وب هاستینگ
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آنچه خوبان همه دارند .... - حدیث منتظران قائم (عج)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تماس با ما
بازدید امروز : 36
بازدید دیروز : 159
کل بازدید : 889229
کل یادداشتها ها : 442

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران

V

نویسنده : حدیث

امام خمینى «قدس سره»:

  «یک نفر را مثل آقاى خامنه‌ای پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار، و بناى قلبى اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمى کنـید، ایشان را من سالهاى طولانى مى شناسم. »

قطعاً در این روزهای حساس تنها سکان دار توانمند کشتی شناور جمهوری اسلامی ایران در دریای پرتلاطم  آشوبها و فتنه ها ، کسی نیست جز مرد آسمانی و نورانی از تبار فرزندان زهرا ... مردی که چنان آرامشی در نگاهش جاریست که قادر است با یک نگاه و یک کلام ، امواج سهمگین را به منظره ای دلنشین و صدایی آرامش بخش تبدیل کند ... مقتدای من سید علی ... رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران آیت الله خامنه ای (مدظله عالی ) ... ولایت فقیه بعنوان ستون و خیمه مستحکم نظام سیاسی عبادی اسلام ، همیشه نقطه اتحاد مردم بوده است ، چه نقش پر رنگ معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت روح الله و چه رهبری هوشمندانه حضرت سید علی خامنه ای ... تنها عمودی که در طول تاریخ این انقلاب همیشه و بارها به شدت مورد هجمه قرار گرفته است و  البته خوشبختانه مردم مومن و غیرتمند ایران اسلامی در تمامی این رویدادها چنان سیلی محکمی در حمایت از ولی فقیه شان به دهان مستکبران کوبیه اند که هنوز هم که هنوز است از درد به خود می پیچد ... در این یادداشت سعی می کنم نگاهی که جایگاه ولایت فقیه در اسلام بپردازم ... باشد که با بصیرت و آگاهی بیشتری مانند همیشه حامی ولی فقیه مان باشیم .... چیزی که برخی از خواص هم در این زمان وهم در زمان امام خمینی(ره) این نعمت آسمانی را بر نتابیدند و همصدا با استکبار ندای مخالفت با این ودیعه الهی سر دادند ...


در مورد نقش ولی فقیه که به قول امام راحل از مترقی ترین نقشها در قانون اساسی است ، در شکل گیری انقلاب جهانی اسلامی ، کلامهای زیادی بر زبان جاری شده است . یکی از این نظرات جامع  در این زمینه این است که ؛ مهمترین بعد انقلاب اسلامی تغییر پارادایم حاکم بر جهان در سده های اخیر و همچنین حل بسیاری از معادلات مجهول جهان معاصر است ، که امام خمینی (ره) با انقلاب خویش نشان دادند حکومت دینی نه تنها ممکن است ، بلکه جایز نیز می باشد ... . سال 1987 میلادی ، همان 1357 معروف خودمان ، منشأ تحول دامنه داری شد که مرکز آن سرزمین مردمان مقدس پارس بود . از قضا ، ساکنان منطقه ای از دنیا ، عامل بزرگترین انقلاب حیات زمین شدند که به شدت مورد علاقه صاحبان کارتل های اقتصادی و رسانه ای دنیا بود . جایی که از مدتها قبل ( به مدت دویست ، سیصد سال ) برایش نقشه کشیده بودند و از امن ترین مکانها برای نظام سلطه جهانی  به شمار می آمد .

رسانه های بزرگ دنیا بعد از مدتها ناچار شدند از مردمی و سرزمینی بگویند که با اشاره پیرمردی روحانی ، قصد جان نظام ظالمانه ی حاکم بر دنیا را کرده بودند . آن روزها یکی از نظریه پردازان غربی در گفتگویی گفته بود " انقلاب اسلامی صد سال زودتر از موقع خود اتفاق افتاد و به همین سبب تئوری دقیقی درباره علت ها و ریشه های آن موجود نیست "  . این  حرف نشانه هایی از واقعیت دارد . واقع آن است که بروز امام خمینی (ره) در ایران و البته در همه جهان ، سریعتر از آن بود که نظریه های تحلیل انقلاب به گرد آن هم برسند . حکومتی قدرتمند در خاورمیانه ای که حمایت و پشتیبانی قدرت های بزرگ دنیا را با خود داشت  .

اگرچه نه آسان و به زحمت مبارزه طی سالهای طولانی ، اما با سرعت عجیبی از بین رفت و ، وقتی اتاق های فکر و موسسه های تحقیقات سیاسی و اجتماعی سراغ رهبر مبدأ آن رفتند ، پیرمردی 77 ساله دیدند که ساده و معمولی زندگی می کند و در دانشگاه های معروف دنیا تحصیل نکرده است . از هیچ چیز نمی ترسد و سالها مبارزه و تبعید ، چیزی از اعتماد به نفس و ایمان  او نکاسته است . آنها به پدیده ای برخوردند که روز به روز تصویرهای جدیدی از دانسته ها ، شخصیت بزرگ و وسیع اش معلوم می شد . عارف سیاست پیشه ای که چهره ای تکرار نشدنی فقه بود و از قضا دستی در شعر و ادبیات هم داشت و هر پرده دیگر از زندگی او ، جلوه هایی باور نکردنی از حیات انسان معاصر را به دنیای جدید معرفی کرد . فقیه فلسفه دانی  که از هر ده کلمه اش ، هرده تا در باره دین و بر پایه آن بود و حالا در سالهای پیری ، انقلاب بزرگی را اداره می کرد که هیچ وقت به مرزهای یک کشور مهم و با اهمیت در منطقه خاورمیانه محدود نبود . این مهم دلیلی نداشت جز اینکه مردم او را امام و ، ولی فقیه خود یافتند و باور نمودند .

           امام خمینی و امام خامنه ای

شرایط احراز مقام ولایت فقیه از منظر دین و قانون اساسی :

1- صلاحیت علمی لازم برای فتوا دادن در ابواب فقه ( اجتهاد مطلق ) : بر اساس آیات قرآن و احادیث متعدد نظیر : " ان الله اصطفاه علیکم و زاده بسطه فی العلم و الجسم ... " ( بقره / آیه 247 )  -  " ایها الناس ، ان الحق بهذالامر ( خلافت ) اقواهم علیه و اعلمهم بامرالله فیه " ( نهج البلاغه / خطبه 172 )  ... رهبر اسلام باید از مقام علمی شایسته برخوردار باشد تا با تشخیص قوانین الهی ، مسایل سیاسی و سایر عناوین اجتماعی ، قادر به حل و فصل امور باشد . عالم اسلامی کسی است که در مقام اجتهاد ، علم به احکام اسلام بر اساس قرآن و سنت داشته باشد تا با شناخت زمینه ها ریال ادر به اجرای احکام اسلامی در هر مورد باشد .

2- عدالت و تقوای لازم برای رهبری امیت اسلامی : قرآن مجید یکی از مهمترین شرایط رهبری جامعه را عدالت می داند : " لا ینال عهدی الظالمین " ( بقره / آیه 124 ) و امام علی (ع) می فرمایند : بدان که بهترین بندگان خدا در پیشگاه خداوند ،  امام عادلی است که خود هدایت یافته و دیگران را نیز هبه سمت هدایت ببرد ( نهج البلاغه / خطبه 163 ) .

3-  بینش  صحیح سیاسی و اجتماعی ، تدبیر ، شجاعت ، مدیریت و قدرت کافی برای رهبری : رهبری ولایت ، امری خطیر است و صرف داشتن شرایط علمی ، تقوایی و اخلاقی ، فرد را واجد صلاحیت رهبری نمی نماید . سیاست امر پیچیده ای است که اعمال آن خرد خاص خود را می طلبد . آشنایی با ظرایف سیاسی و قدرت تحلیل سیاسی به رهبر این امکان را می دهد که هر زمان با توجه به مقتضیات تصمیمات لازم را اتخاذ نماید . وجود پاره ای خصایص بر جسته برای رهبر را می توان تدبیر و شم سیاسی نامید که با به کارگیری ان می توان به تصمیم گیری شایسته دست یافت .  چنان که امام  رضا (ع) می فرماید " مضطلع بالامامه عالم به سیاسه " رهبر کسی است که توان رهبری دارد و به سیاست آگاه است .(اصول کافی ، ج 1 ، ص 202 ، ح 1 ) .  از طرف دیگر شجاعت نیز لازمه رهبری شایسته است و خطیر بودن امر رهبری آن را ایجاب می کند . تصمیمات مهم سیاسی و نظامی در مقاطع حساس نیازمند قاطعیت مدبرانه و شجاعانه است تا با اتخاذ آن جامعه از سرگردانی نجات پیدا کند . امام علی (ع) در زمینه می فرماید  " یحتاج الامام الی قلب عقول و لسان قئول و جنان علی اقامه الحق صئول " رهبر و امام به ذهن تیز و زبانی پر توان و گویا و دلی پر جرأت برای اقامه حق نیازمند است . ( غررالحکم ، ح 11010 )

4- قدرت مدیریت : قدرت مدیریت نیز خصلت دیگری است که رهبر با درا بودن آن می تواند در ارکان دولت انسجام برقرار کرده و امور را به نحو شایسته سازماندهی نماید . چنانکه امام علی (ع) در اهمیت این شرط برای رهبریمی فرمایند "  ایهاالناس ان حق الناس  بهذا الامر اقواهم علیه ... " مردم ! سزازوارترین انسان برای رهبری کسی است که از توان بیشتری برخوردار باشد ... . ( نهج البلاغه ، خطبه 173 ) .

5- توانایی های شخصی : در بند سوم اصل 109 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ، بینش صحیح سیاسی و اجتماعی ، شجاعت ، مدیریت و قدرت کافی برای رهبری ؛ از جمله شرایط و صفات رهبر دانسته شده است  . منظور از " بینش صحیح اجتماعی وسیاسی آن است که رهبر آنچنان از مسائل و موضوعات و قضایای سیاسی آگاه باشد که بر آن اساس هم قادر به اداره امور جامعه باشد و هم ودر جهت گیری های ظریف بین المللی ، تصمیمات به جا ، شایسته و مفیدی به حال جامعه اتخاذ کند . " مدیریت و تدبیر " عبارت از مجموعه استعدادهایی است که در شرایط خاص در رهبری بارز و ظاهر می شود و او را در اجرای وظایف سنگین خود یاری می کند . کشف این استعدادها از جمله شرایطی است که یا از برجستگی های علمی و اخلاقی ناشی می شود یا آن که در زمره استعدادهای رهبری به شمار می رود . به هر حال مقام شامخ رهبری ، چنین مراتبی را می طلبد .

به نظر شما دیگر نعمتی بالاتر از این مانده است که خدای متعال به بندگانش عطا نکرده باشد ؟ پس با شناخت دقیق و بصیرت حامی ولی فقیه مان باشیم تا به قول امام خمینی (ره) مملکت آسیب نبیند .




 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
->