وب هاستینگ
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یک بام و دو هوا - حدیث منتظران قائم (عج)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تماس با ما
بازدید امروز : 21
بازدید دیروز : 18
کل بازدید : 886981
کل یادداشتها ها : 442

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران

V

بسم الله

عنوان: یک بام و دو هوا

دسته : سیاست 

این یادداشت را در پایگاه تحلیل سیاسی باصر  و سایت حرف تو ، مطالعه بفرمائید .

 

امیر محمد

تناقض در دیپلماسی های رنگارنگ ایالات متحده آمریکا  مخصوصاً در قبال خاورمیانه دیگر حتی برای خود ِ آمریکائی ها هم قابل توجیه ِ رسانه ای نیست .

این تناقضات را می توان در جریان مناقشات سوریه و عراق به وضوح مشاهده نمود . اوج این رفتارهای دوگانه را می توان در این جملات جان کری به وضوح مشاهده کرد ، آنجایی که جان کری در این خصوص گفته است : واشنگتن در نبرد دولت عراق برای باز پس گیری شهرهای این کشور در استان غربی‌اش که به اشغال شبه‌نظامیان گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و سوریه در آمده است، از دولت بغداد حمایت خواهد کرد.

در یک حساب سرانگشتی ، اولین سوالی که به ذهن هر شنونده ای می رسد این است که چرا آمریکا این پیشنهاد سازنده را در خصوص مسئله سوریه مطرح نمی کند ؟ چرا نبرد با القاعده در عراق بسیار پسندیده است ولی همین اقدام در سوریه مذموم است ؟

البته جالب اینجاست که همزمان با  این اقدامات متناقض ، کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان هم بنابه دلایل بسیار زیادی ، دنباله رو  ایالات متحده شده است . نکته جالب تر اینکه ، جان کری انی موضع ایالات متحده آمریکا را از سرزمینی به تلکس های خبری دنیا مخابره کرد که خود ، عامل اصلی تروریسم پروری در دنیاست ، سرزمین عربستان سعودی !

کریستوفر هیل ، سفیر سابق آمریکا در عراق در این خصوص نوشته است : عربستان سعودی افراطی‌های القاعده در عراق را تسلیح و حمایت مالی می‌کرد . در جایی دیگر وی آورده است : به گزارش منابع اطلاعاتی، عربستان سعی دارد دولت نوری المالکی، نخست وزیر عراق را بی‌ثبات کند.

البته شاید برای آل سعود این مسئله خیلی خوشایند نباشد ولی انتشار اسناد محرمانه حمایت های این خاندان از تروریسم در خاورمیانه و تایید اسناد آن از سوی آمریکا ، می تواند نشانه ای باشد برای پیگیری روند تغییراتی متفاوت در عربستان سعودی .

 فینیام کانینگام  ، نویسنده و کارشناس ایرلندی نظر خود را این جملات بیان می کند : ماهیت پر تنوع این گروه‌های بیشمار، ناقض این حقیقت نیست که تمام این گروه‌ها به همان ایدئولوژی افراطی وهابی‌های عربستان سعودی باور دارند؛ آنها تحت لوای القاعده فعالیت می‌کنند، این افراد شنیع‌ترین جنایات را بر ضد مردم، از جمله مسلمانان شیعه، سنی و همچنین مسیحیان مرتکب شده‌اند و در تمام این مراحل، عربستان سعودی است که از آنها حمایت می‌کند.

تمام شواهدی که این روزها از دست داشتن آل سعود در تجهیز و کمک مالی به تروریستهای منطقه در دست است ، اثبات می کند که تسلیحات امریکایی که مخفیانه وارد عربستان سعودی می‌شود از سوی القاعده برای تشدید نزاع و درگیری در عراق و سوریه و بی‌ثبات کردن این دو کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی با تمام این اوضاع و احوال ، مسئولان به ظاهر متشخص آمریکائی در اظهارات گستاخانه ای ، در کنار حامیان تروریسم در عربستان سعودی می‌نشینند و با گستاخی تمام اعلام می‌کنند که القاعده به «خطرناک‌ترین بازیکن» منطقه بدل شده است !

حال ، دوباره به سوال ابتدایی مان بر می گردیم ؛ این تناقضات رفتاری در خصوص حمایت دوسویه از تروریست هاو دولتهای متضرر در نبرد با آنها ، صرفاً به چه دلیل است ؟

مسئله خیلی پیچیده نیست . تجهیز تروریست ها از یک سو و تجهیز دولتهای درگیر با اقدامات تروریستی از سوی دیگر . به نظر شما ، در این میان سطح فروش تسلیحات نظامی آمریکا به چه اندازه رشد نشان خواهد داد ؟

در حوالی دهه  1970 تا 1990 بود که القاعده تحت عنوان پوششی ایدئولوژیک در خدمت دستیابی به اهداف امپریالیسم در خاورمیانه ، اقدام رسمی خود را آغاز نمود و تا امروز هم  یگانه دلیل ِ مبارزات گسترده آمریکا با تروریست در خاورمیانه بوده است !

شاید آل سعود ، این بار قربانی مبارزه با تروریسم و تروریسم پروری باشد و یا شاید هم هنوز بتوان در مبارزه با تروریسم منطقه ای در خاورمیانه روی حمایتهای مالی عربستان حساب باز کرد .اقدامات چند سویه عربستان در این خصوص ، مخصوصاً تلاش های این روهای آل سعود برای از بین بردن داعش ، موضوع آینده عربستان را در هاله از ابهام قرار داده است .

نکته ای که در این میان وجود دارد این است که دیگر نمی توان خوراکهایی از این دست را به راحتی برای رسانه های سراسر دنیا ، پیش خور نمود .




نویسنده : منتظر
تاریخ : دوشنبه 92/10/23
هدیه منتظران قائم ()
 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
->