وب هاستینگ
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حجاب یک مکتب فکری است - حدیث منتظران قائم (عج)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تماس با ما
بازدید امروز : 41
بازدید دیروز : 72
کل بازدید : 887601
کل یادداشتها ها : 442

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران

V

نوینسنده : حدیث

در قسمت قبل در مورد اینکه چگونه با مسئله حجاب تا کنون برخورد کرده ایم ، سخن گفتیم .... در این قسمت قصد دارم حجاب را از یک منظر و زاویه دیگر بررسی کنم .... قصد ندارم بحث فلسفی حجاب را مطرح کنم که در آن صورت باید یادم را به یاد مرد آسمانی سرزمینم ، شهید دکتر مطهری ، گره بزنم ....فقط در مورد مکتبی بودن حجاب ، کمی بیشتر بازنگاه می کنم.... امیدوارم کمی بیشتر فکر کنیم ....


قسمت دوم : حجاب یک مکتب فکری است

اگر کسی بگوید که راه ترویج درست حجاب در جامعه اسلامی به وسیله متفکران و نخبگان مسلمان بررسی نشده و اساساً انقلاب اسلامی آنچنان سریع و غیر منتظره اتفاق افتاد که نظریه پردازان اسلامی نتواتنستند درباره ی ابعاد مختلف اجتماعی احکام اسلامی به پژوهش و تحقیق بپردازند ، من می گویم این طور نیست . مشکل ما این است که زحمت جست وجوی این اندیشه ها را به خود نداده ایم و برای آن که از زیر بار فشار انتقاد به سیاست های نادرستی که اعمال کرده ایم ، خارج شویم ، این حرف ها را می زنیم . شاهد هم هست . اندیشمند اسلامی ، دکتر علی شریعتی ، سال ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ، حجاب را نوعی مکتب فکری دانسته و گفته است که شما باید زمینه های آشنایی دختران را با این مکتب فکری فراهم کنید و اجازه بدهید که او حجاب را از چشم انداز فکری آن بشناسد ، آن گاه او خود ، آن را بر خواهد گزید و پس از این گزینش ، ذره ای در حفظ حجاب تعلل نخواهد ورزید . بد نیست عین حرف های دکتر شریعتی را درباره ی حجاب بخوانید :

" اصل قضیه این است که ، این دختری که الآن می خواهد این پوشش را انتخاب کند ، انگیزه اش چیست ؟ معمولً انگیزه این است که مادرم همینطور بوده ، خاله ام همینطور است ، محیطمان همینطور است . این ، یک لباس سنتی است ؛ نشانه ی طبقه عقب مانده ی در حال مرگ است . جلویش را هم نمی توان گرفت ؛ بخواهی ده سال دیگر هم ادامه اش بدهی ، بعد از سال یازدهم تمام می شود ؛ رشد وتکاملش به سمت ریختن این حجاب است ، یعنی تکامل جامعه به سمت ترک آن سمبل های سنتی است . بنا براین شما طرز فکر بچه ها را عوض کنید ، آن ها خودشان پوشش را انتخاب خواهند کرد ؛ شما نمی خواهد مدلش را بدوزید و تنش کنید ! او خودش انتخاب می کند . "

اکنون پرسش این است که ما تا چه حد اجازه داده ایم دختران مان با فلسفه و تفکر حجاب آشنا شوند ؟ چقدر در محیط های دانشگاهی در دبیرستان ها ، در فرهنگسراها در این مورد کرسی های نظریه پردازی ایجاد کرده ایم ؟ چقدر این بحث ها را در پوشش های مدرن که دختران جوان دوست دارند ؛ مثل رمان و داستان های جذاب و حرفه ای ؛ مثل فیلم های سینمایی پر زرق و برق و سطح بالا با هنر پیشه های طراز اول گنجانده ایم ؟ هر کس بگوید که این کارها در جامعه ما انجام شده ، یا نا آگاه است یا دروغگو . ما حجاب را مثل بسیاری از فضائل اسلامی ، به بدترین شکل ممکن تبلغ کرده ایم و نتیجه های اجتماعی اش را هم دیده ایم .

با نسل امروز باید به زبان امروز سخن گفت ، بایدها و نبایدها را در هاله ای از تفکرات اندیشمندان امروزی و نیز منطقی قابل دفاع پیچید و به آنها ارائه کرد . اگر اینگونه عمل کنیم ، در برابر همه اصول اعتقادی ، جوانان را خاضع ، خاشع و مطیع خواهیم یافت و اگر برخوردهای قهری و بی منطق را ادامه دهیم ، به زودی جوانان را دین گریز و به دور از معنویت خواهیم یافت . تاوان همه نتایج برخوردها نیز به گردن ماست . در برابر آنچه در جامعه امروز ما می گذرد ، پیش از جوانان و دختران و پسران ، ما والدین و گردانندگان جامعه متهم هستیم ....

در قسمت بعد انشاءالله در مورد دیدگاه مدرنیته در باره حجاب مطالبی را ارائه خواهم داد .




نویسنده : منتظر
تاریخ : پنج شنبه 91/6/16
هدیه منتظران قائم ()
 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
->