وب هاستینگ
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خود خوانده - حدیث منتظران قائم (عج)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تماس با ما
بازدید امروز : 27
بازدید دیروز : 18
کل بازدید : 886987
کل یادداشتها ها : 442

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران

V

بسم الله

عنوان : خود خوانده

دسته : سیاست بین المللی

غیر قابل انتشار در مجله پارسی نامه 

لینک این یادداشت در :

- مرکز تحلیل و خبر سیاسی باصر 

عمار نامه

وبلاگستان 8 دی

حرف تو 

امیر محمد

شاید صفحه بازی غرب و روسیه بر سر مسئله اوکراین در نوامبر سال گذشته میلادی  نمایی اینچنین سرد ! به ذهن متبادر نمی نمود . چه بسا تحلیل گران  سیاسی نیز نمی توانستند اوضاع را بعد از سرباز زدن یانوکوییچ از امضای پیمان همکاری با اتحادیه اروپا به این روشنی تفسیر و یا پیش بینی نمایند ، اما حرکت یانوکوویچ در امضای توافق نامه با روسیه ، پرده های خیمه شب بازی روسیه و غرب را بر انداخت .

در این اتاق شیشه ای که هم اکنون پا را فراتر از دهکده جهانی گذاشته است ، دیگر جایی برای تهدید های خشک وجود ندارد . بدون شک اوکراین در حالتی شبیه به غمار غرب و روسیه گرفتار آمده است و هرچه از روزهای آغازین اعتراضات گروههای مخالف می گذریم ، بیشتر به موج سواری غرب و روسیه بر سر منافع اوکراین ، پی می بریم .

در این اوضاع و احوال ، تهدیدهای کری علیه روسیه نیز در نوع خود بسیار جالب توجه است .دینا استرایکر، خبرنگار امریکاییدر این خصوص می گوید " بله، به نظر می‌رسد هر روز که می‌گذرد این اظهارات تندتر و تندتر می‌شود. من اظهارات قبلی را شنیدم و حالا سخنان بسیار تندتری می‌شنوم. لحن مقام‌های امریکایی بسیار تندتر شده است، اما واقعا شگفت‌آور است که نیروهای دولتی اوکراین پنج تن از اوکراینی‌هایی را که جاده را می‌بندند کشته‌اند اما جان کری می‌گوید روسیه با افزایش نیروی نظامی خود در مرز این کشور مرتکب اشتباه بزرگی می‌شود. 

این موضوع بسیار شگفت‌انگیز است و من فکر می‌کنم که جان کری به نظر معتقد است که کل جهان اظهارات او را خواهند پذیرفت، در حالی که اظهارات کری بر خلاف واقعیتی است که همه قادر به درک آن هستند "

در این میان سوالی می تواند کمی از بار روانی تحلیل های حاشیه ای در این خصوص کم نماید و آن این است که آیا با کنار هم چیدن تمامی اتفاقات اوکراین در موضوع مناقشه اخیر ، می توان شاهد جنگ در این منطقه بود ؟

اوکراین

از یک سو تحرکات آشکار سازمان جاسوسی آمریکا ( سیا ) در اوکراین و طراحی و هدایت جریانهای موافق دولت موقت کنونی و از سوی دیگر مهره چینی های زیرکانه پوتین در نقاط حساس اوکراین و حمایت روسیه از معترضان ، شاید پاسخ به سوال فوق را کمی با چالش مواجه نماید .

واشنگتن تمام تلاش خود را برای تسلط بر اوکراین به کار گرفته است ولی به نظر رخ دادن این واقعه کمی بعید به نظر می رسد . این نتیجه را می توان هم به شرایط محدوده زمین بازی در اوکراین و منطقه نسبت داد و هم به شرایط کنونی و اوضاع داخلی آمریکا که به نظر موافق جنگ دیگری نخواهند بود که ایالات متحده در آن شرکت نماید .

اقدامات یک جانبه و یک سوی نهادهای بین المللی ِ به ظاهر خواهان صلح هم قطعاً نتیجه ای نخواهد داد . در این خصوص می توان به تحرکات و تلاشهای سازمان امنیت و همکاری اروپا در شرق اوکراین نام برد .اقدامی که حتی در ظاهر هم مضحک به نظر می رشد زیرا در سرزمین های شرق اوکراین ، مردم ، مخالف اروپا و اتحادیه اروپا هستند .

در این کشاکش روسیه به ظاهر برگ برنده های بیشتری را در سبد دارد . تامین یک چهارم انرژی اتحادیه اروپا از روسیه ، به خودی خود ، می تواند تردیدها را در حمایت اتحادیه اروپا از  اوکراین بیشتر کند .

از سوی دیگر بعد از برگزاری همه پرسی کریمه در 16 مارس ، اکنون جمهوری خودخوانده دونتسک هم قصد برگزاری همه پرسی برای شیوه اداره این سرزمین در آینده را دارد .

معترضان حامی روسیه 7 آوریل در شهر دونتسک اوکراین بعد از بدست آوردن کنترل چندین اداره دولت محلی از جمله ساختمان دولت محلی، از تشکیل جمهوری خلق دونتسک خبر دادند در همین حال دنیس پوشیلین، یکی از اعضای هیات رئیسه «جمهوری خلق دونتسک» همه پرسی در مورد «اعلام استقلال» را «اجتناب ناپذیر» توصیف کرد و گفت این همه پرسی 11 مه (21 اردیبهشت) برگزار می‌شود.

شاخ و شانه کشیدن مسئولین روسی و آمریکائی برای هم ، همچنان ادامه دارد . در جدیدترین این اظهار نظر ها می توان به سخنان لوان جاگاریان ، سفیر روسیه در ایران اشاره نمود که گفته است " در صورت ادامه تهدیدها ، آمریکا با پاسخ سخت روسیه مواجه خواهد شد ... آمریکا و هم‌پیمانان آن نمی‌توانند کشوری بزرگ مانند روسیه را منزوی کنند چرا که ما دوستان بسیاری همچون جمهوری اسلامی ایران، چین و هند داریم "

توجه به این سخنان جاگاریان در خصوص داشتن هم پیمانانی همچون چین ، هند و ایران ، باب جدید را در تحلیل های اوضاع اوکراین باز خواهد نمود .




 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
->