وب هاستینگ
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مکتب بیوتروریسم - حدیث منتظران قائم (عج)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تماس با ما
بازدید امروز : 65
بازدید دیروز : 72
کل بازدید : 887625
کل یادداشتها ها : 442

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران

V

بسم الله

عنوان : مکتب بیوتروریسم

دسته : سیاسی

نویسنده : شهیدی

تاریخ : 92/7/15

این مطلب در سایتهای مرکز اسناد انقلاب اسلامی و حرف تو   لینک شده است .

امیر محمد

امام علی (ع)  " آنکس که توطئه ها و حوادث  را پیش بینی نکند ، به هنگام هجوم توطئه ، تاسف برای او کار آمد نیست " غررالحکم /ج2/ص701

با این رشد فزآینده وسریعی که در جامعه امروز جهانی شاهد هستیم بی شک برای حفظ سلامت جامعه ای که در آن زندگی می کنیم ناگزیر هستیم که آگاهی های لازم را در خصوص رویدادها و حوادثی که خارج از چرخه طبیعت رخ می دهد ( در واقع رخ می دهند ) بدست آوریم و با تجزیه و تحلیل صحیح آن خسارت احتمالی رابه حداقل کاهش دهیم .

مسئله مورد بحث در این یادداشت به یکی از این رویدادهای نامتعارف و خارج از چرخه طبیعی بر می گردد که امروز به یک تهدید علیه امنیت و نظم جهانی مطرح است . نکته جالب اینجاست که کشورهای صاحب قدرت از این مسئله که خود عامل آن هستند با جریان سازی رسانه ای ، به نفع خود بهره برداری می کنند !

 این رویداد نا متعارف در جنگ نوین و تهدید جدید جهانی که در این یادداشت مد نظر ماست را می توان با عنوان " بیو تروریسم " تعریف نمود . بیوتروریسم خود در دو دسته کلی قابل ارائه می باشد  :

-        -  استفاده از این شیوه تروریستی در جهت نابود کردن بازماندهای مضر برای طبیعت توسط کشورهای صاحب قدرت در سرزمین های جهان سوم .

-        -  استفاده مستقیم از این مواد در خلال نبرد در میدان مناقشات .

بیو تروریسم

مکتب بیوتروریسم امروزه به یک تهدید امنیت جهانی بدل شده است . شیوه های متنوع و نو ظهوری که در این زمینه بوجود آمده است لزوم  پیش آگاهی و بررسی و ترمیم توانمندی ها در خصوص مواجهه با آن به حداکثر می رساند .

برای شروع بحث به کمی عقب تر از شکل گیری این مفهوم در معادلات جهانی بر می گردیم .  تروریسم استفاده هدفمند و ساختارمند از اقداماتی است که برای متقاعد کردن گروه ها و دولت ها به کار می رود ، البته این متقاعد کردن با آزادی همراه نیست و واژه زور و اجبار در آن موج می زند . این اقدامات غیر قانونی سعی بر آن دارند که با ایجاد فضای رعب و وحشت در یک محدوده خاص به اهداف از پیش تعیین شده خود برسند که در اینجا منظورمان اهداف سیاسی است .

نکته مهمی که در این میان وجود دارد ، این صاحبان قدرت دارای یک مشخصه بارز هستند و آن این است که به هیچ وجه خود را متعهد به معاهدات و قوانین بین المللی نمی کنند و هدف شان دنبال کردن تحولات سیاسی و اقتصادی است . در این بین رسانه ها هم از جایگاه ویژه ای برخورداد هستند . این قسمت ( یعنی استفاده از رسانه ها ) دیگر به یک بخش غیر قابل جداسازی در برنامه های تروریستی بدل شده است . فعالیت رسانه ها در این بخش به دو قسمت ِ قبل از عملیات و بعد از عملیات تروریستی قابل بازتعریف هستند .

اولین نهاد تروریستی را فیثاغورث در جزیره سیسیل به ثبت رساند و در طول تاریخ این مفهوم در دوران انقلاب فرانسه به یک شکل تکامل و سازمان یافته مشاهده شد . در همین دوران انقلاب فرانسه بود که متوجه شدند می توان با جریان سازی ، موج به راه انداخت و با سوار شدن بر آن به  اِعمال فشار علیه گروه یا دولت مورد نظر پرداخت . در نیمه دوم قرن بیستم بود که بشر با ورود به دنیای فراصنعتی به شیوه های نوین و پیچیده تروریستی دست یافت که از قالب گروه ها جدا شد و خود را در قالب دولتها جاسازی نمود .

اما مرحله نوین و امروزی این پدیده در قالبی بسیار سازماندهی شده و با طراحی های دقیق و البته با خصوصیت منحصر به فرد " پنهانی بودن " دست به جریان سازی می زند . این شیوه نوین خصوصیات دیگری نیز دارد از جمله اینکه :

-         - سطح وسیعی را پوشش می دهد و افراد هدف بسیار زیاد هستند

-         - برای رسیدن به هدف از همه چیز حتی ارزشهای انسانی هم عبور می نمایند

-         - از خصوصیت فراگیر بودن رسانه های برای نیل به اهداف شان استفاده می کنند

امروزه دیگر تروریستم ناسیونالیستی ، تروریسم سیاسی یا مکتبی آنقدر سازمان یافته نیستند که برای تجزیه و تحلیل آنها وقت زیادی گذاشته شود ولی در عوض شکل جدید این  ترورسیم یعنی تروریسم جهانی نیاز به بررسی بیشتری دارد چرا که به وضوح می توان نشانه های پیشرفت آن در جهان امروز را مشاهده نمود .

تروریسم جهانی بعد از وقوع حادثه 11 سپتامبر به اوج خود رسید و نشان داد که دیگر هیچ حد و مرزی برای تروریسم نمی توان قائل شد . از ویژگیهای بارز این تروریسم استفاده از زنجیره های اطلاعاتی و عملیاتی در سطح دنیاست که برای رسیدن به هدف مشخص ، بسیار کارساز بوده است .

بیوتروریسم

تروریسم جهانی در قالبهای زیر می گنجد :

-        - تروریسم  فن آوری داده ها

-         - تروریسم  هسته ای

-         - نارکو تروریسم

-         - کمو تروریسم

-         - اکو تروریسم

-         - بیوتروریسم ( تروریسم زیستی )

در واقع اکثر موارد فوق را می توان در یک حالت کلی در چارچوب بیوتروریسم جای داد . متاسفانه ایالات متحده آمریکا بعنوان یکی از عاملان اصلی استفاده از عوامل بیوتروریسم ( ویروس ها ، پریون ها ، باکتری ها و ... ) در دنیای امروز هستند که به طور متناوب در جنگ های مختلف تست شده اند !!! سلاح های میکروبی از جمله پیشرفته این عوامل تروریستی هستند که متاسفانه  از آنها بعنوان سلاح های آینده ( البته آینده ای نزدیک ) یاد می شود که قادرند با کمترین هزینه و بدون نیاز به لشکرکشی ، عوامل حیاتی در  یک محدوده مورد نظر را به طور اعجاب انگیز والبته وحشیانه ای  نابود کرد . 

شما را به نگاهی اجمالی در خصوص استفاده از این عوامل در تاریخ دعوت می کنم :

-       -  استفاده ارتش روسه از اجساد قربانیان آلوده به طاعون علیه شهر روال در سال 1710 میلادی

-        -  استفاده از باکتری طاعون در شهر چوسین توسط ژاپنی ها در سال 1940

-        -  آزمایش سیاه زخم در سواحل اسکاتلند توسط انگلیسی ها در سال 1941

موردی که شاید کمی نزدیکتر از نظر بعد زمانی برای ما باشد ، تجهیز کشور عراق به این سلاح های بیوتروریستی توسط غرب و آمریکاست .  طبق اعلام سازمانهای بین المللی و تایید خود عراق ، این کشور در سال 1995 ، 100 بمب و 13 کلاهک موشک اسکاد برای حمل بوتولینیوم از کشورهای اروپایی در اختیار گرفته بود . همچنین 28 بمب  و 10 کلاهک موشک اسکاد برای آنتراکس و 16 بمب و 2 کلاهک موشکی برای آفلاتوکسین و راکت های 122 میلی متری پرشده با سیاه زخم و سایر سموم در اختیار داشت  که قصد استفاده از آنان در سالهای پایانی جنگ علیه ایران را در سر می پروراند !!!

جالب اینجاست که همین کشورهایی که آنروز این سلاح های وحشیانه و غیر انسانی را در اختیار عراق قرار دادند ، امروز شده اند دایه مهربانتر از مادر برای جامعه جهانی !!! ایالات متحده آمریکا که امروز با جریان سازی رسانه ای می خواهد با بهانه کردن انرژی هسته ای ایران به اعمال فشار دست یابد خود در سال 1946 رسماً اعلام کرد که در حال تحقیق بر روی این سلاح هاست !!!

در هر حال امروز تروریسم با الگوهای نوین خود پا را از جریان سازی عادی در معادلات جهانی فراتر گذاشته است و با تلفیق با دیگر شاخه های تروریسم ، ابر تروریسم  را شکل داده است . ابر تروریسم با بهره گیری از دامنه وسیع و استفاده از طبیعت به شیوه مورد علاقه کشورهای صاحب قدرت جهت اعمال فشار بر کشورهای مقاوم تبدیل شده است .

بدون شک آگاهی در این خصوص و بررسی دقیق و انتخاب راهکارهای مناسب برای به حداقل رساندن این تهدیدات از موارد ضروری در جهان امروز است . تروریسم را در هر شاخه ای باید شناخت و آنرا بعنوان تهدید جدی تلقی نمود . البته در کشورمان خوشبختانه مطالعات و اقدامات خوبی برای شناخت این گونه از تروریسم شده است و همانند سایر بخشها و تحقیقات دفاعی ، در وضعیت مناسبی به سر می برد .

 




 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
->