وب هاستینگ
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
توهم آذربایجان جنوبی - حدیث منتظران قائم (عج)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تماس با ما
بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 159
کل بازدید : 889206
کل یادداشتها ها : 442

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران

V

بسم الله

نویسنده : حدیث شهیدی  این مطلب در سایت حرف تو لینک شده است .

شاید آن روزهایی که زمزمه فروپاشی شوروی در دهه 90 میلادی به گوش می رسید ، کسی فکرش را هم نمی کرد که دشمن سرسخت شوروی ، روزی اینچنین بر این منطقه مسلط شود و عنان کشورهای جدید التاسیسی مثل آذربایجان را اینچنین در دست بگیرد . تفکری که بر خلاف انتظارهای عوام توانست جایگزین تفکر کمونیستی گردد . در این میان عاملی مهم وجود داشت که ایران را هم درگیر جریانات کشورهای همسایه اش کرد و آن چیزی نبود جز افزایش عینی قدرت منطقه ای جمهوری اسلامی ایران که هر گونه تغییری در ساختار سیاسی منطقه خاورمیانه ، بدون جلب نظرش امکان پذیر نبوده و نیست . همین مسئله باعث شده است که ایالات متحده آمریکا و اسرائیل با اعمال فشار بر کشورهای مجاور ایران در ناحیه قفقاز ، در صدد ارسال پارازیت بر روابط جمهوری اسلامی و کشورهای همسایه اش باشند    .بازی جدید " آذربایجان جنوبی " از همین دست برنامه هاست که در ادامه با ذکر مقدمه ای در خصوص نحوه اجرای این بازی توسط آمریکا واسرائیل ، به آن اشاره خواهد شد .


شاید اگر سیاستهای تخریبی از سوی دولتمردان آذربایجان  تداوم پیدا کند  ، مسیر  دیپلماسی ایران با این کشور به سمتی دیگر برود . جمهوری اسلامی ایران در طول تمام این سالها نشان داده است که در رفتار با همسایه هایش خصوصاً همسایه های منطقه قفقاز حسن نیت داشته است ولی  این حسن نیت متاسفانه در اکثر موارد یک طرفه بوده و کار به جایی رسیده است که آذربایجان به حیاط خلوتی برای فعالیت های جاسوسی اسرائیل و آمریکا تبدیل شده است . در این میان همواره آذربایجان سعی کرده است با اتخاذ سیاست های دو پهلو و چندگانه ، هم از حوض بخوره و هم از آبشخور ... در این منطقه از خاورمیانه هم قاعده ایران هراسی جزو استثناء نبوده و همواره از سوی اسرائیل و آمریکا این حس ترس از جمهوری اسلامی مرتباً به این کشورهای حاشیه قفقاز القاء شده است . دست آوردهای این القاء ترس از جمهوری اسلامی ، چیزی نبوده جز حضور مستقیم نیروهای نظامی و امنیتی موساد و سیا در سرزمین های آذربایجان . این نفوذ در سرزمین های خاکی و آبی  آذربایجان  محدود به حضور نظامی نبوده و با برنامه ریزی های بلند مدتی که داشتند ، با تاثیرات فراوانی که بر روی فرهنگ مردم این منطقه گذاشته اند ، به نوعی در این آشفته بازار منطقه قفقاز و با توجه به مسائلی که این چنین کشورهای مشترک المنافع با روسیه دارند ، به تکیه گاهی برای دولت مرادن آذربایجان تبدیل شده اند . نمونه بارز این وابستگی ، وابستگی اقتصادی است که به شدت ایجاد شده است .

آذربایجان و ایران

در این میان و از حدود سال 2007 میلادی بود که روابط پنهانی آذربایجان و اسرائیل رسانه ای شد رئیس جمهور آذبایجان با تاکید بر اینکه روابط ایران و آذربایجان خیلی گسترده تز از این حرفهاست ، می خواست به نوعی ایران را هم که شریک خوبی می توانست برایش باشد راضی نگه دارد .در کنار تمام این تحرکات ، در این روزها شاهد ایجاد قسمت جدید از بازی آمریکا در منطقه هستیم که به موازات تمام منطقه خاورمیانه در این منطقه هم در حال اجراست . همان سیاست  ایجاد جریان سازی و تحریک قومیتی . از آذربایجان کجا بهتر برای تعمیق بخشیدن به این بازی . سیاست خصمانه اسرائیل در این بازی ، این روزها نمودی آشکار پیدا کرده و آنهم ، حضور در مرزهای شمالی ایران . همانطور که شاهد هستیم در ماههای اخیر خبرهایی از سوی اسرائیل اعلام شده است که قصد دارد از خاک و توان نظامی خفته خود در سرزمین آذربایجان برای حمله به تاسیسات نظامی ایران استفاده کند . البته نمی توان این استراتژی را  فقط برای تحت فشار گذاشتن ایران دانست . این برنامه در خصوص سایر کشورهای منطقه قفقاز هم دیده می شود . در همین راستا از نقش پنهان اسرائیل که قصد دارد با فروش سلاح به کشورهایی مثل ارمنستان ، آتش افروزی کند در منطقه ، به سادگی گذشت .

حال نوبت بارگیری از تمام این برنامه های هوشمندانه ای است که اسرائیل و آمریکا در این منطقه به کار برده اند . نتیجه روابط با آذربایجان چه بود و یا چه می خواهد بشود ؟ اسرائیل در روزهایی به سر می برد که در جوامع جهانی در نوعی انزوا قرار گرفته است . روند  بیداری ملتهای آزادی خواه جهان اسلام و قیام آنها علیه استبداد زمان که عامل اصلی آن اسرائیل و آمریکاست ، می تواند دلیلی بر این مدعا باشد .  سرخوردگی اسرائیل از متقاعد کردن جوامع جهانی در خصوص شکست ایران در مسئله هسته ای ، دلیل دیگری است که توانسته اسرائیل را عصبانی کند . طرحی که این روزها دوباره بر سر زبان افتاده و به عامل فشار اسرائیل به ایران از ناحیه آذربایجان تبدیل شده است ، عملیات موسوم به " موشاو " است که با تحصیل و تملک اراضی حاشیه مرزی آذربایجان با ایران ، از آن برای جاسوسی و فعالیت های امنیتی ، بهره برداری خواهد شد .

در ادامه اجرای عملیات موشاو که چند سالی است آغاز شده ، برنامه جدید آمریکا و اسرائیل در مرحله نهایی اجرا به سر می برد . همان طرح تحریک قومیتی که متاسفانه این روزها به شدت از طرف کشور آذربایجان بد جور مورد استقبال قرار گرفته است . در همین راستا در روزهای گذشته شاهد تحرکاتی مشکوک در داخل مرزهای خاکی آذربایجان بودیم که با برگزاری نشست هایی با محوریت تحریک قومیت ایرانی و با بازی گردانی اسرائیل و آمریکا ، بودیم . البته دولت مردان آذربایجان ، این روزها خیلی دست پاچه هستند و با یاد آوری دوباره قدرت بلامنازع جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه ، کمی در رفتارهای خود تعدیل نشان می دهند .

ایران و آذربایجان

در همین راستا روزنامه "  اولایلار " چاپ باکو در نوشته در روزهای گذشته با توهین به فرهنگ اسلامی ِ ایران زمین قصد تست یک بازی از پیش تعیین شده را داشت که خوشبختانه با برخورد و عکس العمل مناسب وزارت خارجه و رسانه های کشور ، پا به عقب کشید . شاید لازم بود که به آذری ها یادآوری شود که زمان عهد نامه های گلستان و ترکمنچای به پایان رسیده و باید فکری برای این یاوه گویی های خود بکنند و صدالبته این قراردادها از ابتدا مورد تایید نبوده و رسمیت بین المللی نداشته اند که بخواهند امروز برسر منقضی شدن آن بحث شود . دربیانه وزارت خارجه آذربایجان کمی هم دو دلی دیده می شود ، چرا که در این بیانیه اعلام کرد که امیدوار است رسانه های دو کشور !!! دست از این بازی ها بردارند . همچنین مقامات آذربایجانی اعلام کرده اند که بدون هیچ شکی تمامیت ارضی ایران را همانند همیشه به رسمیت خواهند شناخت و هیچ حرکت خلاف قواعد بین المللی در این راستا انجام نخواهند داد . قابل ذکر است که تحرکات جدید مبتنی بر این مسئله است که می خواهند در طرحی اسرائیلی و با مطرح کردن عنوان " آذربایجان جنوبی " برای آذربایجان ، به نوعی آذری های ایران را هم تحریک کنند . غافل از اینکه آذری های جمهوری اسلامی ، امروز بیشتر از هر روز دیگر خود را ایرانی می دانند . خوشبختانه رفتار آذری های جمهوری اسلامی ایران در دفاع از حقوق خود ، دولت مردان آذربایجان را به حرکت به سمت عقب وا داشته است . انحلال کمیته دولتی آذربایجانی های جهان ، شاید حرکتی باشد که نشان می دهد ، دولت آذربایجان ، حساسیت مردم غیور آذربایجان ایران را در خصوص بازپس گیری پاره تن وطن شان ( آذربایجان کنونی ) کمی درک کرده اند .

 




 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
->