وب هاستینگ
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خودی نماهای بی خود ... - حدیث منتظران قائم (عج)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تماس با ما
بازدید امروز : 124
بازدید دیروز : 93
کل بازدید : 888096
کل یادداشتها ها : 442

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران

V

نویسنده : حدیث

پیامبر اعظم (ص) : من از مؤمنان و مشرکان بر امتم هراسی ندارم، چرا که ایمان مؤمنان مانع ضرر آنهاست و مشرک را نیز خداوند رسوا می‌کند، اما از منافقان بر شما هراس دارم چرا که از زبانش علم می‌ریزد اما در دلش جهل و کفر است. سخنانی می‌گوید که برای شما دلپذیر است اما در پنهان‌کارهایی زشت انجام می‌دهد .

روزهای حساسی که شناخت حق و حقیقت با حیله گریهایی که صورت می گیرد و فضای غبار آلودی که بوجود می آید ، شاید در وحله اول خیلی ناممکن به نظر بیاید ... اما تنها راه نجات از این گرداب خانمان برانداز ، بصیرت و شناخت از مرزهاست ... مرز بین خوب و بد ، مرز بین حقیقت و دروغ ، مرز بین حق و باطل ، مرز بین دوست و دشمن ... مرز بین خودی و غیر خودی ... در مبحث شناخت خودی و غیر خودی ، ابتدا باید معیارها را شناخت و آنها را از هم تمیز داد ، معیارهایی که بوسیله سنگ محک مان که همان ولایت فقیه است ، معرفی شده و می شود ... این راه سرانجامش به شناخت دشمن و در واقع همان غیرخودی می انجامد و آن همانا نکته مهم و حساسی است که همیشه بدان تاکید شده است و قطعاً اگر به درستی صورت پذیرد ، عاملی است برای بقاء و ترقی جامعه اسلامی ...


خودی و غیرخودی در قرآن :

 " لا تَجِدُ قَوْماً یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ یُوادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَوْ کانُوا آباءَهُمْ أَوْ أَبْناءَهُمْ أَوْ إِخْوانَهُمْ أَوْ عَشیرَتَهُمْ أُولئِکَ کَتَبَ فی‏ قُلُوبِهِمُ الْإیمانَ وَ أَیَّدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ وَ یُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدینَ فیها رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ أُولئِکَ حِزْبُ اللَّهِ أَلا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (مجادله -22) قومى را نیابى که به خدا و روز بازپسین ایمان داشته باشند [و] کسانى را که با خدا و رسولش مخالفت کرده‏اند هر چند پدرانشان یا پسرانشان یا برادرانشان یا عشیره آنان باشند دوست بدارند در دل اینهاست که [خدا] ایمان را نوشته و آنها را با روحى از جانب خود تایید کرده است و آنان را به بهشتهایى که از زیر [درختان] آن جویهایى روان است در مى‏آورد همیشه در آنجا ماندگارند خدا از ایشان خشنود و آنها از او خشنودند اینانند حزب خدا آرى حزب خداست که رستگارانند " .

مردم عادی که اکثریت مردم این کشورند ، اصلا توجه و اعتنایی به این جناح‌بندی‌ها و خط‌بازی‌ها ندارند ؛ ولی دل مردم می‌شکند که ببینند در بالا رؤسا و مسئولان کشور با هم اختلاف دارند و با هم بدند . اصل خودی و غیرخودی به طور طبیعی به بحث التزام عملی به مبانی اصولی خود از جمله ؛ دین‌گرایی و دین‌گریزی ، اصلاح و افساد ، تولی و تبری ، وطن‌دوستی و وطن‌فروشی و خدمت و خیانت  داشته باشد ، برمی‌گردد . اگر مرزبندی بین خودی و غیرخودی شکسته شود همه چیز به هم می‌آمیزد و حق و باطل از هم تفکیک داده نمی‌شوند و ارزش‌ها و هنجارهای الهی رنگ می‌بازند و صلاح و فساد  و ایمان و کفر به هم‌زیستی می‌رسند و طبیعی است که در چنین شرایطی اساس دین متزلزل و نابود می‌شود و این همان چیزی است که از اهداف اصلی برنامه های اجرایی غیر خودیها استنباط می شود .

رهبر عزیزمان در تعریفی بسیار روشنگرانه و زیبا به توصیف و تعیین مرزهای بین خودی و غیر خودی اینچنین می پردازند : «گفته می‌شود خودی و غیرخودی . حالا خودی و غیرخودی داریم یا نداریم ؟ اگر بخواهیم ملت را حساب کنیم ، نه ؛ آحاد ملت همه خودی‌اند . اما جریانات سیاسی ، بله ؛ جریان خودی داریم ، جریان غیرخودی هم داریم . خودی کیست ؟ خودی آن است که دلش برای انقلاب می‌تپد ؛ به امام ارادت دارد ؛ برای مردم به صورت حقیقی - نه ادعایی - احترام قائل است . غیرخودی کیست ؟ غیرخودی کسی است که دستورش را از بیگانه می‌گیرد ؛ دلش برای بیگانه می‌تپد ؛ دلش برای برگشتن آمریکا می‌تپد . غیرخودی آن کسی است که از اوایل انقلاب در فکر ایجاد رابطه دوستانه با آمریکا بود ؛ به امام اهانت می‌کرد ، اما برای آمریکا اظهار علاقه می‌کرد ؛ کسی به امام اهانت می‌کرد ، ناراحت نمی‌شد ، اما اگر کسی به دشمنان بیرون از مرز یا همدستان آن‌ها اهانت می‌کرد ، ناراحت می‌شد ! این‌ها غریبه‌اند ؛ ...»

در خصوص ویژگیهای خودی و غیر خودی ، درد دل بسیار است  ... چه بگویم از آنهایی که با " لا اله الا الله " به نبرد با معصومین (ع) رفتند ... چه بگویم از کسانی که در طول تاریخ خود را مسلمان می نامیدند و صدالبته از اسلام نابی که برایشان تعریف شده بود ، بی خبر بودند و اسلام پاک و مهربان ، از همین منافقین یا غافلین ، ضربات بزرگی را دریافت کرد . در کلام معصومین (ع) به وضوح آشکار است که نقطه جدایی خودی و غیر خودی را " ولایت مداری حقیقی " معرفی کرده اند و رسیدن به اهداف اصلی اسلام جز با حرکت در جهت خودی به دست نمی آید .

البته شناختن غیر خودی هم در این دنیای پشت و رو ، هم کار ساده ای است و هم کار سختی ! امام علی (ع) در این باره می فرمایند : " ای بندگان خدا، شما را از منافقان برحذر می‏دارم؛ زیرا آنها گمراه و گمراه کننده‏اند... به رنگهای گوناگونی در می‏آیند، از ترفندهای گوناگون استفاده می‏کنند، از هر وسیله‏ای برای فریفتن و در هم شکستن شما بهره می‏گیرند " .  در اینجا مسئله شناخت و بینش ، پیش می آید ؛ چیزی که مهمترین مسئله برای به سرانجام رساندن اهداف عالیه اسلام و انقلاب است . امام خامنه ای (مدظله عالی ) در این زمینه می فرمایند : " مراقب باشید، دشمن را خوب بشناسید، مبادا از شناسایی دشمن غفلت کنید، غریبه‏هایی که خود را در لباس خودی در همه جا داخل می‏کنند، اینها را بشناسید، دستهای پنهان را ببینید. " پس این معیارهایی که از حد فاصل بین خودی و غیر خودی بیان می شود ، می تواند بعنوان چراغ هدایتی راهگشای بصیرت افزایی ما باشد .

 شاید این جواب حضرت علی (ع) به معاویه که می خواست خود و امام را از یک قبیله معرفی کند ، به روشنی بیانگر جان داستان باشد . ایشان در پاسخ اینگونه فرمودند : " امیرمؤمنان علی(ع) در پاسخ نامه‌ی معاویه که می‌کوشید با عباراتی چون «ما و شما از یک قبیله ایم» خود را خودی معرفی کند، به این ملاک اشاره کرد و فرمود: "چنان که گفتی ما و شما، پیش از اسلام دوست بوده و با هم بودیم، اما آنچه دیروز از هم جدامان کرد این بود که ما ایمان آوردیم و شما به کفر گراییدید؛ و عامل جدایی امروزمان این است که ما پایداری ورزیده‌ا‌یم و شما به انحراف کشیده شده‌اید."

در این بخش از یادداشت چند ویژگی کلی و ، وجه تمایز بین خودی و غیر خودی در انقلاب را خدمت تان عرض می کنم ... شاید با شناخت و آگاهی از این نمادها و برچسبها ، بتوان روشنگرانه تر از این منافقین دورو بر حذر بود و چهره نفاق شان را هویدا نمود .

ویژگی‌های خودی :

اسلام ، انقلاب اسلامی ، نظام اسلامی ، قانون اساسی ، اندیشه‌های امام خمینی ، رهبری و ولایت فقیه ، اصول و مبانی و ارزش‌های دینی ، معیارهایی هستند که پایبندی یا عدم پایبندی نسبت به آن‌ها ، خودی و غیرخودی را میشناساند . در واقع التزام عملی به مقوله های فوق الذکر و پایبندی در عمل به اهداف و آرمانهای امام و انقلاب ، می تواند معیار روشنی از لبه تاریک و باریک بین خودیو غیر خودی باشد .

ویژگی‌های غیرخودی :

تشکیک در اصول و مبانی نظام ، رابطه با آمریکا ، همزیستی با همه گروه‌ها اعم از خودی و غیرخودی ، پایبندی به ارزش‌ها و هنجارهای غربی از جمله آزادی به سبک و شیوه دنیای غرب ، توجه و گرایش یک‌سویه به تعالیم اسلام و رهاکردن اندیشه‌های ناب حضرت امام خمینی ، از جمله القائاتی است که گروه‌های غیرخودی با نفوذ در تشکل‌های دانشجویی در صدد تحقق عینی آن در میان فرزندان اسلام وانقلاب می‌باشند .

خودی نماها

برای کمی تأمل ؛ تعریف غیرخودی ها از مرز بین خودی و غیر خودی !!! :

رئیس جمهور وقت (سید محمد خاتمی) در همدان : «هرکس قانون اساسی جمهوری اسلامی را بپذیرد و در چارچوب قانون عمل کند خودی و شهروند نظام اسلامی است و نظام موظف به دفاع از حقوق حقه او است ... هرکس قانون اساسی را پذیرفت باید به اصل ولایت فقیه نیز تن دهد ... »

مهدی کروبی روزنامه شما (21/5/78): به طور خلاصه به نیروهایی که قانون اساسی ، ولایت فقیه و حکومت اسلامی را در قالب اسلامیت و جمهوریت قبول دارند خودی می‌گوئیم ... ... در مسائل سیاسی ، آن‌هایی را خودی می‌گوئیم که جمهوری اسلامی ، امام(ره) ، اسلام ، همه قانون اساسی - مخصوصا اصل لایت فقیه که محوریت آن است را قبول دارند.»

 موسوی لاری (وزیر کشور وقت) روزنامه خرداد (16/5/78) : در مقطع فعلی «خودی‌ها» کسانی هستند که به وحدت ، عدم خشونت ، آرامش ، انسجام و جذب یکدیگر اندیشیده و مخالف خارج کردن عناصر مطلوب فعال جامعه از صحنه هستند .

چراغ هدایت :

امام خمینی (ره) : «من امروز بعد از ده سال از پیروزی انقلاب اسلامی هم‌چون گذشته اعتراف می‌کنم که بعض تصمیمات اول انقلاب در سپردن پست‌ها و امور مهمه کشور به گروهی که عقیده خالص و واقعی به اسلام ناب محمدی نداشته‌اند ، اشتباهی بوده است که تلخی آثار آن به راحتی از میان نمی‌رود ، گرچه در آن موقع من شخصا مایل به روی کار آمدن آنان نبودنم ، ولی با صلاحدید و تایید دوستان قبول نمودم و الان هم سخت معتقدم که آنان به چیزی کم‌تر از انحراف انقلاب از تمامی اصولش و حرکت به سوی آمریکای جهانخوار قناعت نمی‌کنند، ... . انقلاب به هیچ گروهی بدهکاری ندارد و ما هنوز هم چوب اعتمادهای فراوان خود را به گروه‌ها و لیبرال‌ها می‌خوریم . آغوش کشور و انقلاب همیشه برای پذیرفتن همه کسانی که قصد خدمت و آهنگ مراجعت داشته و دارند گشوده است  ، ولی نه به قیمت طلبکاری آنان از همه اصول ، که چرا مرگ بر آمریکا گفتید ! چرا جنگ کردید ! چرا نسبت به منافقین و ضد انقلابیون حکم خدا را جاری می‌کنید ؟ چرا شعار نه شرقی و نه غربی داده‌اید ؟ چرا لانه جاسوسی را اشغال کرده‌ایم و صدها چرای دیگر .»

باشد که با پشتیبانی از ولایت فقیه ، یگانه چراغ هدایت در این روزهای غبار آلود ، سربلند و پیروز از میدان شناخت و تدبیر ، بیرون بیاییم ... تا ظهور حضرت مهدی (عج) ...




 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
->