وب هاستینگ
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هوشیار تر از همیشه - حدیث منتظران قائم (عج)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تماس با ما
بازدید امروز : 58
بازدید دیروز : 72
کل بازدید : 887618
کل یادداشتها ها : 442

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران

V

بسم الله

عنوان : هوشیار تر از همیشه

دسته : سیاست

تاریخ :  92/8/11

این مطلب در سایت حرف تو منتشر شده است .

امیر محمد

شاید یکی از دلایل عمده ای که بتوان برای به سرانجام نرسیدن  گفتگوهای ایران و غربیها برشمرد ( البته علاوه بر دلایل اصلی که از سوی غرب پیگیری می شود ) سنگ اندازی ها و شیطنت های کشورهای خاورمیانه دانست که هر کدام به طرفی از این تداوم تحریم ها علیه ایران خوشحال و خرسند هستند .

خیلی سعی کردم که آرام تر این یادداشت را بنویسم ولی خوب این دورویی های کشورهایی امثال روسیه ، چین و ترکیه در قبال ایران ، جای هیچگونه مماشاتی در ارائه تحلیل ها را باقی نمی گذارد . با توجه به  رخدادِ بزرگی همچون انقلاب اسلامی ایران که بدون شک درقرن اخیر یکی از تاثیر گذارترین انقلابهای دنیا بوده است ، از همان ابتدا کشورهایی که منافع خود را در تضاد با قدرت گرفتن جمهوری اسلامی می دیدند وارد میدان شدند . میدانی که البته بیشتر آنها ، سالهای سال در زمان وطن فروشان ِ قزاق ها و پهلوی ها ، به اندازه کافی از آن چپاول کرده بودند و بعد از ظهور جمهوری اسلامی دست شان از این منابع عظیم قطع شده بود .

دورنما :

در یک درونمای کلی می توان کشورهای صاحب نفوذ در منطقه را به این ترتیب عنوان نمود : یکی از این کشورها ، چین است که البته خیلی گذشته سیاهی در دوران ایران ندارد . کشور دیگر روسیه است که گذشته ای بس تاریک وسیاه در نزد ملت ایران دارد . کشور دیگر تاثیر گذار در تحولات خاورمیانه ترکیه است که دشمنی دیرینه ای با ایران دارد . گل ِ سر سبد کشورهایی که چشم دیدن ایران را ندارند ، عربستان و قطر و برخی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند .

در این میان روسیه و چین در یک گروه قرار دارند ، آنهم به  آن دلیل که از یک طرف به ایران به چشم یک پدیده و بعضاً یک تهدید برای منافع آینده خود در منطقه می نگرند و از سوی دیگر  با ایران بعنوان تنها کشوری که تمام قد در مقابل غرب و آمریکا ایستاده است  رابطه برقرار کرده اند و در اکثر موارد از ایران بعنوان برگ بازی با غرب نگاه می کنند . البته این نگاه در این سالها تا حد زیادی توسط جمهوری اسلامی ایران تغییر کرده است ، یعنی توسط ایران تغییر داده شده است و ایران برگه بازی بین غرب و روسیه نیست . نمود بارز این ادعا ، قدرت نفوذ ِ مثبت ایران در مناقشه سوریه است .

در گروه دیگر کشورهای ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس که دشمنی دیرینه ای با ایران و جمهوری اسلامی دارند قرار دارند . ترکیه که بعد از دوران قدرت ِ عثمانی تا کنون نتوانسته است حتی در برابر ایران قد علم کند ( با توجه به برتری اقتصادی و نظامی که در برابر ایران دارد ) این روزها در کلافی سردرگم دست و پا می زند . عربستان و قطر هم که در تمامی ( تاکید می کنم ، تمام و کمال ) برنامه های جاه طلبانه آمریکا در منطقه بعنوان دست نشانده اش بوده اند ، این روزها حال و روزی بهتر از ترکیه ندارند .

بازیگران خاورمیانه

حواشی ِ گروه اول :

اینکه با وجود کشورهای به ظاهر دوست ِ روسیه و چین در شورای عالی امنیت سازمان ملل ، چرا بازهم تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران در حد بسیار زیادی ادامه پیدا کرده است ، خود دلیلی آشکار است بر منفعت طلب بودن این دو کشور بر سر ِ رابطه با ایران . شاید اگر چین همچنان سعی کرده کم و بیش رابطه اش را با ایران ادامه دهد ، ربطی به اشتهای سیری ناپذیر ِ انرژی ِ این کشور نداشته باشد ! شاید ربطی به بازار بزرگ مصرف کالاهای چینی نداشته باشد ! شاید به اینکه می تواند در میان کشورهایخ اورمیانه تنها کشوری باشد که در مقابل غرب ایستاده و آنها را از مرزهای حواشی چین دور نگاه داشته ، نداشته باشد و ... . وگرنه دلیلی ندارد که پروژه های بزرگ ملی در ایران که یک پای چینی ها در آن است ، هنوز بعد از 30 یا 40 سال به سرانجام نرسد !!! وگرنه دلیلی بر توقف فروش تجهیزات نظامی و هسته ای به ایران ، بعد از فشار غرب به چین ، وجود ندارد !!!

روسیه هم حال و روز چین را دارد . از طرفی نمی خواهد با قدرت گرفتن ایران ، جمهوری اسلامی و اسلام و به دنبال آن ، تشیع به اطراف مرزهایش برسد و ایران را به کشوری قدرتمند و صاحب نفوذ در خاورمیانه بدل کند واز طرفی هم بعد از حوادث جنگ سرد تا کنون فرصتی دست نداده تا بتواند تمام قد در مقابل آمریکا بایستد و این ایستادن نمی تواند در زاویه ای موافق با آمریکا در خصوص مسائل ایران باشد . به همین دلیل است که یکی به نعل می زند و یکی به میخ !!! به همین دلیل است که نیروگاه بوشهر را هنور بعد از 30 سال تحویل نداده است !!! به همین دلیل است که اس 300 را با بی اخلاقی تمام ، به ایران تحویل نداد !!! ولی همین روسیه امروز به جایی رسیده که برای حتی چند دقیقه دیدن پهبادهای اسیر در دست ایران ، سر و دست می شکند ... .

حواشی ِ گروه دوم :

کشورهای حاضر در این گروه ( ترکیه ، عربستان ، قطر ) در چند وجه مشترک باهمدیگر قرار دارند 1- ترس از قدرت گرفتن ایران در مقابل ضعف آنها که به رهبر ِ جهان اسلان بودن بیانجامد ... 2- سر در گمی از اینکه در سیاست های خارجی به دنبال غرب و آمریکا رفتند و نتوانستند با تغییر سریع مواضع آمریکا ، خود را هماهنگ کنند ... 3 – به نوعی از عدم ثبات در خاوریمانه سود خواهند برد ...

منفعت طلبی : 

کشورهای مستقر در هر دو گروه ( با سابقه و برنامه ای که از آنها ذکر شد ) هر کدام به سبکی ، از عدم برقراری رابطه خوب ِ ایران با  اروپا و آمریکا ، سود می برند . روسیه به دلیل دارا بودن فن آوری بالای نظامی و هسته ای از اینکه اروپا و آمریکا با ایران رابطه بهتری داشته باشند اصلاً حس ِ خوبی پیدا نخواهد کرد چون آنوقت دیگر نمی تواند بر سر فروش این مسائل ، ایران را تحت فشار قرار دهد . چین هم به دلیل داشتن اقتصاد برتر دنیا و همچنین فن آوری هسته ای ، قطعاً از اینکه ایران با اروپا و آمریکا رابطه خوبی داشته باشد خوشحال نمی شود چرا که آنوقت دیگر خبری از قرارداهای میلیاردلاری با ایران نخواد بود .

گروه دوم که در شرایط ِ آشکارتری قرار دارند ، چرا که ادامه تحریمهای سنگین و ناعادلانه علیه ایران ، می تواند برای آنها بازاری باشد که کالاهای مورد نیاز ایران را با چند برابر قیمت تمام شده به واسطه دور زدن تحریم ها به دست ایران برسانند و از طرفی هم ایران ِ قدرتمند همچنان سرگرم غرب باشد  تا آنها با قدرت تمام از منابع مشترک نفتی ، برداشت ِ بیش از اندازه داشته باشند ...

ایران سربلند

سربلند مانند همیشه :

در این بین جمهوری اسلامی ایران با تمام این کارشکنی ها و با حضور اینچنین گرگهایی در اطراف خود ، توانسته با اتکا به قدرت ایمان جوانان برومندش و پشتوانه خداوند متعال و رهبری بی نظیر مقام معظم رهبری ، از این آزمون سخت سربلند بیرون بیاید و به جایی برسد که امروز با تمام این اوصافی که ذکر شد ، به تنهایی به قله های رفیع پیشرفت نزدیک شود . باور کنید دست یابی به کوچکترین ِ این دست آوردها ، با وجود این تحریم های وحشتناک ، از عهده هیچ کشوری بر نمی آمد ولی به لطف خداوند برای مردم سربلند ایران محقق گشت .

در هر حال با توجه به این قدرت جمهوری اسلامی ، امروز ورق برگشته و آنها هستند که مجبورند برای پیشبرد اهداف خود در منطقه ، حتماً ایران را راضی کنند و در بسیاری از موارد حتی بدون دخالت و یا اذن ایران ، مناقشه ای به حل و فصل نزدیک نمی شود . نگهداری میراث خون ِ عزیزان مان و حفظ این روند ِ مثبت  در پایبمدی به ارزشها ، فکر ِ قوی و تلاش ِ بی وقفه  و چشمانی بازتر می خواهد ، چرا که هیچ کدام از دشمنان این مرز و بوم بی کارننشسته اند و هر روز ترفندی را برای کاهش ضریب نفوذ ایران در منطقه و جوامع بین المللی به کار می بندد . انشاءالله با گوش فرادادن به رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب و تلاش هرچه بیشتر در جهت خودکفایی و پیشرفت علمی ، ایران ِ اسلامی ِ سربلند را بر قله های رفیع ببینیم ... انشاءالله




 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
->