وب هاستینگ
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حربه عثمانی گرایی - حدیث منتظران قائم (عج)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تماس با ما
بازدید امروز : 17
بازدید دیروز : 29
کل بازدید : 887006
کل یادداشتها ها : 442

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران

V

بسم الله

نویسنده : امیر محمد

هدف گذاری تامین منابع انرژی ایالات متحده آمریکا تا سال 2025 از خاورمیانه ...حضور جنجالی سران القاعده در ترکیه ... التماس ترک ها از اتحادیه اروپا برای عضویت در آن ... دور جدیدی از جریان سازی های بازیگردانان مداخله جو در مناقشات جهانی به وسعت محدوده خاورمیانه در حال انجام است . اجرای سیاستهای تهاجمی در قالب نقش هایی نو در لباس انتشار دموکراسی و آزادی ، بخشی از این برنامه هاست . این بار نقش ترکیه که خود ، از اعضاء این محدوده است در دامن زدن بر مناقشات پر رنگ تر از طراحان اصلی این برنامه است .


ایالات متحده آمریکا در هدف گذاری های خود ، تامین منابع انرژی خود تا سال 2025 را از منطقه خاورمیانه به تصویب رسانده است و پیرو همین سیاست است که طرح خاورمیانه جدید را به جهت حفط منافع و منابعش در این منطقه ، طراحی کرد و بار اجرایی آن را بر دوش کشورهای نادان منطقه گذاشته است . در این میان یکی از الویت های ایالات متحده آمریکا در منطقه برای رسیدن به اهدافش ، تسلط بر ایران و موقعیت استراتژیک و حیاتی آن در منطقه است . خوابی که سالهاست با غیرت و مقاومت ملت آزاده ایران به کابوسی سهمگین برای کاخ سفید تبدیل شده است . وقتی خود آمریکا در مقاطع مختلف زمانی نتوانست مستقیم بر ایران مسلط شود ، دست به دامان کشور های منطقه شد تا شاید با تحریک حس عربی یا عثمانی شان ، آنها را همانند سبقه های تاریخی شان ، فریب دهد و از کنار این برنامه به اهدافش برسد . از کشورهای هدف در این طرح می توان به عربستان ، قطر ، امارات ، ترکیه و آذربایجان نام برد . در جریان عربستان که دست روی مسئله عرب و عجم و شیعه و سنی گذاشت و با القاء این مسئله به عربستان که ایران می خواهد ام القراء جهان اسلام شود ، سعودی های نا مسلمان را وارد این بازی کرد .از سوی دیگر با تحریک رگ عثمانی بودن ، ترک ها ، آنان را تحریک کرد که  دوباره دوران با شکوه عثمانی را بازسازی کنند .

  ترکیه در حالی دست به این اقدامات می زند که به نظر می رسید طبق برنامه های اعلام شده ، با روی کار آمدن حزب اعتدال و توسعه ، روابط ترکیه با کشورهای همسایه اش رو به بهبود برود . ولی متاسفانه این نمودار هر روز در جهت منفی رشد فزاینده ای را دنبال می کند . ترکیه که این روزها علناً اعلام کرده به دنبال بازسازی امپراطوری  به اصطلاح خودشان بزرگ عثمانی است ، با وعده فریبنده اتحادیه اروپا در خصوص پیوستنش به این اتحادیه ، نتوانست اقدامی انجام ندهد . ترک ها در اولین اقدام خود سعی کردند در مناقشات منطقه ای و جهانی حضور پر رنگ تری داشته باشند  و متاسفانه در تمامی حضورهایشان ، نقشی منفی را ایفا کردند که صد درصد دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر بود . علی رغم تمامی این مداخله ها ، نتوانستند برای خود وجهه ای بین المللی بسازند و روز به روز بیشتر در منجلاب عمالی گری ایالات متحده آمریکا فرو رفتند ، تا جایی که دیگر مردم ترکیه هم لب به اعتراض گشودند و این اقدامات را محکوم کردند . طبق نظر سنجی های رسمی که در ترکیه انجام شده است ، فقط چیزی حدود 34 درصد از مردم ترکیه خواستار انتخاب مجدد اردوغان بعنوان  ریاست جمهوری هستند .


احتمالاً ترکیه قصد دارد در ادامه سیاستهای ماجرا جویانه و خصمانه خود با به رسمیت نشناختن القاعده بعنوان یک گروه تروریستی از آن در جهت رسیدن به مناقع خیره سرانه خود استفاده کند و این اقدام را بعنوان سیاست کلی خود اعلام کند . سیاست که اتفاقاً تکراریست ، همان سیاستی که در قبال جبهه النصر در سوریه پش گرفت . بالاخره احیای عثمانی ، این دغل بازی ها و از خود بی خود شدن در مناسبات بین المللی را هم دارد دیگر ! در واقع این تحرکات در میان کشورهای همسایه ایران هم بی ربط به دلیل اصلی ذکر شده برای طراحی خاورمیانه جدید نیست . هرچه باشد ایران از استراتژیک ترین نقاط دنیا در خاورمیانه است و برای تسلط بر منابع آن باید به طریق تحت فشار قرارش داد . اعمال تحریم ها از سوی ایالات متحده آمریکا و از سوی دیگر تحریک کشورهای همسایه ایران در این خصوص هم نشان گر این سیاست کاخ سفید است . در این بین ترکیه با اقدامات جدید که از خود نشان داده است به نظر مصمم تر از سایر کشورهاست برای بر هم زدن نظم عمومی و خصوصی کشورهای خاورمیانه . بعد از اینکه ایالات متحده در طرح ایران هراسی خود ( که در واقع این حس فریب را به آنها منتقل کرد که ایران قدرتمند و هسته ای ، قادر خواهد بود توازن منطقه را بر هم بزند ) در منطقه که بر روی عربستان ، قطر ، امارات و چند کشور دیگر پیاده کرد، به نتیجه قابل قبولی نرسید به سراغ ترکیه رفت ، زیرا در این میان فقط ترکیه بود که بر خلاف کشورهای عربی ، از لحاظ فرهنگ و سبقه تاریخی می توانست خود را نزدیک به ایران بیابد . در واقع همین نکته هم بود که مورد توجه آمریکا بود و با تحریک این حس ، ترکیه را وارد بازی خطرناکی کرد . بازی خطرناکی که بی شک برایش گران تمام خواهد شد .

با تمام این اوضاع و احوال ، قطعاً این یک اشتباه بزرگ است که ایالات متحده گمان کند با میدان دادن به ترکیه می تواند برای رسیدن به اهدافش در خاورمیانه یک یاه حل قطعی و حتمی پیدا کند . با در نظر گرفتن نقش موثر و مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران در تحولات عراق ، سوریه و فلسطین دیگر بر کسی پوشیده نیست که بدون اظهار نظر و حضور موثر ایران در مناقشات و معادلات منطقه ، هیچ نقشه و راهبرد منطقه ای ، قابل اجرا نمی باشد .

اللهم عجل لولیک الفرج ...




نویسنده : منتظر
تاریخ : چهارشنبه 91/12/16
هدیه منتظران قائم ()
 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
->