وب هاستینگ
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جنگ نرم = ضعف در میدان واقعیت - حدیث منتظران قائم (عج)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تماس با ما
بازدید امروز : 75
بازدید دیروز : 130
کل بازدید : 889109
کل یادداشتها ها : 442

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران

V

إِن یَثْقَفُوکُمْ یَکُونُوا لَکُمْ أَعْدَاء وَیَبْسُطُوا إِلَیْکُمْ أَیْدِیَهُمْ وَأَلْسِنَتَهُم بِالسُّوءِ وَوَدُّوا لَوْ تَکْفُرُونَ (ممتحنه 2)

«اگر (دشمنان) بر شما دست یابند همچنان با شما دشمن اند و دستان شان (به زور) و زبان هایشان (به تبلیغات) به بدی به سوی شما باز است و دوست دارند کافر شوید و از ارزش های خویش دست بردارید.»

اما خامنه ای : امروز اگر کسى کارهاى دشمن را در عرصه‌ى عظیم شیوه‌هاى تبلیغاتى ملاحظه کند؛ از وسائل اینترنتى گرفته تا وسائل صوتى و تصویرى، تا بلندگوهائى که در جاهاى مختلف دارند - در داخل هم دارند - مى‌بیند یک قلم عمده این است که حوادث کشور را دگرگون جلوه دهند؛ وضع کشور را مأیوس‌کننده، ناامید کننده، رو به زوال، رو به انحطاط، رو به بن‌بست نشان دهند. تلاش زیاد آنها در این زمینه، خود نشانه‌ى ضعف آنها در میدان واقعیت است.

جنگ نرم

در شرایط کنونی چیدمان رسانه ای دنیا ، چاره ای جز بصیرت در شناخت دشمن و حربه های نفوذ او برای ساخت دژی مستحکم جهت حفظ فرهنگ غنی اسلامی مان نیست . یکی از مصادیق جنگ نرم و نفوذ دشمن در فرهنگ ، رسانه های دیجیتال از جمله ماهواره است . در سالهای اخیر  موضوع شبکه های ماهواره ای به ویژه تاثیرات  شبکه ماهواره ای فارسی وان و اقبال نسبی مخاطبان ایرانی به این شبکه در محافل مختلف فرهنگی و اجتماعی و حتی سیاسی ، مورد توجه و تمرکز بوده است . در ابتدا اطلاعات کلی در مورد این شبکه خدمت تون عرض می کنم  و سپس در مورد شیوه های تبلیغاتی دشمن باهم حرف می زنیم :     

1 – مالک این شبکه غول بزرگ رسانه ای ، " کیت روپرت مرداک " ، معروف به روپرت مرداک ، از دوستان آریل شارون و از شیفتگان بقاء و تقویت رژیم صهیونیستی است .           

 2-  این شبکه  گوی سبقت را از دیگر شبکه های مهواره ای ربوده است . 

3- گفتمان غالب این شبکه ، خیانت است .                  

 در این یادداشت  سعی می کنم مضامین اصلی بر نامه های شبکه فارسی وان و همنچنین برخی دلایل گرایش به این شبکه در بین ایرانیها را ذکر کنم .
درواقع بیشترین وقت برنامه های این شبکه به سریال اختصاص دارد و نیز مهمترین علت گرایش مخاطبان به این شبکه است و دیگر برنامه های آن مانند : نماهنگ ، تبلیغات تجاری ، تاثیر چندانی بر جلب نظر مخاطب به این شبکه نداشته است . شهرت و زبانزد شدن این شبکه در مدت کوته ، عمدتا به دلیل سریالهایی است که شنبه تا چهار شنبه ، بطور دائم ، بطور پیوسته  در ساعات آغازین شب و سریالهای کمدی است که در پایان هفته ها از این شبکه پخش می شود . از آغاز فعالین این شبکه در مرداد 1388 تا کنون  سریالهای بسیار زیادی از این شبکه پخش شده است . سریالهای ابتدایی  و پر سرو صدا مانند : " همسر یا در دسر " ، " سامسون " ، افسانه افسونگر "  ، " ریبا " ، " رویای شیشه ای ( کره ای ) " ، ویکتوریا ( محصول مشترک آمریکا و کلمبیا " ،  " آرزوی عروسک پارچه ای ( ترکیه ای ) و .... .               
به نظر می رسد که مدیران شبکه فارسی وان ذائقه مردم ایران و علاقه مندی آنان را به درامهای کره ای  را در سالهای اخیر خوب درک کرده اند ، به همین جهت در ابتدای فعالیت شبکه ، شروع به پخش سریالهای کره ای کردند و حتی آنها را چند بار باز پخش نمودند . یکی از این سریالها " خواهر دوست داشتنی من " به علت داستان پردازی زیبا و بر انگیختن حس همدردی ایرانیان( این موضوع تیز بینی مدیران شبکه را می رساند  که در مورد ایرانیان و احساسی بودنشان به درستی تحقیق کرده بودند ) ، بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت .  این مسئله که حتی سریالهای کره ای پخش شده از سبکه های داخلی بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت و مهم نبود از کدام شبکه پخش می شود نیز موید این مطلب است ، مانند سریالهای "  سالهای دور از خانه " ، " اوشین "   ، " یانگوم " ، " افسانه جمونگ " و ... . این سریالها به دلیل نزدیکی نسبی مضامین فرهنگی با فرهنگ و زندگی مردم ایران ،  نقش مهمی در روزهای اولیه آغاز به کار شبکه فارسی وان ایفا کردند.
نکته ای که در اینجا باید مورد توجه قرار گیرد این است که ؛ سریالهای کره ای دارای مضامین میان فرهنگی هستند  و نکته مهمتر این است که باور کره ای ها به تناسخ و زندگی پس از مرگ در قالب جسمی جدید را نباید فراموش کرد . مثلا در سریالهای " افسانه افسونگر " و " خواهر دوست داشتنی من " ،  این موضوع پر رنگ تر بود . اگر چه رسوخ این مسئله در کشورمان  کمی بعید است ، اما بر  اهل تبلیغ است که شبهات  اینگونه را در مناسبتها و مکان و زمان مناسب خود بر طرف نمایند تا احیانا نوجوانان یا افرادی  که در این زمینه آگاهی کافی ندارند ، دچار شبهه نشوند .


مرحله دوم اجرایی مورد نظر مدیران شبکه ، بعد از همراه کردن ایرانیان با خود ، استفاده از سریالهای کلمبایی  و آمریکایی بود . یعنی یک مرحله به جلو ، ولی آرام و حساب شده . مضامین اصلی سریالهای کلمبایی وآمریکایی ، ترغیب به داشتن روابط متهورانه و متنوع جنسی ، متقائد کردن زنان به رسیدگی بیشتر به ظاهر خود برای جلب توجه مردان ، برجسته کردن جذابیت لذت بیشتر بردن از جنس مخالف ، زیر سوال بردن ازدواج و اجاد تردید در باره اهمیت و ارزش آن ، تئوری پردازی ، طرح و ایجاد شبهه  و تردید مکرر در مورد دیدگاه های افرادی که به بی بند و باری روی نیاورده اند  و یا به زندگی مشترک حود پایبندند و در مقابل ارائه دیدگاه ها و پاسخ  به سوال های شبهه افکنیانه برای اقناع مخاطب در خصوص این که زمانه تغییر کرده است و افراد باید پایبند به زندگی سنتی نباشند ، از برجسته ترین مضامین اینگونه سریالها هستند .
چند مورد دیگر از مضامین تیتر وار  به این صورت است :
1  -  نمایش روابط متهورانه دختر و پسر
2  - نمایش مکرر مشروب خواری و مزرخف گویی حین مستی
3  - بیان راههای دوست شدن با جنس مخالف
4 – عدم وفاداری زنان متاهل به همسران .
5- ابراز علاقه شهوانی و اغوا کننده
6- دیالوگهای جنس و توصیه به خیانت
در بسیاری از این سریالها به ندرت پیامی فرهنگی و اخلاقی  وجود دراد و در اغلب آنها از مغالطه  بسیار پیچیده استفاده شده است  . در این سریالها به منظور متقاعد کردن افراد برای هوس بازی و تنوع طلبی جنسی در هنگام قرار گرفتن در فضای یک مثلث عاطفی از یک نسخه واحد استفاده می شود " به هوا و هوست مراجعه کن "  ، " به دلت مراجعه کن " و ... . معمولا این مراجعه به دل به خیانت منجر می شود .
در واقع این شبکه به طور ماهرانه ، زیرپوستی و در لفافه ، مجوز خیانت  را برای مردان متاهل و زنان متاهل  که در زندگی زناشویی خود به نوعی دچار مشکل عاطفی هستند را صادر می کند .
سریالهای ترکیه ای نیز بیشتر تمرکز خود را بر روی کودکان معطوف کرده اند .
فضای نماهنگهای این شبکه نیز اغلب ترویج خشونت ، آنارشیسم  است وبه ندرت پیام سیاسی دارد.
اگر بادقت به تبلیغات این شبکه توجه کنیم ، متوجه می شویم که همانند سریالها ، عمدتا دختران و زنان را هدف قرار داده اند .

فارسی وان

علل گرایش مردم ایران به این شبکه را می توان به صورت زیر مختصر بیان کرد :
1 - برقراری ازتباط با مخاطبان به زبان فارسی : که حتی مسئله فیلمهای مطرح خارجی را با دوبله بسیار ضعیف حل کرده است .
2  - مخاطب محوری ابزاری فارسی وان : تغییر در فهنگ خانواده های سنتی در در جه اول اهمیت برای این شبکه قرار دارد  . به همین منظور  فارسی وان در مناسبتهای مختلف دینی و حتی ملی ، فضای برنامه هایش را تغییر می دهد . مثلا  در ماه رمضان اذان شیعی با گرافیک جذاب و تصاویر زیبا پخش می کند . این نکته یکی دیگر از نشانه های آگاهی جامعه شناختی و زیرکی متولیان این شبکه است . تغییر جدول برنامه ها در ماه مبارک رمضان نیز یکی دیگر از این موارد است . حتی در اعیاد مذهبی نیز به تناسب فضا و حال و هوای شبکه عوض می شود .
علت اصلی جذب مخاطب این شبکه عبور از خطهای قرمز است .  از این رو فضای  شبکه فارسی وان به تدریج جنس تر شده و در آینده نیز قطعا خطوط قرمز  بیشتری را زیر پا خواهد گذاشت .
در پایان به مسئولان محترم فرهنگی کشور چند پیشنهاد برای مقابله با مصادیق جنگ رسانه ای و ماهواره ای را عرض می کنم :
1  - تولید محصولات فرهنگی فاخر : به طور حتم یکی از گزینه های تهدید امنیت ملی ، رسانه است و راه مقابله با این تهدیدات نیز فقط رسانه است . عدم سرمایه گذاری کافی در این بخش برای بخش فرهنگی گران تمام می شود .
 2  - تاسیس شبکه تلوزیونی  در زمینه موسیقی : که می تواند ذائقه موسیقیایی مردم مسلمان ایران را متناسب با فرهنگ غنی اسلامی پاسخگو باشد .
 3  - آموزش رسانه ای برای خانواده ها در خصوص برنامه های ماهواره ای در مدارس و نیز خود رسانه ها : در این مورد بالا بردن سواد رسانه ای مردم ، بخش زیادی از مسئله را حل خواهد کرد .
 4- تمرکز بر تربیت کودکان با محوریت ادبایت غنی فارسی :  در ادبیات غنی فارسی با الهام از تعالیم دین مبین اسلام ، خیر و شر به طور کاملا روشن از هم جدا شده ان د و این آگاهی کودکان ما را واکسینه خواهد کرد .
 5 – تقویت برنامه های رسانه داخلی از طریق : - تقویت دانش نیروهای رسانه ای   ،   - بهره گیری از صاحبان قلم  متعهد  ،  - مخاطب محوری و توجه به ذائقه مخاطب نه ترویج سطحی نگری ، - توجه به برنامه های سرگرمی و جلوگیری از پخش افراطی و ایدولوژی زده کردن مردم .
6 – تلاش برا کاهش سن ازدواج : اگر این بخش به خوبی ساماندهی و هدایت شود و جوانان ما با آگاهی  در کانون پر از عشق و محبت خانواده خود قرار گیرند ، دیگر نگران این شبکه ها نخواهیم بو د .

بیایید دست به دست هم دهیم و این دژ محکم فرهنگ غنی اسلامی ایرانی مان را حفظ کنیم .




 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
->