وب هاستینگ
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اشتباه تاریخی - حدیث منتظران قائم (عج)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تماس با ما
بازدید امروز : 43
بازدید دیروز : 72
کل بازدید : 887603
کل یادداشتها ها : 442

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران

V

بسم الله

عنوان : اشتباه تاریخی

دسته : سیاست

نویسنده : شهیدی

تاریخ : 92/7/17

امیر محمد

 وقتی گُرگ سرگرم رسیدگی به مشکلات خود است ، کفتال ها هم شاید فکرهای ناجور به سرشان خطور کند . به نظرم این جمله می تواند وضعیت این روزهای عربستان سعودی و ماهیت برنامه های متوهمانه اش را نشان دهد .

خوب ، آمریکا که از یک سو  این روزها به شدت درگیر مسائل داخلی اش است و از سوی دیگر در بازی دیپلماسی با ایران هم به شدت سرگیجه گرفته ، به نظر دیگر فرصت ندارد که به کاسه لیس های همیشگی اش رسیدگی کند و مانند همیشه تکه استخوانی برایشان بیاندازد و آنها هم از دم تکان دادن برای اربابشان لذت ببرند .

اسرائیل هم که وضعیتی مشخص تر از آمریکا دارد . در این شرایط و با وجود این تهدیدات آشکار در منطقه ، امر بر برخی از کشورها هم مشتبه شده است که دیگر با وجود کم شدن ضریب نفوذ آمریکا در خاورمیانه بر این سفره بزرگ ، دستی دراز کنند و دلی سیر از طمع شان در بیاورند . این یعنی دید تک بُعدی به میدان بازی .

در این میان هرزگاهی برخی از کشورهای منطقه به سرشان می زند که این برای خودنمایی و عرض اندام هم که شده وارد معرکه شوند . یک روز ترکیه ، یک روز قطر و یک روز هم عربستان سعودی . در این میان کشورهای حاشیه خلیج فارس بیشتر خود را وارد معرکه کرده اند . از حمایت های مالی گرفته تا دخالتهای دیپلماتیک در اوضاع و احوال کشورهای منطقه تا بتوانند از آن بعنوان عاملی برای آشفته کردن خاورمیانه و ماهیگیری از آب های گل آلود استفاده کنند .

این بار نوبت به عربستان رسیده است . بیشتر از دوسال است که عربستان سعودی همزمان با شروع مناقشات سوریه ، خود را وارد این جریان نموده است تا از رهیافت آن هم بتواند خود را بعنوان قدرتی هرچند کوچک نشان دهد و هم با بالابردن ضریب نفوذش در کشورهای منطقه و به خیال خود به راه انداختن و کنترل کشوری با تفکرات وهابی و سلفی که همجریان خود باشد به نفوذ این تفکرات افراطی و شیطانی در منطقه دامن بزند .

عربستان سعودی که همزمان با شروع تحولات جدید سوریه ، خود را همراه آمریکا و غرب کرده بود تا شاید بتواند از قِبل این همراهی به اهداف خود برسد ، بعد از شکست سیاستهای ارباب خود انگار هنوز در توهم مانده است . عربستان سعودی این بار تصمیم گرفته که مستقیماً و بدون هدایت آمریکا وارد عمل شود و با کمک نیروهای امنیتی و اطلاعاتیِ خود و با حمایت از گروه های تند رو از شاخه نظامی مخالفان سوری ، برنامه های خود را عملی سازد.

سوء استفاده از عامل به ظاهر تفرقه انگیز مذهب در بین مسلمانان هم به یک بازی قدیمی و نخ نما تبدیل شده که متاسفانه هنوز هم که هنوز است جواب می دهد . عربستان سعودی البته ذیل هدایت های آمریکا تا امروز در تمام جریان سازی های فرقه ای در منطقه دست داشته ولی این بار رأساً وارد بازی شده تا با به راه انداختن موج قوی و بلند تفرقه مذهبی در سوریه به اهداف خود نزدیک شود .

عربستان سعودی البته با نگاهی خیلی سطحی و بدور از تحلیل واقعگرایانه ، فکر می کند که مشکل اساسی در پیروز نشدن مخالفان سوری بر بشار اسد ، نداشتن فقدان رهبری واحد در بین نیروهای شورشی است . به همین منظور سعی می کند با برقراری رابطه با این گروه ها از نظر مالی و اطلاعاتی ، آنها را در زیر یک چتر جمع کند و نیروی باالقوه آنان را در برکناری دولت اسد بکار گیرد !

عربستان در سوریه - بندر بن سلطان - شهیدی

البته همانطور که ذکر شد ، این بازی از سوی عربستان نشان از آن دارد که بعد از این همه دخالت در امور کشورهای منطقه ، هنوز هم که هنوز است تصویر درستی از واقعیات خاورمیانه در دست ندارد . این اقدامات عجولانه و فاقد تفسیرهای درست ، نشان از آن دارد که اوضاع داخلی عربستان هم خیلی مساعد نیست و به دلیل قدرت نمایی شیوخ مدعی در خلافت و پادشاهی این برنامه ها نیز جنبه جدی تری به خود گرفته است . شاهزاده " بندر بن سلطان " رئیس سازمان اطلاعات عربستان ، در داخل این کشور از عوامل اصلی طراحی این بازی جدید است . این برنامه ها به حدی از سوی عربستان جدی گرفته شده است که حتی از دخالت مستقیم و آشکار در امور داخلی رقیب عربی خود ( موضوع برکناری شاه قطر ) ابایی ندارند .

عربستان سعودی این بار هم در بررسی معادلات منطقه دچار سوء تفاهم شده است و به خیال پوچ خود گمان می کند که می تواند با اسراف دلارهای خود در سوریه ، کاری را که تمام غرب به رهبری آمریکا و اسرائیل انجام نداده اند ، به سرانجام برساند . افقی کوتاه و خاکستری ، قدرت ارزیابی صحیح را از عربستان گرفته تا جایی که زوایای منحصر به فرد و تاثیر گذار در معادلات خاورمیانه را نادیده گرفته است .

بدون شک یکی از اهداف این اشتباه تاریخی و بزرگ عربستان ، نشان دادن قدرت خود به دیگر کشورهای عربی و همچنین ایران است . البته این تصورات ذهنی آل سعود قطعاً تبعات سنگینی را برایش به همراه خواهد داشت . تبعاتی از جمله تغییر نحوه و سیستم حکوتی داخل این کشور که برنامه اش از سالها قبل توسط آمریکا طرح ریزی شده است . البته آرزو برجوانان عیب نیست . وقتی عربستان می بیند جمهوری اسلامی ایران ، اینقدر قدرتمند شده است ، سعی می کند از نظر قدرت تاثیر گذاری همانند ایران شود ولی خوب نه عقلش ، نه پشتوانه اش و نه هوشیای و قدرت ایستادگی جمهوری اسلامی را دارد .

این اشتباه تاریخی عربستان در حال و روز این روزهای خاورمیانه ، همانند سایر اشتباهات بزرگ برخی از  کشورها ، می تواند پایانی باشد بر خواب ها و خیالهایشان و البته حرکت در مسیر سرازیری انحطاط ... انشاءالله ... 




نویسنده : منتظر
تاریخ : چهارشنبه 92/7/17
هدیه منتظران قائم ()
 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
->