وب هاستینگ
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نظامی اسلامی و مترقی - حدیث منتظران قائم (عج)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تماس با ما
بازدید امروز : 35
بازدید دیروز : 75
کل بازدید : 888760
کل یادداشتها ها : 442

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران

V

بسم الله

نویسنده : امیر محمد شهیدی

همواره در نزدیکی کوران انتخابات که می شویم ، موضع گیری ها و اعلام نظرات  تخریبی علیه نظام هم شدت بیشتری به خود می گیرد . اینکه می بینیم برخی از افراد کم سواد و کم اطلاع مطرح می کنند که این نظارتی که ما در ایران برای انتخابات داریم و برای تحقق آن تشکیلاتی همچون شورای نگهبان قانون اساسی را تشکیل داده ، پدیده ای مخصوص ایران است و در هیچ کجای دنیا پیدا نمی شود ، حرفی است که نشان از نداشتن آگاهی این افراد از مسائل بین المللی دارد . مسئله اعجاب انگیز در خصوص روند انتخابات در جمهوری اسلامی ، این است که تنها بعد از 45 روز پس از پیروزی انقلاب ، اولین انتخابات در کشور برگزار شد که در جهان بی سابقه بود و اعجاب انگیز تر اینکه حدود 98 درصد از مردم در این انتخابات شرکت کردند و این نشان می دهد که مردم از همان ابتدا به این امر خطیر احاطه داشتند و برایشان مهم بوده و حومت هم این اجازه را آزادانه به آنها داده است . در این یادداشت بررسی و تحلیلی بر روند این جریان سازی علیه ایران و همچنین نحوه برگزاری انتخابات در کشورهای مدعی تمدن ، خواهیم داشت .


از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون بیش از 33 انتخابات در موضاعات مختلف از جمله رفراندوم ، مجلس خبرگان ، ریاست جمهوری و ... انجام شده است و علی رغم چالشهای بسیاری که از سوی مداخله جویان خارجی و مستکبران علیه استقلال خواهی مردم ایران در این راه بوجود آمده ( از جمله ، جنگ تحمیلی ، فشارهای اقتصادی ، تحریم ها و ... ) تا کنون به هیچ وجه از مشارکت مردم متعهد و انقلابی ایران اسلامی کاسته نشده است . اعلام محبوبیت انقلابهای مختلف در دنیا هم نشان می دهد که ایران بیشترین مشارکت را در بین تمامی کشورهای دنیا از نظام سیاسی خود دارد . حتی در انتخابات مجلس هم در 8 مرحله ای که انجام شده ، حضور مردم بین 51 تا 71 درصد متغیر بوده که همین مقدار هم از تمامی کشورهای غربی بیشتر است . حضرت امام خامنه ای ( دامت برکاته ) در این خصوص فرمودند "  پادشاهان مستبد قاجار و پهلوی ، کشور را ملک خود و ملت را رعیت خود می دانستند و در غیاب حضور مردم هرآنچه دستگاه قدرت اراده می کرد از صندوق های رأی در می آمد اما انقلاب اسلامی ، ورق را بکلی برگرداند و مردم را روی کار آورد ... این روند در تمام طول سی سال اخیر با قوت و قدرت ادامه یافته اما دشمنانی که منافع نامشروع شان در ایران قطع شده است ، با نادیده گرفتن یا انکار پدیده ی مبارک و با ارزش حضور مردم در مدیریت کشور ، همواره تلاش کرده اند به انتخابات ایران خدشه وارد کنند ... "

در خصوص اینکه می گویند ایران سیستمی من در آوردی و غیر مترقی دارد بد نیست به سیستم های مترقی در مهد اروپا هم نگاهی داشته باشند .  در مهد تمدن اروپا ( فرانسه ) شورای قانون اساسی با اختیاراتی گسترده وجود دارد که روند نظارت بر انتخابات ، بسیار فعال عمل می کند . این شوره از دو گروه تشکیل شده است ؛ گروه اول  9 نفر هستند که سه نفر آنان را رئیس جمهور و سه نفر دیگر را ریس مجلس و سه نفر آخر را رئیس مجلس سنا برای مدت 9 سال انتخاب می کنند و هر سه سال یک بار  هر سه نفر از این گروه جای خود را به سه نفر جدید می دهند  . اما گروه دوم اعضاء مادام العمر هستند که شامل کلیه روسای جمهور سابق هستند و رئیس شورا نیز از میان همین اعضاء از طرف رئیس جمهور منصوب می شود . جالب است بدانید بر اساس مواد 58 و 59 قانون اساسی فرانسه چند وظیفه بر عهده این شورا گذاشته شده است :

1-  نظارت بر صحت جریان انتخابات ؛

2- نظارت بر فرآیند همه پرسی و رأی گیری ؛

3-  نظارت برتطابق قوانین عادی با قانون اساسی مطابق ماده 62 قانون اساسی فرانسه ؛

4- تصمیمات این شورا اعتراض پذیر نیستند و اجرای آن برای قوای عمومی و مقامات اداری و قضایی ، لازم است ؛

5- بر اساس ماده 61 قانون اساسی فرانسه مصوبات پارلمان قبل از اجرا باید به تصویب این شورا برسد و در واقع پاسداری از قانون و رژیم سیاسی فرانسه بر عهده این شورا است .

انتخابات آزاد در ایران

این یعنی همان چیزی که ما به اسم شورای نگهبان داریم . اما نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که همواره جمهوری اسلامی به علت تبلیغات گسترده غربی ها در مظلومیت برسر برده است . خود غربی ها هم می دانند که نظام انتخاباتی ایران از دموکراتیک ترین نظام های  انتخاباتی دنیاست . نمونه هم در بحث مان ، شورای نگهبان قانون اساسی است که حتی به شکلی مترقی تر از قانون کشور مدعی مهد تمدن اروپا ( فرانسه ) است . نکته دیگری که برتری نظام انتخاباتی جمهوری اسلامی ایران را بر نظام غربیها نشان می دهد ، حضور اقلیت های دینی در انتخابات مجلس شورای اسلامی است . در کشور ما طبق قانون تمامی اقلیت های دینی محترم شمرده می شوند و به راحتی از طریق انتخاب نمایندگان شان می توانند پیگیر حقوق خود باشند . نکته مهم تر اینکه حتی تعداد برخی از این اقلیتها بسیار ناچیز است ، اما دارای نمایند همستقل هستند و این در حالی است که در کشور آمریکا که خود را مهد سبک زندگی لیبرال دموکراسی می داند ، با وجود چند میلیون مسلمان در آن کشور ، این حق را برایشان قائل نیستند !!!

اینکه انتخابات در ایران فراتر از استانداردهای جهانی برگزار می شود ، یک حقیقت انکار نا پذیر است . مدعای این ادعا هم عدم وجود معیارهایی چون " آزاد بودن ، مخفی بودن رأی ، سالم بودن و ... " در این انتخابات ها دیده نمی شود . این نکته از آنجا معلوم می شود که می بینیم در این سالها به شدت از میزان حضور مردم در انتخابات کشورهایشان کاسته شده است و این نشان بی اعتمادی به نظام های حاکم است . در برخی از کشور ها هم نظام انتخاباتی بین دو یا سه حزب دست گردان می شود و در واقع صاحبان قدرت وثروت ، حرف اول و آخر را در این جریا نسازی ها می زنند . در ایران جمع کثیری از افراد واجد الشرایط ، از هر گروه و حزبی و حتی مستقل ، آزادانه می توانند در همه انتخابت ها نامزد شوند و هیچ محدودیتی وجود ندارد ( بجز محدودیت های قانونی برای حداقل شرایط ) . حتی در انتخابات 88 هم شاهد بودیم که مدعیان تقلب ، نتوانستند حتی کوچکترین اعدای خود را اثبات کنند .

انتخابات در آمریکا

در ایالات متحده آمریکا در سال 2010 در انتخابات کنگره حدود 91 میلیون نفر شرکت کردند که  شرکت کنندگان تقریباً 38 درصد بودند . با وجود سابقه طولانی انتخابات در آمریکا و گستردگی بسیار آن در زمینه های مختلف ( در آمریکا حدود 500 هزار شغل از طریق برگزاری انتخابات تعیین می شود ) چندان هم چشمگیر نیست .در سالهای اخیر هم مخصوصاً این حضور در کشورهای غربی بعلت مشکلات سیاسی و اقتصادی شدید ، به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است . نظام ایالات متحده آمریکا که به عنوان سمبل نظام های لیبرال دموکراتیک در دنیا شناخته می شود ، همواره شاهد حضور اندک مردم در انتخابات است .

در کنار تمام این مستنداتی که از انتخابات غربی ها ارائه شد ، بد نیست سری هم به انتخابات مزدوران آمریکا در منطقه ، یعنی عربها بزنیم . اکثر انتخاباتها در کشورهای عربی به صورت کاملاً فرمایشی انجام می شود  و با مشارکت حداقلی مردم نیز همراه است . در بسیاری از کشورهای خاورمیانه هنوز انتخابات فراگیر نداریم . در برخی از کشورهای عربی حتی حق رأی دادن از نیمی از جمعیت کشور ( زنان ) سلب شده است !!! مثلاً شوراها در عربستان سعودی نقش اجرایی ندارند و تنها در اقدامی تشریفاتی به دولت مشورت می دهند  . از میان جمعیت 27 میلیونی عربستان تنها یک میلیون و 80 هزار نفر  برای شرکت در این انتخابات ثبت نام کرده بودند و زنان هم البته حق رأی  نداشتند !!!  در انتخابات بحرین هم از حدود 145 هزار نفر ، تنها حدود 26 هزار نفر از واجدین شرایط یعنی حدود 17 درصد ، در انتخابات شرکت کردند . در اردن نیز نظام پادشاهی است که حضور در برخی از انتخابتهای آن به زحمت به 45 در صد می رسد . در امارات متحده عربی نیز انتخابات مجلس اتحادیه امارات وجود دارد که دارای 40 عضو است . 20 نفر توسط رأی دهنگان و 20 نفر هم از سوی حکام هفت گانه این کشور منصوب می شوند . در انتخابات پارلمانی مصر  هم بعد از سقوط دیگکتاتوری حدود 62 درصد مشارکت بوده که در دورانهای قبلی اصلاً سابقه نداشت .

با بررسی کوتاهی در روند و گستره انتخابات در سراسر دنیا ، به وضوح در می یابیم که نظام انتخاباتی جمهوری اسلامی ، مانند سایر مولفه های انقلابی این نظام ، از دموکراتیک ترین و مدرن ترین نظام های دنیاست .




 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
->