وب هاستینگ
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تار و تور و تیر ... - حدیث منتظران قائم (عج)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تماس با ما
بازدید امروز : 21
بازدید دیروز : 93
کل بازدید : 887993
کل یادداشتها ها : 442

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران

V

نویسنده : حدیث

مقام معظم رهبری ( دامت برکاته ) : اجتماع در مساجد را همچنان باید نگاه داشت. جوانها مسجد را کلاس درس و صحنه رزم بدانند. به مساجد رو کنند مساجد خانه خداست و خانه بندگان خداست. مساجد کلاس دین و درس سیاست و درس رزمندگی با دشمنان دین است .

تجربیات گوناگونی از دورانهای سرنوشت ساز انقلاب اسلامی در دست داریم ... تجربیاتی گرانقدر که همیشه با پشتوانه هایی عظیم و آسمانی همراه بودند ... بدون مقدمه و توضیح اضافی ، یکی از این پشتوانه های دینی " مسجد " است ... محلی مقدس و آسمانی که در سطوح مختلف انقلاب اسلامی نقشهای مختلفی را بر عهده گرفته است و از نگاهی جسورانه تر ،  اکنون نیز باید و می تواند بازویی قوی برای نهادینه کردن ارزشهای والای دینی در جامعه نا آرام سیاسی و اجتماعی باشد ...


هر روز در دنیای بشری با حجم گسترده ای از جرایم و ناهنجاریهای رو به رو است . بیماری های روحی و روانی که ناشی از گسترش شهر نشینی و توسعه صنایع و آلاینده ها است عرصه را بر انسانها تنگ کرده است . تنگناهای اقتصادی ، فاصله طبقاتی ، رقابتهای ناسالم ، فقر ، زیاده خواهی ، توزیع ناعادلانه ثروت و امکانات همه از جمله عواملی هستند که سلامت انسانی و اجتماعی و مناسبات را به مخاطره انداخته است . شناخت علل و ریشه های بزه کاری و ناهنجاری های اجتماعی و اتخاذ تدابیر مناسب با آن ، از برخوردهای بعد از واقعه بسیار موثرتر و اثر بخش تر است .

ارتکاب پاره ای از جرایم در یک جامعه چند ده میلیونی گاهی طبیعی به نظر می رسد ، اما شیوع و گسترش بعضی از جرایم در یک جامعه ، گاهی سازمان یافته و با اهداف خاص و به منظور ضربه زدن به کیان یک نظام سیاسی صورت می پذیرد و پشت و ماوراء قضیه دستهای پنهانی وجود دارد و پدیده از حالت طبیعی خود خارج می گردد .قاچاق کالا ، سلاح ، مهمات ، مشروبات الکلی و... اقلام فرهنگی منحط غرب بدون شک در همین راستا بوده و با هدف ضربه زدن به  اخلال در اقتصاد ، امنیت عمومی و امنیت اخلاقی جامعه است که هر سه اینها از ارکان یک نظام سیاسی و اجتماعی است . تهاجم فرهنگی و جنگ نرم ، بمباران اخلاقی و نقض مرزهای ارزشی و فرهنگی را نمی توان ، تنها با ابزار مجازات دفع کرد .

برای هجوم به فرهنگ و داشته های هر ملتی ، دو راه را می توان متصور شد : 1- هجوم از طریق مرزهای جغرافیایی 2- هجمه نرم از طریق عبور از مرزهای عقیدتی  ... در حالت اول همیشه نمی توان به این امیدوار بود که با انجامش به مرحله دوم نیز دست پیدا کرد و این را دشمن به خوبی متوجه شده است ، حال برنامه جدید دشمن هم راه حلی مناسب برای عبور و دور زدن مرحله اول است ، یعنی با هجوم نرم بر عقیده ها ، می توان جغرافیای خاکی آن ملت را نیز تحت نفوذ و رهبری خود گرفت .... مردم غیور کشور مان به خوبی مرحله اول از نقشه دشمن را در سالها و دوران های مختلف تاریخی این مرز و بوم  را با شکست قطعی مواجه کردند و اکنون نیز نوبت میئولان عرصه فرهنگی و اجتماعی است که وارد شوند و کنترل مرحله دوم را به دست بگیرند ...

روی آوردن به به قرآن ، نماز و ادعیه و افکار ، نیاز واقعی امروز برای گریز از ناهنجاری هایی استکه گریبان اجتماع را گرفته است ... امروز امر به معروف و نهی از منکر یکی از اصول عملی و علمی اسلام بوده و ضامن سلامت و پاکی احتماع مسلمین از هر گونه فساد و تباهی است . ... خداوند متعال در قرآن کریم می فرمایند : " و باید از شما مسلمانان گروهی یک دل و یک جهت مردم را به سوی نیکی ها بخوانند ، به کارهای شایسته امر کنند و از اعمال زشت باز دارند ، پس همانا اینان رستگارانند " .

یکی از قدیمی ترین و پایدارترین تبلیغات روح آدمی ، یکی از اصیل ترین ابعاد وجود آدمی ، حس نیایش و پرستش است . مطالعات آثار زندگی بشر نشان می دهد ، هر زمان و هر کجا که بشر وجو داشته ، نیایش و پرستش هم وجود داشته است . در حقیقت پرستش پاسخی است به بسیاری از نیازهای آدمی ... عبادت و پرستش خداوند یکتا و ترک پرستش هر موجود دیگر ، یکی از اصول تعلیمات پیامبران عظیم الشأن الهی است ... عبادت راز آفرینش است ، چرا که خداوند انسان را آفرید که تنها او را بپرستد و فرمان او را بپذیرد .

نقش مساجد

به یاد خدا بودن و فراموش کردن یادهایی غیر از او ، ذاتاً بعنوان پایه شاکله همه پیامدهای رفتاری اخلاقی و اجتماعی است ...ذکر خدا و یاد او قلبها را حجلا می دهد ... عبادت سرلوحه همه برنامه های پرورشی و تربیتی اسلامی است و در رأس همه عبادتها نماز است ... نماز یک هنرنمایی الهی است که خداوند همه ارزشها را در آن قرار داده است ، زیرا نماز راز و نیاز با بی نیاز است ...نماز ستون دین ، پرچم اسلام ، صورت و حقیقت دین ، زینت اسلام و بیان کننده تمتم دین است ... درقرآن از نماز به ایمان تعبیر شده ، پیامبر اکرم از نماز به طاهر و پاکی تعبیر نموده و آن را نور مومن و مهریه حورالعین می داند .

اهمیت نماز در اسلام تا آنجا است که در کتب شریف و معتبر حدیث " وسائل الشیعه و مستدرک الوسایل " که شامل 60 هزار روایت است ؛ 20 هزار روایت آن مربوط به نماز است . در قرآن کریم نیز بیش از 122 آیه در باره نماز ، اهمیت و احکام آن آمده است ... در فرهنگ قرآن و اهل بیت (ع) مهمترین پایگاه و سنگر در برابر تهاجمات ، مسجد ، نماز و دیگر عبادات است . اولین خانه ای که در زمین ساخته شد مسجد بود  و اولین کاری که پیامبر عظیم الشأن بعد از هجرت انجام داد ، ساختن مسجد بود ... صرف حضور یافتن و جلوس در خانه ای با این عظمت و قداست آنچنان جایگاه والایی دارد که پیامبر اکرم (ص) در این مورد می فرمایند : " برای من نشستن در مسجد ازنشستن در بهشت برتر است ، زیرا که نشستن در بهشت رضایت نفس را به دنبال دارد ولی نشستن در مسجد مایه خشنودی و رضایت پروردگار است  "

حضرت محمد مصطفی (ص) در جایی دیگر در باب اهمیت این مکان  فرمودند : " مساجد محل جلوس پیامبران است ، محبوب ترین جای شهرها نزد خدا ، مسجد های آن شهرهاست " ... در همین باب نیز سیدالشهداء می فرمایند : " اهل مسجد زائران خداوند متعال هستند و برای صاحب خانه است که به زائرین هدیه دهد "

مقام معظم رهبری ( دامت برکاته ) : مساجد را گرم بدارید محافل مذهبی را مانند دوران اختناق رژیم همچنان گرم نگاه دارید سعی کنید مسائل تبلیغاتی مذهبی و اسلامی سمعی و بصری را به مساجد بکشانید. مسجد خانه خداست پس خانه همه خلق خداست. مسجد کانون برکت خیز است، مساجد به ما امکان می دهد که با برادران مسلمان خود و با خواهران مسلمان خود رابطه خویشاوندی را حفظ کنیم مساجد را پاس بداریم و آنها را گرم نگاه داریم.

در جریان انقلاب اسلامی ، مساجد مرکزی برای مبارزه با طاغوت بود .... در جریان هشت سال دفاع مقدس نیز مسجد مهمترین محل جذب و اعزام رزمندگان اسلام به جبههای نبرد حق علیه باطل بود ... مرحو دولابی (رحمه الله) می فرمایند : " خداوند یک تار و یک تیر و یک تور دارد ، تار خداوند قرآن است که زمزمه هدایت و رحمت است ، تور خداوند همان مسجد و مکانهای جلسات و نماز و ادعیه است و تیر خداوند همان بلاها و مشکلات و ناراحتی هاست و اکثر بلاها و گرفتاریها برای محبوب خداست و سبب رشد و نمو وصبر و درجه الهی وی خواهد بود  ."

بدون شک خلوص ، بقاء ، عزت و افتخار عصر ما یعنی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پیوند وثیق با مسجد داشته و دارند .. مساجد  در واقع در طول این زمانهایی که یاد شده ، به نوعی محلی بودند و البته هستندبرای آسیب شناسی اجتماعی ... از طرف دیگر این مکان مقدس وظیفه نشر فرهنگ غنی اسلامی را نیز برعهده دارد . در شکلی دیگر از کارکرد مسجد می توان به محل دشمن شناسی و ارائه راهکار برای مقابله با آن ، اشاره نمود ... و سرانجام می توان اینگونه برداشتی نسبت به کارکردهای الهی و دینی مسجد داشت : با این تفاسیر بی تردید ، مساجد اولین محل مورد هجمه دشمن  و پایگاه شناخت جرایم و ناهنجاری ها و محل آگاه سازی نسل جوان نسبت به تهدید های پشت و رو است و با نگاه از زاویه ای دیگر مسجد می تواند به تقویت پیوند های اجتماعی و کمک به بازسازی و باز اجتماعی مجرمان و بازگرداندن آنان به محیط فعالیت ، کار و زندگی شان موثر باشد ...

... پس یادمان نرود که مسجد بهترین فضا و نهاد برای برقراری و گسترش ارتباط صمیمانه بین اقشار مختلف جامعه ، تعمیق بصیرت سیاسی ، رفع مشکلات اجتماعی و فرهنگی است ...




 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
->