وب هاستینگ
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
الزام گفتمان همدلی و همزبانی در نبرد دیپلماتیک - حدیث منتظران قائم (عج)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تماس با ما
بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 8
کل بازدید : 886221
کل یادداشتها ها : 442

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران

V

بسم الله

لینک مطلب در مرکز تحلیل و خبر سیاسی باصر

امیر محمد

بدون تردید مسئله ای که بیش از پیش ، این روزها گریبانگیر روابط اجتماعی و سیاسی درون کشورمان است ، چیزی نیست جز رفتارهای سطحی در هر دو سمت از جبهه های سیاسی کشور . این پیش بینی های بی نظیر و به دنبال آن نتیجه گیریهای عجولانه و بی نظیر تر ، برآیندی جز به بیراهه رفتن ندارد . دنیایی که از قالب ” دنیای اطلاعاتی ” به دنیای ” انفجار اطلاعاتی ” تغییر وضعیت داده است، جایی برای تحلیل های سطحی و بدون لحاظ شدن منافع ملی وجود ندارد .

واقعاً جای تعجب دارد که برخی در داخل بدون در نظر گرفتن مسئولیت و جایگاهی که دارند ، در خوش بینانه ترین حالت ، با کوتاهی و سطحی نگری ، به مشتنج شدن فضای سیاسی داخلی کشور دامن می زنند و یا حداقل با فرض اهمال ، نتیجه اش این می شود که نباید بشود .

خیلی سخت و دشوار نیست که کمی فکر کنیم به این مسائلی که اتفاق می افتد و اینکه چقدر پای ادعاهایمان در التزام عملی از ولایت فقیه ایستاده ایم . نکته جالب این ماجرا آنجاست که برخی از آقایان موجه نیز ادعا می کنند که آمده اند در میدان تا از ولایت فقیه دفاع کنند ، حال کی و چه وقت ولی فقیه این اجازه را تفویض نموده اند که در راه دفاع از آرمانهای انقلاب ، در مواردی حتی از مدار قانون و حفظ منافع کلی نظام نیز خارج شوند برای خودشان نیز مشخص نیست .

متاسفانه در بسیاری از موارد حتی نقد کنندگان اطلاع کافی از شرایط اولیه نقد هم ندارند و حتی نمی دانند که هدف از نقد و انتقاد، بهتر فهمیدن و دقیق فهمیدن یک موضوع است . منتقد باید ابتدا با بررسی دقیق موضوع ، نکات مبهم را در ذهنش ترسیم نموده و سپس برای روشن شدن زوایای مختلف آن سوالاتی را طرح نماید و از این طریق به شفاف سازی و آگاهی رسانی بپردازد نه اینکه در ابتدای امر فقط به قصد فروپاشی ساختارهای ارائه شده در مسئله مورد نظر ، وارد میدان شود .

در خصوص مسائل مربوط به مذاکرات هسته ای نیز اینچنین است . در این مورد دو مشکل عمده در تحلیل ها وجود دارد . یکی اینکه در اکثر موارد به فکت شیت های آمریکایی و سخنان مقامات طرف مذاکره با جمهوری اسلامی ایران استناد می شود و نه متن بیانیه اعلام شده در لوزان توسط آقای ظریف و خانم موگرینی . اظهار نظر فرمانده محترم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این خصوص می تواند چهره ای شفاف از چارچوب ناقص به ظاهر نقدهای این روزها ترسیم نماید . ایشان در این خصوص اظهار داشته اند ” ملت بزرگ ایران بر اساس شعار نورانی «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» در یک صف واحد، پشتیبان جبهه? دیپلماتیک هسته‌ای خود خواهند بود و اجازه نخواهند داد القائات گمراه کننده‌ دشمن به ویژه آمریکا در موضوع مذاکرات اخیر از طریق ترجمه غیر واقعی بیانیه مشترک، اعتماد بین دولت و ملت را خدشه‌دار کند “

مشکل دوم در نقطه ابتدایی به ظاهر نقدهای مطرح شده در این خصوص مباحث مربوط به مفهوم بیانه و تفاوت آن با تفاهم نامه و شرایط متقابل برگشت پذیری آن است .

برخی نمی خواهند بپذیرند که تیم مذاکره کننده همسو با سیاست های کلی نظام و با رعایت خطوط قرمز ها ، هیچگاه به طرف های مقابل اعتماد نکرده اند و حتی راه هایی را هم برای برگشت پذیری سریع به حالت اولیه در نظر گرفته اند .

مقام معظم رهبری هم در سخنرانی شان فرمودند که جمهوری اسلامی کاری نخواهد کرد که بعد از مذاکره پشت در بماند . این سیاست و راهبرد تیم مذاکره کننده در این دور از گفتگوهاست .

در این مجال قصد ورود به جزئیات مذاکره و بیانه قرائت شده نیست . نکته روشنی که در این بین وجود دارد این است که هنوز برای اظهار نظر در خصوص بیانیه لوزان زود است . البته نه اظهار نظر در خصوص کلیات و چارچوب های ارائه شده بلکه در خصوص قطعی بودن و عملی شدن تمامی مسائلی که قرائت شد ، نحوه دستیابی توافق بر سر آنها و همچنین نحوه راستی آزمایی طرفین از اجرای تعهدات در مراحل بعد .

نه سرمستی از این بیانه عاقلانه است و نه تخریب محض آن . شکر خدا جمهوری اسلامی دارای ساختار قوی ومقتدری است که با تمسک به آنها و حرکت در مسیر رهنمودهای رهبر معظم انقلاب ، بدون شک پیروزی بزرگ را به همراه خواهد داشت .

دلیلی ندارد که اینچنین سرسختانه و بعضاً مغرضانه در خصوص این مرحله از مذاکرات اظهار نظر شود ، آنهم در شرایطی که رهبر معظم انقلاب با هوشمندی و آگاهی مثال زدنی این سال را به نام ” دولت – ملت ، همدلی وهمزبانی ” نام گذاری نموده اند و فضای سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی کشور نیاز مبرم به آرامش دارد .

بدون تردید جمهوری اسلامی ایران در این مجال توانست با اقتدار در رفتارهای غلط آمریکا نسبت به ملت مقاوم ایران تغییرات اساسی ایجاد نماید تا جایی که مقامات آمریکا و اوباما مجبور شدند در نطق های خود ( علی رغم رجز خوانی های فروان ) عملاً اعلام کند که نمی توانند مقاومت ملت قهرمان ایران را از بین ببرند و عملاً با وجود گزینه های بسیار زیاد بر روی میز ، به ناچار راه مذاکره و گفتگو با جمهوری اسلامی را برگزیدند .

گفتگو و بازیادآوری بر سر نتایج و دستاوردهای مذاکره هم می تواند به ارائه تحلیل های درست کمک کند . اینکه جمهوری اسلامی چه می خواست و غرب چه می خواست ؟ اینکه آیا غرب علی رغم تهدیدات زیاد ، سرانجام پذیرفت ایران هسته ای را یا خیر ؟ آیا تصویب قطعنامه در سازمان ملل و لغو تحریمها وجهه آمریکا را دچار خدشه شدید کرد یا خیر ؟ آیا به فرض دستیابی به توافق و لغو تحریم ها ، برگشت پذیری تحریم ها از سوی آمریکا مورد تایید و همراهی جامعه جهانی خواهد بود ؟

تلاشهای تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در این مرحله و همچنین مراحل ، قابل تقدیر است . همانگونه که تا کنون با رعایت مصالح نظام و ملت ، عمل شده است ، انشاءالله با درایت و هوشیاری مسئولین سیاست خارجی ، کفتگوها همچنان به سمت حفظ عزت و افتخار جمهوری اسلامی ایران ادامه یابد و این پیروزی همدلی و همزبانی بیشتر بدنه رسانه ای و دلسوزان جمهوری اسلامی ایران با دولت و تیم مذاکره کننده را می طلبد .

نگرانی دلیل نمی شود ، چارچوب ها و اصول گفتمان جمهوری اسلامی در مواجهه با مسائل مرتبط با منافع ملی کشورمان را از یاد ببریم .




نویسنده : منتظر
تاریخ : چهارشنبه 94/1/19
هدیه منتظران قائم ()
 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
->