وب هاستینگ
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مراقب آواز دُهل باشیم - حدیث منتظران قائم (عج)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تماس با ما
بازدید امروز : 66
بازدید دیروز : 72
کل بازدید : 887626
کل یادداشتها ها : 442

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران

V

بسم الله

عنوان : مراقب آواز دُهل باشیم

دسته : سیاست

نویسنده : شهیدی

تاریخ : 92/7/13

 

امیر محمد

برداشتهای اشتباه در تصویر سازی یک رویداد شاید بتواند خود عامل جریانسازی غیر معقولی باشد که مخرب تر از اصل ماجرا شود . یکی از مشکلاتی که در مباحث حوزه روانشانسیِ اقتصادِ اجتماعی در کشور به چشم می خورد ، نواسات شدید آن در مواجهه با حوزه تغییرات سیاسی است . شاید این تغییرات در نگاه اول کمی ناخواسته به نظر برسد اما واقعیت امر این است که این وابستگی به طور محسوسی از دایره کنترل خارج شده است . در مقام بیان می شنویم که مردم باید در تحلیل هایشان آزاد باشند ولی راه را به سمتی بردیم که خلاف آن در عمل مشاهده می شود و در واقع مردم را مجبور به سوگیری خاص می کنیم . ( لطفاً زود قضاوت نکنید !)

این روزها اکثر بحث ها و تیترهای رسانه ها رنگ و بویی از سایهِ مذاکرات ایران و آمریکا را به خود گرفته اند . شاید اینقدر هم شرطی شدن برای همه بخشهای اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی در داخل کشور ، معقول به نظر نرسد ولیکن واقعیت اینچنین است . از قیمت ارز و طلا گرفته تا بحثهای جزئی تر که در کوچه بازار به گوش می رسد . انگار بر خلاف دولتمردان ، امر بر برخی از مردم و رسانه ها مشتبه شده است !

خیلی برایم جالب بود که در خیلی ( کمی کمتر از اکثریت ! ) محافل عمومی در سطح اجتماع می شنوم و می بینم که حل تمام مشکلات و معظلات را ( فارغ از نحوه تعامل و اینکه آیا باید باشد یا نه )در گرو رابطه با آمریکا می دانند ! شاید مردم مان تقصیری نداشته باشند ( که البته نظر نسبیِ بنده هم همین است ) اینقدر این نوسانات مربوط به شرایط اقتصادی را عملاً به نحوه تعامل کشور با غربیها و آمریکا نسبت داده اند که خواه یا ناخواه مردم با دیدن این نوسانات که بخشی از آن در کنترل دولت است و بخش اعظمی هم نه دست دولت است و نه تحت نظارت دولت !!! به این فکر می روند که اگر رابطه برقرار گردد ، همه چیز درست خواهد شد .

این ، بار و جو روانی که در جامعه ایجاد کرده اند اگر به سمت و شکل صحیحی کنترل نشود ، کم کم به باور عمیق مردم تبدیل خواهد شد و آنگاه است که نظر قسمت قابل توجهی ازمردم می شود فقط رابطه حتی با شرایط ناقص . بحث مهمی که وجود دارد این است که نباید سایه سنگین این مذاکرات بر قسمتهای مختلف اجتماع بیافتد و تصور شود که در جوار این رابطه همه چیز کشور گل و بلبل می شود . شاید آواز دُهلِ کشورهای حاشیه خلیج وبرخی از کشورهای آسیای شرقی از دور خوش باشد ولی اینکه تماماً مصرف کننده باشی و صد درصد تحت نفوذ و سلطه آمریکا ، فکر نمی کنم خوشایند مردم باشد ، حتی ناراضی ترین شان .

بازهم تاکید می کنم که در این خصوص مردم عزیز را مقصر نمی دانم حتی در صورت گزینش راه حلی غیر از راه حل های معقول ( که خوشبختانه تا امروز به هیچ وجه دیده نشده است ) .  اینکه مردم غیور  ایران اسلامی در طی قرنها همیشه نشان داده اند که خواهان زندگی با شرف و عزت هستند ، نباید این توقع را در مسئولین ایجاد کند که ، خوب حالا که مردم تحت هر شرایطی با نظام هستند ، ما هم برویم دنبال ... !!!


مردم عزیزمان بهتر از خیلی از مسئولین که ادعای ولایت مداری و مردم دوستی شان گوش فلک را کر کرده است ، شرایط و اوضاع روزهای مختلف را درک می کنند و تا امروز هم نشان داده اند که همیشه بهترین تصمیم را گرفته اند ، حتی بهتر و جسورانه تر از برخی آقایان .

شاید در این روزها و با وجود این اوضاع و احوال بوجود آمده در سطح منطقه و دنیا ، جامعه جهانی به سرکردگی آمریکا قسمتهایی از تحریم های ناجوانمردانه علیه ایران را رفع کنند ولی نباید اجازه داد که امر به گونه ای بیان شود که ایران به خاطر تحریم هاست که مجبور به مذاکره شده و اگر از اول این کار را می نمود حتماً این تحریم ها هم رفع می شدند ! رفع احتمالی این تحریمها جنبه های مختلفی دارد و البته یک عامل اصلی . عامل اصلی بی شک بالا رفتن ضریب نفوذ قدرت جمهوری اسلامی در حل و اثر گذاری در مناقشات منطقه و حتی جهانیست . همین قدرت نفوذ و تاثیر گذاری بود که باعث شد طرف آمریکایی که اتفاقاً این روزها حال و روز خوبی هم ندارد ، دستش را به طرف ایران دراز کند .

این قدرت گرفتن جمهوری اسلامی و رو به سراشیبی رفتن آمریکا و غرب ، دیگر واقعیتی است که حتی خودشان هم انکار نمی کنند . به نظر من جمهوری اسلامی ایران بهترین وقت را برای شروع بازی دیپلماسی خود در خصوص آمریکا انتخاب نمود و در ادامه قطعاً با حفظ عزت و سربلند ایران اسلامی در بحث مذاکرات ،  برنده این جریان سازی ها خواهد بود . اینکه بعد از موضع گیری های دوگانه آمریکا ، ایران به هیچ وجه کوتاه نیامد ، نشان داد که خیلی از انتقادها بر دیپلماسی ایران در نیویورک ، کامل و همه جانبه و مطالع شده نبود . در خیلی از انتقادها می دیدم که می نویسند ؛ مگر جمهوری اسلامی نمی دانست و نمی داند که چهره واقعی آمریکا چگونه است ، پس چرا حاضر به مذاکره شده است ؟

خوب برای جواب به این سوال باید چند نکته را در نظر گرفت . اول اینکه در خود سوال این مسئله نهفته است که ایران به واسطه تحریمها رو به مذاکره نیاورده و این دروخاست از سمت خود آمریکا بوده است ( همانطور که خودشان هم اعلام کردند ) . دوم اینکه منافاتی در این مسئله وجود ندارد که آگاهی از باطن طرف مذاکره داشته باشی و به مذاکره هم بروی . اتفاقاً جمهوری اسلامی با آگاهی کامل پا در این میدان گذاشت و با لحاظ نمودن باطن آمریکا شروع به گفتگو نمود و قطع بدانید که اگر همین ایستادگی در مواضع و ارزشها ، ادامه پیدا کند ، آمریکا بازنده سخت این بازی خواهد بود . نکته مهمی که هیچگاه نباید فراموش شود این است که پشتوانه قوی ِ مردم ولایت مدار و با عزت را در نظام جمهوری اسلامی جدی بگیریم .  انشاءالله ...




 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
->