وب هاستینگ
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
قطب ثبات - حدیث منتظران قائم (عج)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تماس با ما
بازدید امروز : 76
بازدید دیروز : 72
کل بازدید : 887636
کل یادداشتها ها : 442

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران

V

بسم الله

 

عنوان :  قطب ثبات

دسته :  سیاست

نویسنده : شهیدی

تاریخ : 92/7/18

این مطلب در سایت حرف تو لینک شده است

امیر محمد

بی شک  پاسخی که دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به توهمات عربستان سعودی داد در این روزها به جا و منطقی بوده و نشان از قدرت تحلیل بالای ایران در خصوص مسائل منطقه ای و جهانی داشت . همین مسئله هم باعث شد که عربستان بر خلاف اظهار نظر دوستان حاشیه خلیج فارسی شان ، عنان از کف بدهد و از حالت عادی خارج شود و دست به اقدامات انتهاری بزند که البته بی شک این اقدامات تنها و تنها به منزوی شدن خودش منجر خواهد شد .

پادشاهی ریاض که از نحوه گفتگوی هیئت ایرانی و آمریکایی در سازمان ملل متحد و نزدیکی ظاهری شان به شدت عصبانی بود ، این خشم و عدم کنترل خود را با عدم ایراد سخنرانی " صعود الفیصل " در مجمع عمومی  نشان داد .

عربستان سعودی که در روند مثبت برنامه های سیاست خارجی اش با مشکل بزرگی مواجه شده است ، همانند مار زخمی به این سو و آنسو می خزد . معادلات منطقه خاورمیانه هم ، آنطور که عربستان انتظار داشت ( با آن حجم عظیم دلارهای نفتی که به سبب بالابردن ضریب نفوذش در مناقشات منطقه ای  هزینه کرد ) پیش نرفت و با هوشیاری جمهوری اسلامی ایران در اکثر موارد مورد بحث در خاورمیانه ، از کنترل این عربستان خارج شد .

عربستان در حالت کلی از سه سمت مورد فشار قرار دارد . در خصوص سمت اول باید گفت که  ؛ این  پادشاهی همانند پرنده هایی که بر روی بدن جانوران بزرگ دریایی می نشینند و با منقارشان از باقی مانده غذای مصرفی آنها استفاده می کنند ، خود را به سیاستهای آمریکا در منطقه وابسته کرده بود و وقتی عقب نشینی آمریکا در خصوص مناقشات خاورمیانه ( آنهم به دلیل نقش پر رنگ جمهوری اسلامی ایران ) را دید ، به شدت منزوی شد .

در مورد حالت دوم هم باید گفت که بعد از برهم زدن روابط عربستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس همانند قطر ، دیگر جایی برای بازگشت هم برای خود باقی نگذاشته است و در واقع تبدیل شده به مصداق روشن ضرب المثل " از اینجا رانده و آز آنجا مانده " .

حالت سوم هم به روابطش با ترکیه و اختلافاتی که در جریان مصر با آنکارا پیدا کرد بر می گردد . عربستان که در جریان مسائل مصر ، حمایتی کامل از کودتاچیان داشت ، بر سر همین موضوع روابطش با آنکارا تیره شد . البته در این به هم پیچیدگی سیاسی که در روابط کشورهای خاورمیانه می بینیم به وضوح رد پای سیاستهای آمریکا و اسرائیل دیده می شود .

نکته ای که در این میان وجود دارد این است که کشورهایی مانند عربستان ، ترکیه و قطر هر کدام به نوبت در مقاطعی توسط آمریکا و اسرائیل به قدرت نمایی تحریک شده اند و در واقع در این روزهایی که اربابشان در سیاست های منطقه و جهانی با شکست روبرو شده است ، تنها تر از گذشته در حالت گیجی به سر می برند .

ایران در خاورمیانه - شهیدی

در همین اوضاع و احوال بود که عربستان به فکر بهبود روابط با جمهوری اسلامی ایران افتاد و پیرو همین برنامه ، سعی کرد با دعوت رئیس جمهور کشورمان به عربستان ، گامهایی را در این خصوص بردارد .

جمهوری اسلامی ایران هم همانند همیشه با اقتدار با این برنامه سازی عربستان برخورد نمود و این بود عصبانیت سعودی ها را  از قدرت گرفتن جمهوری اسلامی ده ها برابر کرد .  جمهوری اسلامی ایران با درک صحیحی از شرایط و تحرکات عربستان در مناقشات منطقه ای که بی شک عامل مهمی در برهم زدن نظم عمومی خاورمیانه بود ، پاسخی در خور و قابل توجه به پادشاهی عربستان ارسال نمود .

شرطی که اعلامش نشان از اقتدار و تسلط جمهوری اسلامی بر اوضاع منطقه داشت ، عربستان را شوکه کرد . شاهزاده بندر بن سلطان ( مراجعه گردد به یادداشت " اشتباه تاریخی " ) که نقش مهم و البته منفی در برهم زدن آرامش کشورهای منطقه در تحولات اخیر داشت در تیر رس هوشمندانه ایران قرار گرفت و برکناری وی از سمتش اولین شرط ایران برای سفر به عربستان بود . بندر بن سلطان در اکثر تحولات منطقه از جمله جریان مسلح نمودن شورشیان سوری ، حمایت از گروه های تروریستی در لبنان و عراق و ... نقش داشت و در خواست برکناری او از وزارت اطلاعات عربستان ، بعنوان نقطه شروع گفتگو از طرف ایران معین شد .

جمهوری اسلامی ایران با آگاهی کامل از دستاوردهای این سفر ( که البته به هیچ وجه مثبت ارزیابی نمی شد ) و البته درک درست از شرایط خاورمیانه و تغییرات قابل تامل در حوزه امنیت جهانی ، با اقتدار کامل در برنامه هایش ، کار را به جایی رسانده که دیگر عرصه بر امثال عربستان تنگ شده است و مجبور هستند تحت هر شرایطی نظر مثبت ایران را برای هرگونه تحرک در منطقه جلب کنند . شاید دیگر وقت آن رسیده که ایران را بعنوان قطب ثبات در منطقه قبول کنند .

تمامی این جریان ها نشان از قدرت گرفتن گفتمان انقلاب اسلامی که البته بر پایه رابطه متقابل از موضع برابر و یکرنگی در عین حفظ عزت و اقتدار استوار است ، دارد . بدون شک دیگر در این روزها نادیده گرفتن نقش ایران در حل مناقشات خاورمیانه و البته جهانی ، غیر قابل انکار است . این اقتدار و عزت نتیجه پایه ریزی درست تئوری های انقلاب اسلامی توسط امام خمینی (ره ) و رهبری و هدایت آگاهانه و هوشمندانه مقام معظم رهبری ( دامت برکاته ) در این سالهاست ، سالهایی که به برکت خون پر ثمر جوانان عزیز این مرز و بوم ، سربلند و پیروز طی شد و انشاءالله پرچم این حرکت و نظام قدرتمند اسلامی به سلامت و در صلابت به دستان مبارک ولی امر مان ، حضرت مهدی (عج) ، سپرده می شود ... انشاءالله ...




نویسنده : منتظر
تاریخ : پنج شنبه 92/7/18
هدیه منتظران قائم ()
 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
->