وب هاستینگ
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
زندگی به سبک آسمان - حدیث منتظران قائم (عج)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تماس با ما
بازدید امروز : 27
بازدید دیروز : 102
کل بازدید : 887906
کل یادداشتها ها : 442

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران

V

تقدیم به اهالی بهشت

دفاع مقدس

سبک زندگی اموری را شامل می شود که به زندگی انسان ، اعم ازبعد فردی ، اجتماعی ، مادی ، معنوی او مربوط می شود. اموری نظیر  بینش ها ( ادراک ها و اعتقادات ) و گرایشها ( ارزشها ، تمایلات و ترجیحات ) که اموری ذهنی یا رفتار درونی هستند و رفتارهای بیرونی ( اعم از اعمل هوشیارانه ، حالات و وضعیت جسمس ) ، وضع های اجتماعی و دارائیها که امور عینی هستند . سبک زندگی به عنوان تجلی عینی اندیشه ها و عقائد ، تاثیر فراوانی نیز بر عقاید و اندیشه ها و بخصوص صفات انسانی دارد و از این رو شکلگیری خلق و خو و نگرش ها عموما بسیار متاثر از سبک زندگی است . هر مکتب فکری فلسفی متناسب با سبک خاصی از زندگی است .از شئون جنگ نرم ، نقد سبک زندگی غربی و زمینه سازی  جهت یک زندگی متناسب با حیات طیبه  است . سبک زندگی  متناسب با دفاع مقدس ، به عنوان یک نمونه خوب سبکی قابل بهره برداری و اثر گذار خواهد بود . رجوع به جریانات آن دوران و بررسی سبک زندگی رزمندگان ، دور نمای مناسبی در برابر ما از یک زندگی ساده و البته قابل الگو برداری قرار خواهد داد . این یادداشت اشاره ای گذرا براین سبک است .

تفاوت سبک زندگی در دفاع مقدس با سایر دورانها : دوران دفاع مقدس به همه ویژگیهای برتر خود ، سبک زندگی خاصی را شکل داد ، سبکی با ابعاد گسترده فکری ، روحی  و رفتاری . نمونه ای شایسته برای نظام مقدس جمهوری اسلامی .   مقام معظم رهبری  بسیار ظریف و آنگونه که شایسته یک ادیب وارسته است می فرمایند  : " اگر بخواهید یک نمونه برای آنچه شایسته ماست  پیدا کنید ، نگاه کنید به دوران دفاع مقدس . ببینید آن جوانها یی که در جبهه بودند ، آن پدر و مادرهایی که آن جوانها را اینجور می فرستادند ، آن خانواده هایی که آنجور باذوق و شوق جبهه را پشتیبانی می کردند ، چه حالتی ، چه احساساتی داشتند . آنها نمونه های خوبی است . البته نمی گوئیم نمونه اعلاست ، اما نمونه های بسیار خوبی بود . ما باید به همان سیاق ، با همان آهنگ و نواخت ، پیش می رفتیم ، اما نرفتیم ... . این هشت سال دفاع مقدس مظهری از برترین صفاتی است که یک جامعه می تواند به آنها ببالد و از جوانان خودش انتظار داشته باشد . یعنی دفاع مقدس مظهر حماسه است ، مظهر معنویت و دینداری است ، مظهر آرمان خواهی است ، مظهر ایثار  و از خود گذشتگی است ، مظهر ایستادگی و پایداری و مقاومت است ، مظهر تدبیر و حکمت است ".

 ابعاد سبک زندگی متناسب با دفاع مقدس :             

 1  - بعد فکری : که در آن اندیشه ها مورد بررسی قرار می گیرد . در رزمندگان   دوران دفاع مقدس بهره مندی از آراء و اندیشه های امام خمینی ، پایبندی به آن و حرکت در مسیر این اندیشه ها و در یک کلام الگو گیری از حضرت امام خمینی ، وحدت اندیشه ای ایجاد کرده بود .که این بنا به ظرفیت افراد متفاوت بود .  اصول اساسی و خدشه ناپذیر در قالب این سه محور خلاصه می شود :

 -  خداباوری ( آل عمران – 126 ) 

-  معاد باوری  ( آل عمران 1 ) 

-  ولایت مداری . که نگین اعتقادات وباورهای بچه های جنگ و از عوامل اصلی وحدت اندیشه و عدم سرگردانی در موضع گیری ها بوده است .

در واقع معاد باوری و ولایت محوری حول تفکر خداجویی و دستیابی به مقام رضای حق ، از ارکان اصلی باورها و اعتقادات شان بود .

2  - بعد روحی : توجه به مباحث خودسازی و معرفتی ، اثر جدی بر زندگی روزمره بچه های جنگ داشت . برخی از صفات بارزشان در این زمینه فقط با ذکر عنوان به این ترتیب است " اخلاص ، فدا کاری ، اخلاص ، دوری از نفاق ، اهلیت در عمل به فرائض دینی ، پویایی و امید به آینده ، ملاک و معیار داشتن در انتخابها که اساس آن تولی به دوستان اهل بیت و تبری از دشمنان اهل بیت را تشکیل میداد ، مهم نبودن سطح کار و پرستیژ کار " .روضه و هیئت یکی از برنامه های ثابتشان بود، دعای کمیل ، دعای توسل و برای این کار چیزی نداشتند جز دل شکسته و حس و حال معنوی . در کنار توسل ، توکل شان هم بالا بود و ایمان به امداد الهی ، آنان را به حرکت در مسیر های سخت زندگی تشویق می کرد . شعار بچه های جنگ " هیهات مناالذله " بود وعملشان هم همینطور و زیر بار هیچ چیز و کسی سر خم نکردند . صداقت شرط اول  رفاقتها و کارهایشان بود .

3  - بعد رفتاری و جسمانی : تواضع ، وجه قالب فرهنگشان بود . غالبا زیاد زحمت می کشیدند و کمتر می خوردند و کمتر می خوابیدند . اکثر بچه ها لباس خاکی به تن داشتند ، بعضی ها هم سبز پاسداری و برخی هم پلنگی و ... ولی مدل همه شان خاکی بود .یعنی تفوت طبقاتی اجتماعی نداشتند . چابکی و سرعت عمل در جبهه خیل مهم بود و بچه ها همیشه آماده و سرحال بودند . بچه ها صبح ها قبل از نماز بیار می دند و به حسینیه می رفتند برای دعا . همیشه نماز جماعت به پا بود . همیشه مطالعه داشتند و مطالعاتشان در این سه محور بود : درسی  ،  قرآن و دعا  ،  کتب اعتقادی و اخلاقی . بچه های جنگ به دو چیز حساسیت داشتند : امام و بیت المال . منش  مدیریتی فرماندهان جنگ  نیز بخشی از سبک زندگی در دفاع مقدس است . مدیریت میدانی ، مدیریت اقنایی و دانایی محمور ، مدیریت بر قلوب نیروها و ظرفیت سازی در جهت پرورش فرهنگ بسیجی .

اینهمه الگوهای  نیکو و بارز کافی نیست برای طراحی یک قالب سرزنده ، معنوی و پایدار برای زنگی بشر ..؟




نویسنده : منتظر
تاریخ : چهارشنبه 91/4/28
هدیه منتظران قائم ()
 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
->