وب هاستینگ
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ولایتمداری ، از شعار تا عمل - حدیث منتظران قائم (عج)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تماس با ما
بازدید امروز : 73
بازدید دیروز : 72
کل بازدید : 887633
کل یادداشتها ها : 442

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران

V

بسم الله

عنوان : ولایتمداری ، از شعار تا عمل

دسته : سیاست

نویسنده : شهیدی

تاریخ : 92/7/7

 

امیر محمد

این اولین بار نیست که قدرت آینده نگری و هوشیاری مقام معظم رهبری ( دامت برکاته ) در خصوص ابلاغ سیاستهای نظام ، چشمها و اندیش ها را خیره می کند . شاید وقتی از هفته های گذشته که نامه نگاری بین روسای جمهور ایران و آمریکا شروع شد سوگیری رسانه های داخلی به سه   سمت عمده حرکت کرد . یک مسیر ، حرکت در بزرگراه ذوق زدگی بیش از حد آنهم با سرعت بالا – مسیر دوم ، حرکت در بزرگراه یک جانبه نگری و اینکه اصولاً انتخاب این سبک برخورد با معادلات جهانی نباید در نظام باشد و آن را به نوعی پذیرش شکست می دانست – مسیر سوم ، حرکت در چارچوب سیاستهای کلی نظام که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده بود و بدون شک بهترین برداشت از سیستم بازیگردانی نظام در معادلات این روزهای جهان بود .

متاسفانه افراط و تفریط از مهمترین مشکلاتی است که همیشه دامن گیر سیاسیون ، برخی از مردم و البته قسمتی از رسانه های داخلی بوده و این نشان از عدم پختگی در تحلیل های مربوط به سیاستهای خارجی ( منطقه ای و جهانی ) دارد . قسمت اعظم جهت گیری های داخلی در نزد سیاسیون و رسانه ها مربوط به قسمت اول بود ( ذوق زدگی بیش از حد و عدم ارائه تحلیل واقع گرایانه ) . این تحلیل های اشتباه هم از عدم درک شرایط و الزامات حضور در بازی دیپلماسی بین المللی نشأت می گیرد .

قسمتی از بخشهای داخلی هم از آن طرف پشت بام افتاده بودند یکسره تمام ماجرا را خیانت به کشور و نظام دانسته و آن را مذموم می دانستند . این دسته هم دقیقاً همان شرایط دسته اول را داشتند ولی در جهتی بر عکس حرکت آنان . این دسته تا آنجا پیش رفتند که خودِ ولی فقیه هم سبقت گرفتند و در اظهاراتی جالب و قابل تامل قصد مقایسه ماجرای نوشاندن جام زهر به امام (ره) و حال روز این روزهای مقام معظم رهبری ( دامت برکاته ) را داشتند !!!  

هر دو جهت گیری فوق ، دل انسان را بدرد می آورد . شاید خیلی ها بگویند که فقط یک اختلاف سلیقه ساده است ولی این سوگیری ها نشان می دهد که هنوز به اندازه حرفهای بزرگ مان ، التزام عملی به ولایت فقیه نداریم . بله ، مگر عدم رعایت التزام عملی به ولایت فقیه دارای شکل و شمایل خاص و مخصوص ضد انقلابها و معاندین است ؟! بدنیست به این آقایان و البته برخی از رسانه هایی که در دسته اول و سوم خود را گنجاندند برخی از موارد یادآوری گردد تا ضمن استفاده از آن برای یک بار هم که شده دست از افراط و تفریط برداشته و پشت سر ولی فقیه شان حرکت کنند .

همانطور که بارها دیده بودیم وعبرت نگرفته بودیم ، این بار هم مقام معظم رهبری با ارائه یک راهبرد کامل هوشیارانه و شفاف ، همه را به دوری از افراط و تفریط ملزم نمودند . راهی که اگر خوب درک می شد ، تحلیل هایی این چنین سطحی از آن در بین برخی از رسانه ها و نیز برخی از سیاسیون به چشم نمی آمد . بد نیست قسمتی از سخنان مقام معظم رهبری که در دوران سالهای دفاع مقدس در خصوص ارتباط با جامعه بین المللی مطرح شده است را باهم مرور کنیم . ایشان در قسمتی از سخنان شان فرمودند " نه شرقی و نه غربی به معنای عدم ارتباط دوستانه با شرق و غرب نیست به معنای نپذیرفتن سلطه شرق و غرب است و عدم الحاق به طیف قدرت شرق و غرب است نه شرقی و نه غربی به معنای ضدیت با شرق و غرب به هیچوجه نیست ما از نظامی خلاص شدیم که صددرصد وابسته به غرب بود و در مقابل توطئه کسانی قرار گرفتیم که صددرصد وابسته بودند به شرق  و ما هیچ کدام از اینها یعنی نه وابستگی به شرق و نه وابستگی به غرب را نمی خواهیم اما روابط دوستانه با همه را خواهانیم جز چند استثناء از جمله رژیم نژادپرست آفریقای جنوبی و یا رژیم صهیونیستی اسرائیل که به اعتقاد ما دارای موجودیت نامشروعی است و یا در شرایط کنونی آمریکا، زیرا برخورد کنونی آمریکا با ما طوریست که ما نمی توانیم با او برخورد دوستانه داشته باشیم اما می توانست وضعی وجود داشت که حتی با آمریکا روابط دوستانه داشته باشیم این دست او بود "

امام خامنه ای - شهیدی

شیوه بیان و تبیین مسائل توسط مقام معظم رهبری اعجاب انگیز است . همین چند خط از فرمایشات ایشان به درستی و روشنی راهبرد صلح جویانه و هوشمندانه نظام مقدس جمهوری اسلامی را روشن می نماید . به نظرم دیگر تفسیر و توضیح در این خصوص و تحلیل بند به بند فرمایشات ایشان اصلاً درست نباشد ، چرا که جملات به شدت واضح و روشنگر هستند . خوب ، وقتی اینچنین چراغ راهی برایمان روشن است ، چرا افراط و تفریط ؟!!! مگر سالها بعد از این فرمایشات حضرت آقا ، ایشان در سخنان اخیرشان موضوع نرمش قهرمانانه را مطرح نفرمودند ؟ به نظرم خیلی سخت نیست چیدن این راهنما ها در کنار یکدیگر و نتیجه گیری صحیح .

کسی از بخشیدن تمام جنایات آمریکا که قدمتی به طول تاریخ صده اخیر این کشور است ، حرفی به میان آورده که برخی از آقایان و رسانه ها رگ غیرت شان بر می خیزد و در حالی که جلوتر از مقام معظم رهبری حرکت می کنند ، کم مانده خودِ ایشان را هم زیر سوال ببرند !!! در این میان کسی هم در خصوص سیاست منزوی بودن و گوشه گیری نظام حرفی به میان نیاورده که برخی از آن سمت بام می افتند !!! سیاستهای نظام کاملاً روشن و واضح است . ایجاد تعامل ( با در نظر گرفتن معیارهایی که مقام معظم رهبری در این خصوص تبیین فرمودند ) از موضعی برابر و بدون اعمال فشار و زور و در نظر گرفتن مصلحت نظام ، از جمله الویت های سیاست بین امللی جمهوری اسلامیست .

نکته ای که در این میان نباید هرگز فراموش شود این است که تحت هر شرایطی و در هر شکل از دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ذره ای از اصول اولیه خود که بر مبنای ارزهشای ناب اسلامی توسط معمار بزرگ انقلا حضرت امام خمینی (ره ) پایه ریزی شده است کوتاه نخواهد آمد . این همان شاه کلید ارتباطات بین المللی جمهوری اسلامی ایران در بین جامعه جهانی است ، همان پایبندی که در تمام این 35 سال بعد از انقلاب ، باعث رشد و شکوفایی و قدرتمند شدن این مرز و بوم بود . نمونه اش وادار کردن ایالات متحده آمریکا به قبول حق ِ داشتن انرژی هسته بعد از سالها دشمنی و توطئه و تحریم بود که از زبان اوباما جاری شد .

در پایان به ذکر یک نکته در سخنان اخیر اوباما در سازمان ملل اشاره می کنم که خود می تواند کلید دیگری در تحلیل رفتارهای آینده ایالات متحده آمریکا باشد . همانطور که شما هم دیدید و شنیدید اوباما در قسمتی از سخنانش خط قرمز و مرز روابط دوستانه با هر کشوری در جهان را حفظ امنیت اسرائیل عنوان نمود . اسرائیلی که هم اکنون بعنوان عنصری نا مطلوب در جهان شناخته می شود . عنصری که هر چه بیشتر سعی می کند ایران و اسلام خواهی را منزوی کند ، خود بیشتر در منجلاب شکست و انحطاط فرو می رود . خوب ، به نظر شما این قسمت از حرفهای اوباما با تمام حرفهای دیگرش در خصوص ایران تناقض آشکار ندارد ؟!!!   

در پایان ، همه مردم و جناهها ، گروه ها و رسانه ها را به تفکر و تدبر بیشتر و خویشتنداری دعوت می کنم . با وجود شخصی به عظمت و بزرگی نائب بر حق امام زمان (عج) دیگر نباید جای هیچ نگرانی در این خصوص وجود داشته باشد . انشاءالله با آرامش و چشم باز ، در عمل هم ولایتمداری مان را با اثبات برسانیم . انشاءالله ...




 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
->