " اخوان بدون خشونت " از اخوان المسلمین جدا شده است . این جنبش در بخشی بیانه خود آورده است " خودسری و لجبازی رهبران، اخوان المسلمین را به سمت انحطاط و نابودی خواهد کشاند و سران این جنبش، که همچنان در پی برافروختن آتش فتنه و گسترش خشونت در خیابان ها و ایجاد هرج و مرج در کشور هستند، سرانی خارج شده از دین اسلام هستند " به نظر این تحرکات بی ربط به قرار گرفتن نام اخوان در لیست گروه های تروریستی و انتخابات آینده مصر ، نیست .

 

در هر حال بازی دادن این عربهای سرمست از دلارهای بادآورده نفتی ، آنچنان هم برای ایالات متحده آمریکا سخت نیست . در کنار تمامی این تحرکات ، از گربه رقصانی امارات هم به سادگی نمی توان گذشت . اماراتی که حتی در اظهارنظرهای جنجالی ، نظر مردم عربستان را ، تغییر آل سعود عنوان کرده اند . بازیگردانی جریان ایجاد توازن بین اعراب در خاورمیانه که توسط آمریکا در حال اجراست ، از چشم هیچ کس پوشیده نیست ولی سران اعراب بادیه نشین انگار قصد ندارند به گوشها و چشم های خود اعتماد کنند . شاید پاسخ به سوال دلیل ِحمایت آمریکا از دولت عراق در خصوص مبارزه با القاعده که خود ، دست پرورده آمریکاست ، بتواند کمی این اعراب را از خواب بیدار کند .




نویسنده : منتظر
تاریخ : چهارشنبه 92/10/18
هدیه منتظران قائم ()
 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
->