وب هاستینگ
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مسئولین به مردم اقتدا کنند - حدیث منتظران قائم (عج)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تماس با ما
بازدید امروز : 40
بازدید دیروز : 35
کل بازدید : 887771
کل یادداشتها ها : 442

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران

V

نویسنده : حدیث

امام علی (ع) می فرمایند :  "  مَن نَصَبَ نَفسَهُ لِلنّاسِ اِماما فَلیَبدَأ بِتَعلیمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعلیمِ غَیرِهِ وَلیَکُن تَدیبُهُ بِسیرَتِهِ قَبلَ تَدیبِهِ بِلِسانِهِ وَ مُعَلِّمُ نَفسِهِ وَ مُؤَدِّبُها اَحَقُّ  بِالجلالِ مِن  مُعَلِّمِ النّاسِ ومُؤَدِّبِهِم   "  کسى که خود را پیشواى مردم قرار داده ، باید پیش از آموزش دیگران ، خود را آموزش دهد و پیش از آن ‏که  دیگران را با زبان ، ادب بیاموزد، باکردارش ادب آموزد  و البته آموزش دهنده و ادب‏آموز خود بیش از آموزگار و ادب‏آموز مردم ،شایسته تجلیل است . غرر الحکم، ح 7016


ادب از که آموختی ؟

پیامبر اکرم (ص)می‌فرمایند: " فرزند انسان در هفت سال اول آقا و سرور و در هفت سال دوم برده و بنده پدر و مادر و در هفت سال سوم مشاور والدین است " .

همانطور که مستحضرید طبق روایات وارده ، دوران تربیت کودک به سه قسمت تقسیم می شود ؛ از تولد تا هفت سالگی که دوران پادشاهی کودک است ، از هفت سالگی تا چهارده سالگی که دوران تادیب کودک است ( آموختن ادب و علم )، ار چهارده تا 24 سالگی دوران دوران به ظهور رساندن مراحل تربیتی گذسته است . مشکل کار اینجاست که ما فقط ادعای مسلمانی و مسلمان بودن داریم و از مسلمانی فقط اسمش را یدک می کشیم . خودتان قضاوت کنید ؛ اگر این دوران تربیتی که پیامبر اکرم (ص) فرمودند و امروز نیز روانشاسان بر آن تاکید دارند ، را درست و طبق دستور طی می کردیم ، آیا امروز شاهد بروز چنین مشکلاتی که در جامعه می بینیم ، می بودیم ؟ شاید خیلی از این عدم تربیت صحیح ها ، به ضرر خانواده باشد  ، خیلی ها علاوه بر خانواده ، اجتماع را تحتح الشعاع قرار می دهد و سر انجام برخی هم کل جامعه را متاثر می کند . حالا کمی از این ماجرا به صورت اخص جدا شوید و به لاین دست راستتان بروید . به نظر شما مشکل کجاست که امروز بر خی از سیاستمداران و مسئولین کشور  رفتارها و عکس العمل هایی از خود نشان می دهند که انگا ر در همان مرحله دوم تربیتی ، گیر افتاده اند !!!

فکر می کنید غیر از این می تواند باشد ؟ چگونه امکان دارد در دوران های یاد شده ، درست عمل شده باشد ، ولی امروز نتیجه چیز دیگری باشد ؟! پیامبر اکرم(ص)، دانش در کودکی مانند نوشتن یا حک کردن یک اثر بر روی سنگ است و این حدیث اشاره به ماندگاری نوع تربیت در زمان کودکی نسبت به سن بزرگسالی است . در جامعه ما از سالها قبل این مسئولیت عظیم که بر عهده آموزش و پرورش بوده ، الحمدلله به فراموشی سپرده شده . نهادی که با تغییرات کنونی زندگی اجتماعی ، بار مسئولیت خانواده را نیز بر دوش می کشد . مشکلاتی که به راحتی باید در دوران مدرسه حل می شد و نشده ، امروز تبدیل شدند به معظاتی که به ارحتی قابل حل نیستند .همین مشکل بی اخلاقی برخی از سیاسیون و مسئولین . تحت کدام اثر تربیتی ، انسان می تواند به راحتی وارد حریم خصوصی دیگران شود ؟! طبق کدام اثر تربیتی انسان می تواند و حق دارد به راحتی آب خوردن آبروی مومن را بریزد ؟! طبق کدام اثر تربیتی انسان می تواند به یک انسان دیگر در عین سادگی تهمت بزند ؟! طبق کدام اثر تربیتی انسان می تواند همه افراد جامعه را به بازی بگیرد و ریا و تذویر داشته باشد در اعمالش ؟!

معلوم است وقتی ما به کودک مان با رفتارهایمان یاد نمی دهیم که گذشت داشته باشد و وقتی بدی از کسی می بینم جلوی فرزندمان آنرا بروز می دهیم و پشت سر طرف هم حرف می زنیم ، وقتی به کودک مان نمی آموزیم عملاً که احترام به حریم خصوص دیگران را حفظ کند  و به راحتی در کار خصوصی دیگران جلوی فرزندمان وارد می شویم ، وقتی به کودک مان با رفتارهایمان نشان نمی دهیم که نسبت به دیگران حسادت نورزد و به داشته های دیگران جلوی فرزندمان حسادت می کنیم و ... دیگر چه انتظاری داریم وقتی بزرگ شد ، نشود یکی از این آقایون ؟!

آقایانی که حیا را اشتباه آموخته اند و ... .


امروزه شاهد بی ادبی ها و بی اخلاقیهای زیادی در سطح برخی از مسئولین کشور هستیم ، شاهد تهمت های بی دریغ ، شاهد حسادت های بیجا ، شاهد ریختن آبروهای به ناحق و ... . یعنی حب دنیا و ریاست تا این حد ما را تحت تاثیر قرار داده که به راحتی به خود اجازه می دهیم در این فضای و دوران حساس جامعه ، اینچنین بی پروا و بی حیا در جلوی چشمان ملت مومن و انقلابی و اسلامی ، به جان هم بیافتیم ؟! شاید هم قصد داریم به مردم ادب را بیاموزیم ، البته آنهم به شیوه ضرب المثل ؛ ادب از که آموختی ، از  .... . !!!

مگر  ادعای مسلمانی نداریم ، پس چرا این سخنان گوهربار اما صادق (ع) را بیاد نمی آوریم : الإمامُ الصّادقُ علیه‏السلام : إذا اتَّهَمَ المؤمنُ أخاهُ انْماثَ الإیمانُ مِن قلبِهِ کما یَنْماثُ المِلحُ فی الماءِ هرگاه مؤمن به برادر خود تهمت زند ایمان در قلب او آب شود همچنان که نمک در آب حلّ مى‏شود   ". الکافی : 2 / 361 / 1 منتخب میزان الحکمة : 96

چرا بیاد نمی آوریم : الإمامُ الصّادقُ علیه‏السلام : مَنِ اتَّهمَ أخاهُ فی دِینِهِ فلا حُرمَةَ بَینَهُما"  . هر کس به برادر دینى خود تهمت زند حرمتى میان آن دو به جا نمى‏ماند." الکافی : 2 / 361 / 2 منتخب میزان الحکمة : 96

 این آقایون  نا محترم که اینچنین بی پروا در این روزهای حساس کشور ، اینچنین بی پروا به جان هم افتاده اند و دریغ از اینکه یک تهمت ناروا را جا بیاندازند و رد شوند ، به نظر شما در سودای چه چیز هستند ؟ سودای قدرت ؟ سودای ثروت ؟ سودای شهرت ؟ آخر یکی نیست به این نا محترم ها بگوید مگر کدام قدرت و ثروت به کسی وفا کرده تا به شما وفا کند ، که اینچنین به جان هم افتاده اید ! یک روز تهمت دزدی به هم می زنید ! یک روز تهمت ضد انقلاب بودن به هم می زنید ! یک روز تهمت خیانت به مردم را بهم  می زنید ! خدا رحم کند به ما با وجود شما مسئولین  نا بزرگوار ! چه شده است ، بازهم نزدیک انتخابات شده و هوایی شده اید ؟ اینقدر مقام به شما مزه کده که دوست ندارید ازدستش بدهید ؟ یا شاید هم مقامتان را از دست داده اید و دوست دارید دوباره بر سر کرسی قدرت بنشینید ؟!

  هر بی پروایی می کنید فقط یادتان نرود : قالَ الإمامُ أبُو مُحَمَّد الْحَسَنِ الْعَسْکَرى (علیه السلام): إیّاکَ وَ الاْذاعَةَ وَ طَلَبَ الرِّئاسَةِ، فَإنَّهُما یَدْعُوانِ إلَى الْهَلَکَةِ " مواظب باش از این که بخواهى شایعه و سخن پراکنى نمائى و یا این که بخواهى دنبال مقام و ریاست باشى و تشنه آن گردى، چون هر دوى آن ها انسان را هلاک خواهد نمود. "  بحارالأنوار: ج 50، ص 296، ضمن ح 70 




 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
->