وب هاستینگ
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حجاب و مدرنیته - حدیث منتظران قائم (عج)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تماس با ما
بازدید امروز : 28
بازدید دیروز : 72
کل بازدید : 887588
کل یادداشتها ها : 442

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران

V

نویسنده : حدیث

در دو قسمت قبل در مورد اقدامات ما برای ترویج حجاب و اینکه به حجاب به عنوان یک مکتب فکری است مطالبی را عرض کردم ، این قسمت از زاویه ای جدید به مسئله حجاب نگاه می کنیم.


قسمت سوم : حجاب مورد تأیید مدرنیته

در مورد حجاب و لزوم آن و این که چه نعمت بزرگی است ، به وفور صحبت شده و همه آگاهید ..... در این یادداشت سعی می کنم مطالبی از زاویه جدید در رابطه با حجاب و مدرنیته خدمت تان عرض کنم .... همیشه وقتی از حجاب و مدرنیته صحبت به میان می آید ، افکار به سوی تلفیق این موارد سوق داده می شود و همیشه این دو بحث را رو در روی یکدیگر قرار می دهند ، یعنی تا جایی که این دو مورد با همدیگر برخورد می کنند و ناچاراً یا یکی برتری می یابد و یا هردو با هم به طور مساوی تلفیق می شوند  ، غافل از اینکه حجاب هیچ منافاتی با مدرنیته ( به تعبیری زندگی همراه با تکنولوژی روز و سبک زندگی و کار جدید ) ندارد .... یک نگاه که تا کنون خودم هم جایی ندیدم را مطرح می کنم خدمت تان  و آن این است که از نظریات اندیشمندان بزرگ غرب ، چقدر تحلیل حجاب را تبیین کرده ایم ( یعنی برای عزیزانی  که ادعای مدرنیته دارند و سنگ این مدرنتیه غربی را به سینه می زنند و یا لا اقل به آن فکر میکنند و یا در گیر آن هستند ) برای نوجوانان و جوانان مان که  متاسفانه در این دنیای پر هیاهو و دوران تضاد ارزشها ، ما بین سنت و مدرنیته معلق هستند ....؟ چرا بر شیوه های تکراری ارائه نعمت حجاب تاکید داریم ؟ چرا برای صحبت با جوانانی که در این فضا معلق هستند ، از راه خودشان وارد نمی شویم ؟ باید کمی گذشته را مرور کنیم و ببینیم چگونه در زمانهای گذشته تاریخ این سرمین اسلامی رویارویی به نفع حجاب تمام شده و جریان آن را برای نسل امروز بازگو کنیم .

حجاب و مدرنیته

به نظر من جوانان معلق در این فضا ، عجول هستند ، عجول بودن ، دغدغه زمان خریدن را می آورد و زمان خریدن دغدغه کاربرد و کاربردی کردن می آورد و کاربردی کردن بدون پشتوانه فکر وتامل لازم ، چیزی جز زمان را هدر نمی دهد ، پس ضد خود است ، زیرا تأمل زمان می خواهد ..... اینان در فضایی پر از غبار قرار گرفته اند ... بیاید کمکشان کنیم ....

حتی واقعت های علمی مدرن هم امروزه به نفع حجاب نظر می دهند . روانشناسانی که در مورد روابط زن ومرد کار کرده اند ، می گویند مردان معمولا برای به دست آوردن زنانی که دور از دسترس می نمایند ، راغب ترند و بیش تر تلاش می کنند . آن ها ثابت کرده اند که مرد بر خلاف آنچه ابتدا تصور می رود ، در عمق روح خویش از ابتذال زن و از تسلیم رایگانی او متنفر است . مرد همیشه عزت و استغناء و بی اعتنائی زن را نسبت خود ستوده است . آیا ما این حقایق علمی مدرن را بین دختران تبلیغ کرده ایم ؟ آیا از این دستاوردهای جدید دانش روز برای شناساندن ارزش حجاب به دختران مان بهره برده ایم ؟ پاسخ همه این سئوال ها بی گمان منفی است .  

" برتراند آرتور ویلیام راسل " ، فیلسوف ، منطق دان ، ریاضی دان ، مورخ ، جامعه شناس و فعال صلح طلب انگلیسی که دنیای مدرن امروز  در باب نظریه های جدیدش در زمینه های مختلف به عنوان یکی از نخبگان قرن بیستمی سر تعظیم فرود می آورد ، کسی است که تند ترین دیدگاه ها را درباره ی آزادی روابط جنسی زن و مرد دارد . در فلسفه او روابط جنسی به هیچ روی نباید محدود و محصور شوند . همین فرد با چنین دیدگاه های رادیکالی که درباره ی روایط زن و مرد دارد ، درباره ی در دسترس بودن زن دیدگاه بسیار جالبی دارد که حتم دارم شما عزیزان با شنیدن آن تعجب خواهید کرد  ، یکی از دلایش این است که در جامعه ی ما کسی از دستگاه های مسئول این زحمت را به خود نداده است که درباره ی دیدگاه های اندیشمندان بزرگ جهان که در بین جوانان از مقبولیت برخوردار هستند ، جست و جو کند و به عنوان بهترین تبلیغ برای حجاب آن را منتشر کند . به هر حال اندیشه ی  راسل   درباره ی در دسترس بودن زن این است که  آن را مردود می داند و این به معنای وجود حجاب بین زن و مرد است . راسل می گوید : " از لحاظ هنر ، مایه تأسف است که به آسانی به زنان بتوان دست یافت و خیلی بهتر است که وصال زنان دشوار باشد ، بدون آن که غیر ممکن گردد . "

" ویلیام جیمز دورانت " ، فیلسوف، تاریخ نگار و نویسنده ی قرن بیستمی آمریکایی نیز حیا را که ریشه حجاب است ، می ستاید  . او می گوید : " حجب و حیا برای دختران همچون وسیله دفاعی است که به او اجازه می دهد تا از میان خواستگاران خود ، شایسته ترین آ ن ها را برگزیند یا خواستگارش را ناچار سازد که پیش از دست یافتن بر وی ، به تهذیب خود بپردازد . موانعی که حجب و عفت زنان ، در برابر شهوت مردان ایجاد کرده ، خود عاملی است که عاطفه و عشق شاعرانه را پدید آورده و ارزش زن را در چشم مرد بالا برده است . " 

به نظر شما کدام راه برای ارائه این نعمت الهی ( حجاب ) موثرتر خواهد بود ...؟




 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
->