وب هاستینگ
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نقطه عطف - حدیث منتظران قائم (عج)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تماس با ما
بازدید امروز : 68
بازدید دیروز : 52
کل بازدید : 888349
کل یادداشتها ها : 442

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران

V

بسم الله

بدون شک مستند دوم آقای دکتر جلیلی یکی از بهترین مستندهای پخش شده از نامزدهای محترم ریاست جمهوری بود . جایی که در آن علاوه بر دقت در ارائه صادقانه محتوا ، به اصول فنی یک مستند تبلیغاتی هم توجه ویژه شده بود . مستندی که با تیزبینی آقای نادر طالب زاده به نقطه عطفی در این زمینه تبدیل شد .

از آنجایی که می بینم در بیشتر رسانه ها ( که انتظار هم از آنان بیشتر است ) به مستند های تبلیغاتی به چشم یک درام نگاه می شود و از آن زاویه آن را تحلیل می کنند که اشتباهی خنده دار است . یک مستند تبلیغاتی علاوه بر ارائه مستندات دقیق و مورد وثوق ، به دنبال استفاده از تکنیک های فنی نیز هست که در مستند دوم آقای جلیلی استفاد هاز این تکنیک ها در حد بسیار خوبی بود . این نکات نشان دهنده جنبه های فنی این مستند و در واقع کدهای ارسالی کارگردان است ، فارغ از نحوه ارائه صادقانه محتوا که البته آنهم بی نظیر بود ولی در این مبحث گنجانده نشده است و حتماً در یادداشتی جداگانه به طور مفصل به آن اشاره خواهد شد .


 1-شروع بسیار جذاب و حرفه ای از آقای طالب زاده ( که نشان داد مستند سازی بین المللی و آگاه به اصول فنی و حرفه ای هستند    )  اولین نکته مثبت این مستند بود ، آنجایی که ایشان آقای جلیلی را فردی " پُر سِرٌ و آرام " معرفی کردند . با این شروع و پس زمینه ارائه جنبه های مثبت آقای جلیلی ، یعنی در ابتدا با بیان این جمله ایشان را دارای جنبه های مثبت بسیار زیادتری که در این مستند قرار است آورده شود ، می دانند .

2-در پله بعدی ارائه این مستند حرفه ای ، آقای طالب زاده که از رسانه شناسان بسیار آگاه و متعهد کشور هستند ، تصاویری از شلوغی و دستپاچگی رسانه های غربی نشان دادند و در مقابل ، چهره آرام و بی سروصدای آقای دکتر جلیلی در روز ثبت نام انتخابات را نشان دادند . این یعنی دکتر ، کوچکترین ارزشی برای جریان سازی های رسانه ای دشمنان قائل نیستند و می خواهند این رویه را نیز ادامه دهند .

3-استفاده بجا و خوب آقای طالب زاده از سبک مصاحبه پُر تحرک و معنا دار " گفتگو در خودرو " که از سبک های بسیار دشوار و حساس به لحاظ تدوین ساختاری و چیدمان محتوایی است ، نکته بی نظیر دیگر این مستند بود که به خوبی از عهده آن بر آمدند .

4-نکته ای که شاید در نگاه عادی به آن توجه نشود ولی بسیار مهم و پر معنا بود ، نسبت حرکت و شتاب خودرو به سخنان آقای جلیلی بود ،  در آنجایی که ایشان قصد ارائه راه حل داشتند ، با نشان دادن شیشه جلو خودرو ، شتاب گیری حرکت خودرو را نشان دادند که این موضوع قصد القاء محتوایی را با مضمون اینکه راه حل های ایشان ، به حرکت کشور شتابی مثبت می دهد ، داشت .

5-نکته دیگر این بود که آقای جلیلی حین صحبت مدام نگاه شان بین آقای طالب زاده و جلوی خودرو در حرکت بود ، این حرکت می خواست بگوید که ایشان در همه حال در مسیری که می روند و یا مسیری که تصمیم برای حرکت در آن را گرفته اند ، بازهم به بررسی و دیده بانی اهداف نزدیک و دوردست ها ، پایبند هستند .

6-استفاده حرفه ای از گوینده بک گراند آنهم با صدایی آرام و تاثیر گذار که تداعی کننده تاثیر آرامبخش بر نظاره بصری بیننده بود .

7-به قول آقای طالب زاده ، استفاده از پراید پر سر و صدا برای مصاحبه نکته دیگری بود که در بک گراند مستند بر روی آن برنامه ریزی شد ه بود ، طوری که می خواست با این حرف و حرکت نشان دهد نظرات و تصمیم های آقای جلیلی در هیاهوی خبری و رسانه ای ( بعد از ریاست جمهوری ) همچنان در آرامش و متانت خواهد بود و ایشان قادرند در محیط های پر هیاهو هم کار خود را به خوبی و در عین آرامش انجام دهند .

8-استفاده به جا از سبک تبلیغی اعتماد سازی با استفاده از ارائه نظریات افراد صاحب نظر در زمینه های مختلف از جمله پروفسور درخشان و استاد حجت الاسلام پناهیان .

9-عدم تحمیل آقای جلیلی به مردم از راه اشاره به راه های مختلف شناخت مردم نسبت به ایشان که بسیار هوشمندانه بود . آنجایی از مستند که اشاره می کرد ، مردم از چه راه هایی آقای دکتر را شناخته اند .

10-ارائه تصویر حضور آقای جلیلی در پشت پرده که بیانگر ظرافت رصد مسائل از سوی ایشان بود .

11-دقت حتی روی جزئیات . اگر دقت کرده باشید حتی در ِ خودروی پراید آقای جلیلی را خودشان می بستند که می خواست عنوان کند ایشان قرار نیست حتی کوچکترین باری بر روی دوش مردم باشند .

12-تصویر سازی منحصر به فرد در چند فریم و بک گراند ،    آنجایی که در ابتدا مردم شعار " نه سازش ، نه تسلیم ، یار جلیلی هستیم   " را سر می دادند ... بعد آقای جلیلی قسمت آخر شعار را به " یار ولایت هستیم   " تغییر دادند ... در ادامه تمامی شعارهای هوادران ، به سبک شعارهای دکتر جلیلی بود ... این فریم های متوالی و برنامه ریزی شده قصد داشت نشان دهد که ایشان حتی با یک حرف قدرت جریان سازی و فرهنگ سازی دارند . که الحق هم این توانایی را دارند .

13- اشاره بدون وقفه التزام گفتاری و عملی ایشان به ولایت فقیه از ابتدای مستند تا آخرین لحظه آن .

14 – شلیک نهایی آقای طالب زاده به سمت ارائه یک مستند بی نظیر و نشان دادن جهره ای ناب از آرامش و متانت دکتر جلیلی در تصمیم گیری های بزرگ در آنجا بود که در قسمت انتهایی مستند به جریان شکار عبدالمالک ریگی اشاره شد  .

در مجموع بدون شک در مستند دوم آقای دکتر جلیلی شاهد یک محیط آرام و تِم ملایم در ارائه مستندی بی نظیر بودیم .  مستندی که دارای دو با پر قدرت و موازی بود . یکی از بالها که در نکات فوق به آن اشاره شد و بال دیگر که صداقت در گفتار و ارائه برنامه ها بود که آن را می سپارم به قضاوت بی نظیر مردم مومن و متعهد ایران اسلامی . قضاوتی که پیش از این هم بر اصلح بودن آقای دکتر جلیلی صحه گذاشته بود . 




 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
->