وب هاستینگ
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
چشمه ها را باید جُست - حدیث منتظران قائم (عج)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تماس با ما
بازدید امروز : 96
بازدید دیروز : 72
کل بازدید : 887656
کل یادداشتها ها : 442

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران

V

بسم الله

عنوان : چشمه ها را باید جُست

دسته : فرهنگی اجتماعی

تاریخ :  92/8/8

این مطلب در سایت حرف تو منتشر شده است .

امیر محمد

 شاید در راه رسیدن به پیشرفت برای جوامع بشری در عصر حاضر  هیچ فرد یا کشوری نتواند خود را مصون از تاثیر پیام های ناخواسته در جریان انتشار آزاد ِ اطلاعات ، آنهم با آن حجم وسیع و غیر قابل تصور ، باشد . این جریان آزاد اطلاعات به موازات گسترش دانش و افزایش میزان بهره وری از علوم معاصر ، قطعاً ابعاد مخربی هم دارد . متاسفانه مشکلی که در جامعه ما وجود دارد این است که از برخورد با این جریان آزاد هراس دارند و این هراس هم بدون شک از عدم وجود دانش کافی از ماهیت و شیوه های انتشار این جریان آزاد اطلاعات است .

متاسفانه در طی قرنها ، با کوتاهی هایی که از سوی کشورهای مسلمان شده است ، امروزه غرب با استفاده از پشتوانه قوی و ناب ِ دانش اسلامی و شرقی ، بر این جریان بین المللی اطلاعات سلطه پیدا کرده است . این جریان ، بدون تردید آثار نامبارکی هم دارد که مولفه های فرهنگی و مذهبی ما را نشانه رفته است و در این جا تنها راه ممکن برای مقابله با آن ، حضور قوی و موثر در صحنه است ، این حضور موثر در سایه ، یک شناخت کامل و همه جانبه صورت خواهد گرفت .

  با وجود این دستاوردها  ، غرب با تمام امکاناتش با استفاده از سخت افزار و نرم افزارهای مورد استفاده در این جریان سازی ، هجوم ناجوانمردانه ای را به سمت فرهنگ و هویت کشورهای اسلامی آغاز کرده است . یورشی برای دست یابی به اهداف سلطه جویانه که فقط در قالب این جریانسازی امکان پذیر است .

 در این میان پیروزی غرور آفرین و شکوهمند انقلاب اسلامی ایران که از ابعاد مختلف یک نقطه عطفی برای تاریخ فرهنگی و سیاسی مردمان دنیا بشمار می رفت در نوک پیکان این جریان سازی قرار گرفت . تفکر وبینشی نو که توانسته بود در بین اندیشه های رایج در دنیا ، جایگاهی قابل تامل برای خود پیدا کند . عاملی که سبب شد غرب از گسترش و نفوذ این جریان اسلامی ترس به دل ِ خود راه دهد ، گرایش روز افزون قلبهای آزادیخواه در سراسر دنیا بود . این ترس باعث شد طرحی فوری و سریع برای تحت تاثیر قرار دادن اندیشه و فرهنگ ناب اسلامی که در حال آفرینش و شکل گیری بود ، در نظر گرفته شود .

رسانه و تهاجم فرهنگی

متاسفانه در این بین و همزمان با این یورش گسترده و همه جانبه ، کشورهای اسلامی نتوانستند از ظرفیت های موجود نهایت استفاده را ببرند و در نهایت تاسف امروز بیشتر به یک موج برای انتقال جریان اطلاعات مورد نظر غولهای رسانه ای دنیا که در دستان صهیونیست ها تبدیل شده اند و اگر هرچه سریعتر فکری برای حل این معضل نکنند ، سرنوشتی نه چندان قابل اعتماد برایشان رقم خواهد خورد .

در این بین کشور عزیز مان همانطور که ذکر شد در رأس این پیکان هجوم ناعادلانه قرار دارد . برای مقابله با این هجوم و در نهایت حفط هئیت فرهنگی و دینی مان باید به دنبال راه حل هایی بود و صد البته قبل از کوچکترین حرکتی باید آشنایی لازم را با سیستم حاکم بر نظام ارتباطاتی و اطلاعاتی دنیا کسب نمود . سیستمی که در این دوران پسامدرن با منابع قدرت و ثروت تعاملی دوسویه دارد  و البته شاید بتوان گفت که این جریا نسازی رسانه ای به عاملی استوار برای تحقق اهداف کلان اقتصادی سلطه جویان در دنیا بوده است .

برای مقابله با چنین همجه های سنگینی لزوم عزمی گروهی و بین المللی در بین کشورهای اسلامی به شدت احساس می شود . عزمی که البته تا اکنون فقط از سوی جمهوری اسلامی ایران جزم شده است . جمهوری اسلامی ایران در عرصه های بین المللی موفقیت های بسیار خوبی را برای مقابله با این جریان آزاد ِ اطلاعاتی به دست آورده است . البته امکانات و توانمندی های دو طرف اصلاً قابل مقایسه نیست ولی با این حال اینکه بتوانی در این رهگذر پر هیاهو حرفهای نگفته از واقعیات موجود را به گوش مردم دنیا برسانی ، خو ، موفقیتی بزرگ است . موفقیتی که در عرصه رسانه های بین المللی در گستره ای به وسعت تمام دنیا برای ایران ثبت شده است .

راه اندازی شبکه های رسانه ای قوی و قابل اعتماد در بین مردم دنیا ( العالم ، پرس تی وی ، اسپین تی وی ) با شتوانه رضایت و حمایت مردمی و کارشناسان که توانسته است با این امکانات کم ، در مقابل غولهای رسانه ای و خبری دنیا بایستد ، نشان از شناخت دقیق راههای نفوذ و گسترش جریان آزاد اطلاعات در دنیا دارد ولی ...

ولی نکته ای که در این میان وجود دارد این است که هرچقدر فعالیت برون مرزی و بین المللی خوب و قوی بوده ، فعالیت های مقابله کننده با جریان آزادی که خدمت تان معرفی شد ، در سطح پایین و نازلی قرار گرفته اند . متاسفانه در این سالها از قدرت و ظرفیت بالای فرهنگی جامعه استفاده نشده است و یا شاید هم ...

رسانه تهاجم فرهنگی

هرچه که بوده ، امروز نمی توان نمره قبولی به رسانه های داخلی برای مقابله با این جریان اطلاعاتی داد . متاسفانه در این سالها طبق معمول خیلی از برنامه ها ، فقط به طرح های کوتاه مدت بسنده شده است و هر مدیری فرهنگی که آمده به فراخور میل و علاقه اش به مولفه های فرهنگی و اجتماعی ، حرکتی را که به نظرش خوب بوده ، شروع کرده است . این آشفتگی در اجرای برنامه های فرهنگی که اتفاقاً در این دوران به دستاویزی برای قدرت نمایی در بین احزاب و گروه های مختلف سیاسی تبدیل شده است ، به شدت دودِ غلیظی به پا کرده که چشمهایی خیلی ها رو آزرده می کنه . اینجاست دیگر " چشم ها را باید شست " جواب نمی دهد ، چون این نقص با شستن چشم ها از بین نمی رود بلکه باید منبع ایجاد دود را از بین برد .

بدون شک این جریان آزاد اطلاعات منتظر نمی ماند که بازیهای سیاسی ما تمام شود . این جریان ، امروزه با سرعتی به مراتب بالاتر و بیشتر از سالهای گذشته در حال حرکت است و این یعنی دشمن می داند چگونه از غفلت و کوتاهی ما استفاده کند . شکی نیست که تنها راه مقابله با این تهاجم ، تدوین برنامه های مدون و حساب شده و همچنین اجرای مناسب آنها طبق شناختی که از این جریانسازی داریم ، است . در این بین رسانه ها بعنوان ابزاری کارآمد و قوی که امروزه حرف ِ اول و آخر را در جریانسازی و همچنین فرهنگ سازی می زنند می توانند به کمک بیایند . اینکه بخواهی امروز یا جریانی راعوض کنی ویا حتی جریانسازی کنی ، بدون حمایت و هدایت رسانه ای ، به خوابی آشفته می ماند .

متاسفانه در این سالها فقط به برنامه های کوتاه مدت برای ساخت سدی به اصلاح محکم در برابر نفوذ این جریان اطلاعاتی ، بسنده شده است ! ولی امروز می بینیم که این سدها در حال شکسته شدن هستند و اگر این اتفاق بیافتد ، آنگاه ضعفهای بسیاری که در طول این مدت داشته ایم به فاجعه هایی غیر قابل کنترل مبدل خواهند شد . پس باید قبل از فرارسیدن زمان پشیمانی با تدوین برنامه های بلند مدت در ضمن انجام برنامه های کوتاه مدت ، جریانسازی فرهنگ ِ غنی ِ اسلامی را با سرعت بسیار زیادی به راه انداخت . بدون شک این جریانسازی فرهنگی ، خود می تواند عامل و سدی محکم در برابر این تهاجمها باشد .




نویسنده : منتظر
تاریخ : چهارشنبه 92/8/8
هدیه منتظران قائم ()
 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
->