وب هاستینگ
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مطالب مذهبی - حدیث منتظران قائم (عج)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تماس با ما
بازدید امروز : 38
بازدید دیروز : 17
کل بازدید : 886273
کل یادداشتها ها : 442

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران

V

نویسنده : حدیث

صداهای خسته یتیمان را می شنوی ..... صداهای خسته چاههای نخلستان را می شنوی .... ای زیبای آفرینش .... ای فراتر از اسطوره .... داغدارمان کردی ....


صدای بالهای فرشتگان می آید .... انگار خبری در راه است .... نکند پرنده ای باز قصد رها کردن وسعت پرندگی اش را دارد .... نوای اذان می آید ....  پرنده  قدمهای عاشقانه اش را بر بالهای فرشتگان می گذارد .... زیباترین غزل خداوند در خلوت تلخ سحر قصد آسمان کرده   .... سوار بر صدای ناب و مقدسی که او را می طلبید ، غریبانه راهی نور شده .... کمی گوش کن ..... صدای نبض زمان را که نگران است می شنوی .... آسمان هم بغضش را نتوانسته که نگه دارد .... خورشید را بگو که از شرمش ، چهره در نقاب تاریک شب کشیده و در پشت کوههای خجل ، پنهان شده .... ای کاش زمان می ایستاد ....   قدم و قدم ، التماس و التماس .... در و پرنده ، خواهش و خواهش .... ای فرا تر از اسطوره .... ستاره ها که خاطراتی از ورودش به آسمان داشتند هم بیقرار بودند .... شب بود و سکوت مردمان نا آگاه و نامردان بیدار ..... این قوم را که هر روز آشفته تر می شود ، انگار خبری نیست از حس پرواز پرنده .... مرد بارانی ما همچنان که قدم بر می داشت ، خاک تشنه معرفت کوچه های نامرد کوفه را سیراب می کرد .... صداهایی می آید .... از دوردستها ..... از چا ههای سنگ صبور ....

شهادت علی

سجده ، دعا ، غم زهرا ..... ضربه ، خدا ، پیش زهرا .... دیگر صدایی نمی آید .... ای وای بر حال یتیمان .... نگاهها مظطرب و نگران شده ..... کاسه های شیر ، شرمسار شده اند ....  انگار در محراب نور و در مهمانی ستاره ها آرام گرفته ..... مرغ خوش آهنگ کوفه دیگر از خیال مردم شهر به آسمان پر گرفته بود .... خدا حافظ سرزمین بی ستاره ...خدا حافظ چاههای نجیب شبانه .... خدا حافظ رازهای مانده در رودها .... خدا حافظ ای رمز دانه گندم .... خدا حافظ ای دلیل لبخندهای فرشتگان کوچک کوفه .... خدا حافظ ای حرارت ، قلبهای یخ زده   ....خدا حافظ ای نور افشانی آسمان نخلستان ....خدا حافظ غربت دوری زهرا .... خدا حافظ شبهای خانه نشینی فاتح خیبر .... خدا حافظ ای غریب نخلستانهای کوفه .... خدا حافظ ای راز سر به مهر ولایت .... خدا حافظ ای پاسدار دین رسول الله .... خدا حافظ ای ندای مجسم کعبه .... خدا حافظ ای صدای ماندگار قرآن .... و سلام ای میزبان آسمانی علی ، ای عزیز علی ، ای هستی علی ، ای زهرای علی  ..... و چه زیبا رستگار شدی ای زیبای آفرینش ....

بگذار تا بگریم ، چون ابر در بهاران ..... کز سنگ ناله خیزد ، روز وداع یاران .....




نویسنده : حدیث

مسجد همیشه برای ما  علاوه بر اینکه یک مکان مقدس بوده ،  القاء کننده نقش همبستگی و تلاش برای پیروزی نیز بوده است ..... این مکان مقدس همیشه در تاریخ این سرزمین ، محور اصلی فعالیتهای مذهبی و انقلابی مردم بوده است .... و آثار با برکت این اثر نیز به عینه برای ما وجود داشته ....  امروزه و در این مقطع از تاریخ  ( با وجود القاء بی هویت در جوامع ) ،  این نقش هویت بخشی مسجد می تواند  پر رنگ از گذشته نمودار باشد ...


مسجد نقش تعیین کننده ای در تولید سرمایه اجتماعی دارد  و این نقش از کارکردی حاصل شده است که مسجد در دوران انقلاب اسلامی پیداکرد . مسجد در رکن اعتماد اجتماعی نقش تام و تعیین کننده ای دارد . مسجد در ایجاد و تقویت روح برادری و برابری نقش بسیار بزرگری راد در جامعه کنونی کشور ایفا میکند . مسجد می تواند از بی هویتی جلوگیری کند ، همان مسئله ای که در حال حاضر و در دنیای مدرن ، حلقه گمشده انسان امروز است . این بی هویتی از نتایج شوم و تاسف بار مدرنیزم غرب می باشد .

در این فرآیند ، هدفمند و برنامه ریزی شده در فرهنگ مدرنیزم ، افراد را کوچک می کنند ، آنها را  اتیمزه می کنند یعنی و از روح جمعی جدا کردن  و فرو بردن در لاک تنهایی .... و این نقطه آغاز راه شوم و بی پایان  بی هویتی در جامعه است ..... برای رفع این مشکل در جامعه خودمان مسجد قرار دارد که در اینجا روح جمعی و هویت جمعی را در افراد خودش تقویت می کند .... در اینجا مسجد در واقع شخصیت و حیثیت دین افراد را تقویت می کند و باعث می شود حتی کسی هم در این مرحله دچار خلأ هویتی است ، خود را در مسجد دریابد . از این رو است که میبینیم ، اگر مسجدی در یک محله قرار دارد ، در واقع کانون هویت آن محله است و فعالیتهای جمعی از آنجا آغاز می شود و در رأس آن ، مردم و افراد خود را به نام آن مسجد می شناسند و می گویند ، بچه فلان مسجد هستم ... . و این اثر بخشی می تواند در عصر حاضر وجود داشته باشد و باید وجود داشته باشد .

از زاویه دیگر ، مسجد به دلیل  ترویج و تبیین هدفهای مشترک می تواند مشارکتهای جمعی را تشدید کند و این مسئله به خوبی و در شکل تامش در دوران انقلاب اسلامی و همچنین دوران پر افتخار دفاع مقدس آشکار بود .  همانطور که می دانید در دوران مبارزاتی انقلاب اسلامی  ، نیز تحرک انقلابی از درون همین مساجد سازماندهی می شد و بعد از انقلاب نیز کمیته ها در مساجد تشکیل می شدند . پایگاههای پرشور در مساجد برای حفاظت از انقلاب شکل می گرفتند و  اعزامها به جبهه های نبرد حق علیه باطل نیز از همین مکانهای مقدس صورت می گرفت . در این شرایط مسجد کانون اصلی تحرکات اجتماعی بشمار می رفت و سببی مستحکم برای کنش جمعی . در این میان می توان از مسجد خرمشهر بعنوان نمادی از کنش جمعی پیروزمندانه و قهرمانانه که برای دفاع از کشور بود نام برد و امروز نیز این مسجد مقدس برای ما مردم مسلمان ایران زمین ، نماد مقاومت و پیروزی است .

مسجد خرمشهر

در دید زاویه ای دیگر ، مسجد بعنوان تقویت کننده و سامان دهنده نظم اجتماعی نیز آثار بابرکتی از خود بر جا گذاشته است . نظم مستحکم و آهنینی که در صفوف نماز جماعت مشاهده می شود نشان بارز این مورد است . یک ترسیم هنرمندانه از نظم ؛ امام جماعت با آرامش و احترام در پیشانی این شکل هندسی مذهبی قرار دارد و صفوف منظم و یکدست در پشت سر امام جماعت ، یک نظم هنرمندانه و آرامش بخش را به ما القاء می کند . این نظم و انضباط در سایر قسمتهای مسجد نیز مشاهده می شود . صورت دیگری از این نظم در برگزاری مراسم های مذهبی و هیئت های عزاداری نیز مشاهده می شود . حتی به طور بسیار شگفت انگیز ، وقتی وارد مسجد می شوی این نظم را در  طراحی و آراستگی بنای مسجد نیز می بینی و با ورود  به این مکان مقدس ، این نظم و آرامش خود به خود به انسان القاء می شود و این خود بزرگترین کلاس درس نظم و انضباط است .

با این تفاسیر و در نظر گرفتن سایر جوانب ، مسجد می تواند بعنوان یک تولید کننده سرمایه اجتماعی مطرح باشد و این سرمایه اجتماعی ، می تواند مهمترین رکن پیشگیری اجتماعی باشد و این جنبه بازدارندگی اجتماعی می تواند در ترسیم و ساماندهی رفتارهای اجتماعی و در همین راستا آگاهی بخشی اجتماعی ، نقشی بزرگ ایفا کند . در جنبه دیگر این مسئله ، می توان از نقش پررنگ امام جماعت مسجد نام برد که به دلیل حضور مداوم در محل زندگی افراد و پذیرفتن نقش محوری در فعالیتهای مسجد ، می تواند به کانون القاء این  آگاهی تبدیل شود . حتی مسجد می تواند با کنترل و داوری و مداخله درست از موضع شفقت اسلامی ،  اختلافات بین افراد را نیز از بین ببرد

مسجد پایگاهی بس عظیم است که در این فرصت مجال بررسی بیشتر نیست ولی در کلام آخر  ، مسجد با همه خصوصیات بارز و منحصر به فردش و با وجود یک اما جماعت سرزنده ، با انگیزه و فهیم ، با حضور نیروهای آگاه و دلسوز که چراغ هدایتش را روشن نگه می دارند ، می تواند به یک کانون فعالیت شگفت انگیز تبدیل شود . همانگونه که در دورانهای حساس  ومهم انقلاب و دفاع مقدس ، این نقش پررنگ و تعیین کننده برای کشور ، وجود داشت .




«لولا من یبقى بعد غیبة قائمکم من العلماء الداعین الیه، والدّالین علیه، والذّابین عن دینه بحُجج الله، والمنقذین للضعفاء من عبادالله من شباک ابلیس ومردته، لما بقى احد الا ارتد عن دین الله. ولکنهم یمسکون ازمه قلوب ضعفاء الشیعة کما یمسک صاحب السفینة سکانها، اولئک هم الافضلون عندالله عزوجل».

بحارالانوار، ج 51، ص 156.

اگر نبودند علمایی که بعد از غیبت قائم شما را به سوى او دعوت مى کنند و مردم را به حضرتش سوق مى دهند و از دینش با استدلالهاى الهى حمایت مى کنند و ضعیفان از بندگان خدا را از افتادن در دام ابلیس و یارانش، رهایى مى بخشند، پس به تحقیق احدی نمى ماند جز اینکه از دین خدا مرتد می شد . ولى آن عالمان زمام دل ضعفا را به دست با کفایت خود می گیرند ؛ همانگونه که ناخداى کشتى، زمام کشتی را به دست می گیرند و سرنشینهای کشتی را از خطر مرگ حفظ می کنند  و پس آنها نزد خداى عزوجل از همه برترند.

تحقیقاً در عصر غیبت عاشقان ظهور برای جلوگیری از سقوط در ورطه گمراهی ، لازم است یا شم ولی شناسی داشته باشند یا اینکه به کسانی رجوع کنند که ولی شناس هستند.

آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم .....

گاهی وقتها ، حرفها و یادآوریها اینقدر برایمان عادی می شود که حتی یادمان می رود با همین اخلاقیات به ظاهر ساده می شود غوغایی در زندگی مان ایجاد کرد. از جمله این اخلاقیات ، رفتارها و منش علماء بزرگوار و مراجع تقلید معظم  است . گوهرهایی که اینقدر به ما نزدیک هستند که گاهی فراموش شان می کنیم و نمی ادیشیم که فراموشی علماء عصر غیبت به چه قیمتی برای امت اسلام تمام خواهد شد !!!

به  راستی چقدر اخلاقیات مراجع و علماء بزرگوارمون ، برای ما الگو هستند ؟ ...... چقدر حضور نورانی و هدایت بخش علماء رو درک کردیم ؟ مگر نه این است که دانشمندان و علماء دینی وارثان پیامبرانند ؟ مگر نه اینکه علماء بزرگوار اسلامی در هر دوره از تاریخ ، جانشینان بر حق اهل بیت هستند ؟

جوانان عزیز ما چقدر  آیت الله بروجردی را می شناسند ؟چقدر اندیشه های والای عرفانی  وشخصیت برجسته آسمانی اما خمینی (ره) را می شناسند ؟ چقدر سعی شد از دریای معرفت آیت الله بهجت (رحمه الله علیه)به جوانان عزیز مان  ذره ای چشانده شود؟ چقدر جوانان و البته همه مردم عصر حاضر ، جنبه عرفانی و آسمانی و اندیشه های رهبر عالیقدر جهان اسلام ( آیت الله العظمی سید علی خامنه ای - دامت برکاته -) رو می شناسند؟ چقدر جوانان ما آیت الله جوادی آملی را می شناسند .....؟!!!

قدر این گوهر های آسمانی را بدانیم و از حضور با برکت شان نهایت استفاده را ببریم تا ان شاءالله در این دوران پر از تاریکی و ظلالت را حق و حقیقت را گم نکنیم .

چقدر دلم تنگ است برای روح الله ......  چقدر دلم تنگ است برای بزرگ مرد کوچک اندام فومنی مان ..... چقدر دلم تنگ است برای آیت الله بروجردی ..... چقدر دلم هوای آیت الله گلپایگانی را کرده ..... چقدردلم هوای آیت الله فاضل را کرده است ....

برای شادی روح بزگ علماء سفرده به بهشت جاویدان ، صلواتی ختم بفرمائید ..... اللهم صل علی محمد وال محمد

در پایان یک نمونه به ظاهر ساده از زندگی آیات الله بهبهانی (ره) خدمت تون عرض میکنم .... ببینید ما کجا هستیم و ....

علماء

عروس آقا

روزی پسر " حاج آقا وحید بهبهانی " برای همسرش لباس زیبا و گرانبهایی خرید ، آیت الله بهبهانی با این کار پسرش مخالفت کرد  . پسر   که قصد لجاجت یا اهانت به پدر را نداشت ، در پاسخ اعتراض وی آیه 32 سوره اعراف را تلاوت کرد " بگو چه کسی زینت و رزق ها و غذاها ی پاکیزه را که خداوند  بررای بندگانش آفریده ، حرام کرده است "  سپس افزود : پدر جان! مگر پوشیدن لباس زیبا برای زنان حرام است که می گویید چرا این لباس را برای زنم خریده ام ؟  آیت الله بهبهانی با لحنی آرام به پسرش گفت : اینها حرام نیست ، ولی من مرجع تقلید مردم هستم ، از این رو ، مسئولیت بزرگی بر عهده دارم .  شما نیز بعنوان فرزند من مسئولید . در جامعه ما ، افراد   فقیر و نیازمند   بسیاری وجود دارند . وقتی توانایی مالی نداریم آنها را از نظر مالی هم سطح خود کنیم ، باید به گونه ای رفتار کنیم که برای آنان قوت قلب باشیم تا اگر زنی از شوهر فقیرش لباس گران قیمتی خواست و مرد قدرت خریدش را نداشت ، بتواند بگوی مگر زن یا عروس آقا وحید بهبهانی این گونه لباس می پوشند که تو نیز بپوشی ؟!




نویسنده : منتظر
تاریخ : چهارشنبه 91/5/4
هدیه منتظران قائم ()


 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
->