وب هاستینگ
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
انقلابهای رنگ پریده ! - حدیث منتظران قائم (عج)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تماس با ما
بازدید امروز : 82
بازدید دیروز : 96
کل بازدید : 887358
کل یادداشتها ها : 442

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران

V

نویسنده : حدیث

واژه هایی آشنا گاه چنان برایمان عادی جلوه می نماید که گویی فقط در حد همان واژه هستند ... جنگ .... دفاع .... انقلاب ... شهادت ... و ... . شاید یادمان نباشد روزهای انقلاب را ولی باید یادمان بماند روزهای حفظ انقلاب را ... روزهایی که با خون عزیزان مان در سرخی غروب سالهای دفاع به شب پر ستاره برایمان مبدل شدند ... شبی نورانی که نوید بخش فردا و صبحی درخشان بود و است ... برای اینکه یادآوری باشد برایمان این تلاشهایی که در جهت حفظ انقلاب شده و اینکه بدانیم این حفظ کردن اینقدرها هم راحت نبوده ؛ به بازبینی و بررسی روند ایجاد انقلابهای مخملی ( رنگی ) در ایران و سایر نقاط دنیا خواهیم پرداخت ... 


انقلاب رنگی و انقلاب‌های کلاسیک :

طبق تعریفی نسبتاً جامع ، انقلاب حرکتی خشونت‌آمیز توسط افراد جامعه علیه حاکمیت است و در راستای تغییر وضع موجود و دگرگونی در ساختارهای سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی حرکت می‌کند . در واقع مطابق با نظریه‌های رایج در باب انقلاب‌ها ، انقلاب مفهومی است که به ساقط کردن یک نظام سیاسی ـ اجتماعی از طریق مداخله‌های مستقیم و قهرآمیز توده‌ها و جانشین نمودن یک نظام سیاسی ـ اجتماعی دیگر اطلاق می‌گردد .

... با این حال انقلاب‌های رنگی هیچ کدام از خصوصیات انقلابهای کلاسیک را ندارند ، زیرا هم در شیوه‌های پیشروی و صورت پذیرفتن تحولات ، هم در شیوه‌های رهبری و عوامل پیش‌برنده تحرکات و حامیان آنها و هم نتایجی که در پی دارند ، تفاوت‌های اساسی با انقلاب‌های کلاسیک دارند . ... در انقلاب‌های سیاسی نیز فقط ساختارهای دولتی متحول می‌شوند و ساختارهای اجتماعی دست نخورده باقی می‌مانند . در انقلاب‌های اجتماعی ، تغییرات بنیادی و ساختارهای اجتماعی وسیاسی به گونه‌ای همزمان و به شیوه‌ای متقابل و دو سویه شکل می‌گیرند . به همین سبب انقلاب‌های رنگی نه در زمره انقلاب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند و نه در میان انقلاب‌های سیاسی جای دارند ؛ زیرا این تحولات نه تغییرات بنیادی در ساختارهای اجتماعی به وجود می‌آورند و نه ساختارهای دولتی را متحول می‌سازند .

رویکردهای روانشناسه تحلیل انقلاب‌ها :

اول ) درک ویژگی‌ها و صفات شخصیتی رهبران : بر مبنای این روی‌کرد ، رفتار انقلابی یک رویداد اتفاقی نیست و چنین رفتاری ریشه در زندگی و تمایلات روانشناختی رهبران دارد .

دوم ) سرکوب غرایز : "پیتر سوروکن" دوره انقلابی را گستره‌ای از زمان تعریف می‌کند که طی آن روکش یا روپوش اجتماعی از روی مردم کنار زده می‌شود و جانور وحشی پدیدار می‌گردد از دید سوروکن ، شش گونه کلی از سرکوب وجود دارد که ممکن است به انقلاب منجر شود و شامل غرایز تغذیه ( گرسنگی ) ، سرکوب غریزه دارایی ، سرکوب غریزه صیانت نفس ، سرکوب غریزه جنسی ، سرکوب انگیزه آزادی و سرکوب غریزه اظهار وجود می‌گردد .

سوم ) "توقعات فزاینده" : این نظریه احتمال بروز انقلاب را در زمانی محتمل‌تر می‌داند که در پی دوره‌ای طولانی از رشد اقتصادی و اجتماعی ، دوره‌ای کوتاه از افول ، بروز کند . یعنی وقتی بعد از یک دوره طولانی بی هیچ اعتراضی یک حکومت سرکوب‌گر را تحمل کردند ، ناگهان در می‌یابند که حکومت از فشار خویش کاسته است ، به مخالفت با آن بر می‌خیزند .

چهارم ) تئوری "محرومیت نسبی" : که پیش‌شرط لازم برای ستیز خشونت بار مدنی را وجود محرومیت نسبی می‌داند .

البته نظریه‌های مهم دیگری از جمله نظریه کارکرد گرایان که علل انقلاب را در نامتعادل بودن نظام ارزشی و نظام اجتماعی می‌دانند ، نظریه هانتینگتون و ... وجود دارد که علل وجود انقلاب را بررسی کرده‌اند .

مراحل هشتگانه انقلاب مخملین (رنگی) :

مرحله اول - چند ماه قبل از انتخابات گروه‌های پرتحرک و ناراضی جوانان تشکیل می‌شود .

مرحله دوم - پس از انتخابات نام ، نوبت به تبلیغ آن می‌رسد .

مرحله سوم - تهیه امکانی برای چاپ انبوه اعلامیه، سازماندهی تجمع هواداران برای گردآمدن هزاران نفری در شهرها (هزینه رفت و آمد پرداخت می‌شود).

مرحله چهارم - جذب فعالین انقلابی برای اعزام به شهرهای مختلف .

مرحله پنجم - توضیح حقوق شهروندان و تشویق آنان برای شرکت در انتخابات و عریان کردن ماهیت حکومت غیرمنتخب .

مرحله ششم - اقدامات آشکار بدون تاثیرپذیری از عاملین حکومتی .

جمع‌آوری جمعیت بی‌شمار مردم تا پلیس توان مقابله با هچ‌یک را نداشته باشد .

مرحله هفتم - تشکیل گروه رهبری به جای یک رهبر ضربه‌پذیر و تقسیم وظایف رهبری بین چند مسئول گروه .

مرحله هشتم - آموزش نحوه اداره ترس با تماس جوانان با یکدیگر تا احساس انزوا و بی‌پناهی نکنند . آموزش دادن نحوه برخورد با پلیس تا حالت عصبی و خشم از خود بروز ندهند .

انقلاب رنگی

متغیرهای تاثیرگذار بر دگرگونی‌ها :

الف -  عوامل دور داخلی : ترکیب قومی و تعارضات و عدم مشارکت ملی آنان.

ب - عوامل خارجی : عدم حمایت غرب از نادزه ، علی‌رغم همکاری موثر وی در فروپاشی شوروی ، و عدم حمایت همه‌جانبه روسیه از او .

ج - متغیرهای داخلی نزدیک : اقدامات تحریک‌آمیز نادزه ، تقلب در انتخابات ، ظهور نخبگان جدید ملی ، کم تلقی کردن حزب جنبش ملی(ساآکاشویلی) ، تحقیر مردم از سوی حکومت (مشکلات اقتصادی و ...) ، نادیده گرفتن پتانسیل مردم و ... .

د - متغیرهای خارجی نزدیک : حمایت پیدا و پنهان آمریکا و نقش بنیاد سوروس در سازماندهی مخالفان ، نقش سازمان‌های بین‌المللی در عدم تایید نتایج انتخابات و ... ، اعتماد مطلق نادزه به آمریکا از خود و ... .

نحوه اعمال و اجرای انقلاب رنگی در ایران :

جرمی کورسی (نویسنده و با تالیفات متعدد در باره ایران و با گرایش به رژیم صهیونیستی) از بنیاد تازه تاسیس آزادی ایران در مصاحبه ای (درباره انتخابات ریاست جمهوری نهم)اعلام کرد :

هر آن چه در لبنان اتفاق افتاد در ایران نیز قابل تکرار است و ما می توانیم شاهد وقوع آن در ایران باشیم و آن تغییر رژیم به روش صلح آمیز است .

به این منظور راه‌پیمایی‌هایی از 16 می 2005 (84/2/26) لغایت 17 ژوئن 2005(84/3/27) ترتیب داده شده است تا ایرانیان از میدانی در فیلادلفیا به سوی واشنگتن که مسافتی به مقدار 128 مایل (حدود 212 کیلومتر) است حرکت نمایند و هر روز این تظاهرات را که هدفش آزادی ایران است از سوی رسانه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی پوشش داده شده و به اطلاع ملت ایران رسانده شود. پیش‌بینی می‌گردد حدود 40 میلیون نفر در ایران به این اخبار دسترسی داشته باشند و در نهایت شاهد نافرمانی در روز 17 ژوئن باشیم و ملت ایران به خیابان‌ها ریخته و یک‌صدا شعار دهند «ما در انتخابات شرکت نمی‌کنیم» .

وظیفه و رسالت نیروهای انقلاب اسلامی در مقابل آسیب‌ها :

اول) هوشیاری و اعتقاد به تداوم مبارزه . یکی از آفات اساسی و تهدیدکننده نیروهای انقلابی و مبارز ، تصور پایان یافتن دوران مبارزه و غفلت از ترفندها و سازماندهی جدید دشمن است .

إِنَّ أَخَا الْحَرْبِ الْأَرِقُ وَ مَنْ نَامَ لَمْ یُنَمْ عَنْهُ‏

" همانا برادر جنگ ، بیداری و هوشیاری است و هر آن کس که به خواب رود دشمن او نخواهد خوابید. " ( نهج البلاغه ، نامه 62 ، ص 602 )

امام خمینی (ره) امروز بزرگترین ساده‌اندیشی این است که تصور کنیم جهان خواران خصوصا آمریکا و شوروی از ما و اسلام عزیز دست برداشته‌اند ! . ( صحیفه نور ، ج 21 ، ص 52 )

المومن کیس فطن خذر ـ مومن ؛ زیرک ، فهمیده و محتاط است. ( بحارالانوار ، ج 66 ، ص 307 ، حدیث 40 )

دوم ) اقدام پیشگیرانه ـ واعدوا لهم من استطعتم من قوه ... ( انفال ـ60 )

از جمله اقدامات پیشگیرانه :

1 ـ بصیرت

ـ شناخت ومعرفی مبانی ، ماهیت و اهداف انقلاب

ـ شناخت دشمن و توطئه‌های او . امام (ره) : "باید شما دشمنان را بشناسید ، اگر نشناسید نمی‌توانید دفعش کنید" ( صحیفه نور ، ج12 ، ص 196 )

" ... باید خطر را بشناسیم ، بای نقاطی را که خطر ، از آنجا جامعه اسلامی را تهدید می‌کند درست بشناسیم " (7/5/71 در دیدار با علما و روحانیون ) .

ـ موقعیت شناسی ( توجه شرایط زمان ومکان )

2 ـ  استقامت و پایداری ( حفظ روحیه انقلابی ) . "فاستقم کما امرت و من تاب معک" (هود ـ 12 )

3 ـ خدمتگزاری صادقانه . از جنبه‌های سیاسی ؛ تقویت وحدت ، وفاق و اقتدار ملی

سوم ) دفع آسیب‌ها :

1 ـ قاطعیت و شدت عمل در مقابل ویروس‌های فرهنگی ، اجتماعی و ... .

2 ـ مقابله فرهنگی با شبهات فکری.

در ادامه مطلب به بررسی تحلیلی دو انقلاب رنگی مهم در دنیا می پردازیم .

برای مطالعه به ادامه مطلب مراجعه بفرمائید .




 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
->