وب هاستینگ
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
الناس اعداء ما جهلوا - حدیث منتظران قائم (عج)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تماس با ما
بازدید امروز : 29
بازدید دیروز : 72
کل بازدید : 887589
کل یادداشتها ها : 442

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران

V

نویسنده : حدیث

افراد بی هویت و شیفته فرهنگ غربی که نسبت به فرهنگ اصیل خود بی اعتنا می باشند ، همیشه خود را در مقابل دیگران ضعیف می بینند و احساس می کنند که نیاز به تکیه گاهی از بیرون دارند . این افراد هیچگاه به توانایی ها و حتی داشته های خود توجه نمی کنند. چنانچه ملتی بی هویت شد ، گذشته و فرهنگ بومی خود را تحقیر می کند و حتی از آن متنفر می شود ، آنان به راحتی فرهنگ اصیل و غنی خود را در گوشه ای مدفون می کنند و فرهنگ بیگانه را بزرگ و محترم می شمرند  و آنرا تحسین و تبلیغ می کنند . این گونه انسانهای بی هویت که از درون تهی شده می باشند ، بدون توجه به این که چه چیزی را از دست می دهند و چه چیزی را به دست می آورند ، افراد به اصطلاح روشنفکر یا بی اطلاع می باشند که نه به صورت کامل از فرهنگ خود تبعیت می کنند و نه به طور عمیق به فرهنگ بیگانه  وفادار هستند ، بلکه تابع و مقلد فرهنگ التقاطی و معجونی از فرهنگ های مختلف  و حتی متضاد هستند . نکته مهم آن  که این افراد به اصطلاح روشنفکر در مباحث دینی به شدت موضوع تقلید از مجتهد جامع الشرایط را نکوهش می کنند و به سخره می گیرند اما به راحتی و افتخار از مد ولباس ، مو ، آرایش و ... و حتی نوع فکر بیگانگان تقلید می کنند.


این روش بیمارگونه در واقع سالهاست که به طور مارهانه ای از طریق بیگانگان و با ابزارهای مختلف به صورت میکروبی خطرناک در جسم کشورهای جهان بخصوص کشورهای اسلامی تزریق شده است و متاسفانه نفوذ و گسترش این ویروس به حدی آن کشور را رنجور و بی اراده کرده است که بطور کامل از اطرافیان خود قطع امید کرده و برای نجات خود از هر کس و ناکسی تبعیت می کنددد و دستور می گیرند و به آن عمل می کنند  . از این دست می توان به کشورهای حاشیه خلیج فارس اشاره نمود . بر اساس آنچه در تاریخ به ثبت رسیده است ، شیفتگی فرهنگی نسبت به  بیگانگان در کشور ایران از عهد ناصرالدین شاه و با اعزام نخستین گروه از دانش آموختگان و غرب زدگان که شیفته ظاهر تمدن غرب شده بودند ظهور کرد .سروش، ( رویاروئی فرهنگی ایران و غرب در دوران معاصر، انتشارات سروش چاپ اول)

در آن دوران اروپا و غرب و همچنین غرب زدگان در اینچنین روزهایی به سر می بردند :

-      - کم شدن نقش کلیسا ها در امور سیاسی و اجتماعی و فراگیر شدن افکار الهادی در سراسر اروپا و ایجاد شبهه در ذهن دانشجویان ایرانی که این همه پیشرفت به خاطر نبودن دین در امور است . 

-       - مقایسه شدن اروپای آن روزها با دوران اسفبار اجتماعی و اقتصادی ایران ، از طرف دانشجویان اعزامی به غرب .

-       - الهام گرفتن از ظواهر تمدن غرب بدون اینکه مبانی وجودی آن را در کنند .

-       - عدم توجه به این نکته که تجربه غرب ، مختص به خود غرب است .

-       -  سر در گم ماندن در این مسئله که چگونه می توان بر اساس فرهنگ و سنت ایرانی و اسلامی اندیشه ای را تاسیس کرد که ضمن پاسخگویی به معظلات جدید ، ضامن بقای هویت فرهنگی جامعه نیز باشد .

در اینچنین اوضاعی به خرد کردن فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی روی آوردند و با آن اعلان نبرد نمودند . افسوس که نا آگاهانه در اعماق ظواهر این فرهنگ غربی فرو رفته بودند و در تعلیقی ما بین دنیای مدرن و سنتی آشفته می نمودند  . میرزا ملکم خان از روشنفکران عهد مشروطیت بر این گمان بود که الفبای فارسی مانع گسترش فرهنگ و تمدن غرب در ایران است ، یا در جای دیگر حتی به دولتمردان ایران می گوید " عقل شما هم در صورتی که بیشتر از عقل افلاطون باشد باز بدون حاکم فرنگی ممکن نیست بفهمید اداره شهری چیست " !!! (مجموعه آثار میرزا ملکم خان به کوشش محیط طباطبائی، انتشارات علمی )سالهاست که به کشورهای استعمارگر ثابت شده که از راه لشکرکشی های نظامی ، به آسانی نمی توانند در دیگر کشورها نفوذ نمایند ، زیرا در صورت اجرا هزینه های زیادی را بر مهاجمان تحمیل می کنند . به همین سبب بیش از یک قرن است که استعمارگران روش نفوذ در کشورها را تغییر دادند ... این کشورها معمولا اجرای مقاصد خود را تحت عناوینی خیرخواهانه چون ، کمکهای فرهنگی ، گسترش مراکز علمی و فرهنگی ، گسترش مراکز پزشکی و ... به عبارت دیگر به نام سیاستهای اجتماعی و فرهنگی ولی به کام سیاستهای منفعت طلبانه سیاسی وارد میدان شده اند در واقع این عناوین از نظر ظاهر خیلی مشکل ندارند ولی مشکل اساسی و نهفته آنها  اینجاست که این کشورها با برنامه ریزی های دقیق از این عناوین جهت مساعد ساختن پایه ها و بسترهای وابستگی فرهنگی از آن سوء استفاده می کنند .

وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 به رهبری امام خمینی (ره ) دقیقاً با تکیه بر فرهنگ غنی اسلامی در کشوری اتفاق افتاد که استعمارگران ، هر آنچه در آستین حیله ، دغل و دسیسه داشتند ، سالها به وسیله حکام دست نشانده و مرعوب خود پیاده کردند و مهمترین ارزشهای این مردم را که همان هویت و غیرت اسلامی بود به سرقت بردند و سعی داشتند همانند موریانه از درون ، تمامی داشته های این مرز و بوم را نابود کنند  وتنها پوسته و ظاهری به نام ایران از آن بجای گذارند . لیکن همگان دیدند و دیدیم  که امام خمینی (ره) آن ابر مرد زاهد ، چگونه نقشه بیگانگان را نقشه بر آب و از منافع نامشروع آنان در این کشور جلوگیری کرد . ایشان و سلف بر حق وی ( مقام معظم رهبری ) با زیرکی و هوشیاری دینی خود و هدایت مردم ، هویت و غیرت دینی ملت ایران  و حتی بدون اغراق جهان اسلام را که سالها ، بطور ماهرانه سرقت شد بود ، به مردم بازگردانند و کشور ایران از جزیره ثبات و آرامش غربی تبدیل به بمب مخربی برای فرهنگ منحط بیگانه کردند .

غرب زدگی

بی شک شناخت دشمن و هدفهای او ، می تواند به عنوان نخستین گام مبارزه محسوب شود . برای رویارویی با هجوم فرهنگ بیگانه ، باید این فرهنگ و ویژگیهای آن بررسی گردد . در پتو چنین شناختی جامعه و مردم در شناخت این انحراف موفق تر عمل خواهند کرد . به طور خلاصه دلایل گرایش و شیفتگی به فرهنگ غربی را می توان به این صورت معرفی کرد :

1-     عدم مطالعه کافی :

 

 گاهی به دلیل عدم مطالعه و آگاهی کافی از فرهنگ بیگانه و بسنده کردن به تبلیغات دروغین و افراطی غرب که توسط ماهواره ها و سایتها و ... که معمولاً از طریق آن ، در باغ سبز نشان می دهند و باعث می شوند افراد کم ظرفیت را مقهور و شیفته غرب گردانند . اقبال می گوید " مسلمان آنگاه که از فرهنگ خود بیگانه شدند ، جذب فرهنگ بیگانه می گردند " .... امام علی (ع) نیز در این باره می فرمایند " مردم دشمنان آنچه نمی دانند هستند " .

بیگانگان و در واقع دشمنان برای اینکه بیش از پیش بر افکار مردم اثر بگذارند با توسل به سرویسهای جاسوسی و اطلاعاتی سعی می کنند روز به روز به صورت برنامه ریزی شده جهل و نادانی مردم را افزایش دهند و زمینه را برای عملی کردن اهداف خود مهیا سازند . بعنوان مثال سازمان سیا در کشورهای مختلف بنگاه های انتشاراتی و شبکه های توزیع کتاب و روزنامه دایر کرده است . بخشی از فعالیت های آژانس ارتباطات بین المللی آمریکا که همکار نزدیک سازمان سیا ست عبارت است از :  نشرو توزیع دوازده مجله به 22 زبان زنده دنیا ، تولید بیش از 900 فیلم در سال ، نمایش برنامه های اختصاصی تلوزیونی در بیش از یکصد کشور دنیا ، تاسیس مراکز فرهنگی و تبلیغی در کشورهای مختلف ، توزیع 5 میلیون نسخه کتاب به 25 زبان زنده دنیا در کشورهای مختلف ، داشتن بیش از 5 هزار ایستگاه رادیویی در نقاط مختلف دنیا با 822 ساعت به 38 زبان زنده دنیا  ... این تعداد ابزار و این مقدار تلاش به اصطلاح فرهنگی ! برای تاثیر و آلوده کردن افکار ملتها برای در اختیار گرفتن ملت ها در جهت اهداف غرب می باشد .

2-    عملکرد مسئولان حاکم :

معمولاً کردار و رفتار مسئولان یک کشور حامل پیام برای دوست و دشمن محسوب می شود ، زیرا آنان به عنوان الگو و نمونه بهترین افراد در آن کشور می باشند که به وسیله مردم و دیگر ارکان آن کشور انتخاب شده اند . لذا وقتی مشاهده می شود رهبر یا رئیس جمهور یک کشور نه تنها در گفتار و سخنرانی ها ازمریدان و دوستداران کشورهای غربی هستند ، بلکه در عملکرد و رفتار ، نیز به گونه ای برنامه ریزی کرده اند که کشور و ملت را بطور کامل در دامان بیگانگان قراردهند !!! بدیهی است در این کشورها ، چنانچه فرهنگ خودشیفتگی نسبت به غرب در بین اکثر مردم رواج پیدا نماید ، چیز دور از ذهن و غریبی نیست . اما در مقابل اگر حاکم و رهبران کشورها بنا را بر استقلال بگذارند و به راستی و درستی با هر آنچه که باعث وابستگی و تحقیر ملت می شود مبارزه کنند ، باعث تقویت و افزایش خودباوری مردم و نفی فرهنگ بیگانه در بین اکثر مردم خواهند شد .

3-     پیشرفت تکنولوژی و فن آوری های علمی :

توانایی های کشورهای اروپایی و آمریکا در تولید علوم پیشرفته ، در مقابل محروم نگه داشتن کشورهای اسلامی از هر پیشرفتی در سالهای اخیر ،باعث در جا زدن ملتهای مسلمان گردیده است ، که همین امر یکی از عوامل مهم جذب افراد ، به خصوص جوانان به فرهنگ بیگانه شده است ... امام علی (ع) می فرمایند : "خدا را ، خدا را درباره ی قرآن ، مبادا دیگران در عمل کردن به دستورهایش از شما پیشی گیرند " ...متاسفانه برخی از ما مسلمانان فقط قرآن و مفاهیم قرآنی را در مجالس ترحیم بیاد می آوریم در حالی که غربیها دارند از مترقی ترین مفاهیم فرهنگ اسلامی جلوتر و پیشتر از ما استفاده می کنند ، مفاهیم مانند : جدیت ، تلاش ، استقلال و خود کفایی ، تعلیم وتعلم ، نظم و انضباط ، تحمل سختی ها و عزم و اراده و ... که پایه های محکم یک تمدن بزرگ بر آن استوار است که بخشی از آموزه های اسلام می باشد .

رویا ها را در آغوش گرفتیم :

کشور ایران هم قبل از انقلاب از این قاعده عقب نگه داشتن مستثنی نبود و فقط در بخشهایی مانند کشاورزی و ... بود که بواسطه نیروی کار مورد استفاده قرار می گرفتند جوانان ما ، ولی در عوض در بخشهای علمی به هیچ وجه اجازه ورود جوانان ما را به این عرصه ها نمی دادند ... امروز به برکت رهنمودهای مقام معظم رهبری و به برکت قطع وابستگی های فکری و علمی از بیگانگان ، شاهد حرکت پرشتاب کشور جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه ها هستیم ... باید در نظر داشته باشید که این همه پیشرفتهای شگفت انگیز در حالی اتفاق افتاده است که کشور ما در شدیدترین تحریمه قرار داشته ... بر اساس پیشبینی پایگاه علمی " سایمگو " که از پایگاههای معتبر علمی رصدکننده علم و فن آوری دمستقر در کشور اسپانیاست ، اعلام کرده است ، ایران با ادامه روند رشد فزاینده علمی خود تا سال 2018 با 15 رتبه سعود در جایگاه چهارم تولید علم جهان قرار خواهد گرفت ... در همین رابطه موسسه ی انگلیسی  " رویال سوسایتی " نیز با اشاره به 18 برابر شدن تولید علم در ایران در طی سالهای 1996 تا 2008 ، اعلام کرد ، ایران رتبه نخست رشد علمی جهان را در این مدت کسب کرده است ...

لا اقل قدرت تفکر و استدلال را از دست ندهیم :

این موارد ذکر شد که بدانیم قبلاً چه بودیم و حالا چه هستیم ... با این حال گاهی اوقات در گوشه و کنار شهر و محله خود هنوز برخی از افراد که شیفته فرهنگ غربی شده اند را می بینیم ...این مسخ شدن آنچان است که حتی فرصت مقایسه را هم از آنان گرفته است ...این چنین شیفتگی را چگونه توجیهی است ؟! حتی حاضرند هر چیز که اسم غرب بر روی آن باشد بپذیرند ، تصور کنید حتی حاضرند لباسهای دست چندم آنان را هم که شاید آلوده باشند و حتی از بدن مرده ای به در آورده شده است را بر لباسهای داخلی ترجیح می دهند !!!متاسفانه این فقط در ظاهر نیست ، در مورد افکار و اندیشه های منحط  و خلاف اخلاق و شریعت بیگانه نیز کاملاً صادق می باشد که قطعاً زشتی آن از تقلیدهای کور کورانه مد و لباس و ... قبیح تر می باشد .

دورنمای نزدیک :

بنابراین وظیفه پدر و مادران و همه مربیان ، برای به حداقل رساندن و از بین بردن فرهنگ شیفتگی به غرب ، این است که در ابتدا آگاهی خود را نسبت به وضعیت کنونی کشور ، فرهنگ غنی اسلامی و پیشرفتهای خیره کننده ای که در طول مدت زمان کم ودر این مرز و بوم به دسا آمده ، بالا برده و موقعیت کشور را با کشورهای منطقه و ایران قبل از انقلاب اسلامی مقایسه نمایند ...قطعاً این وضعیت رو به رشد کشور ، هر گونه بهانه ای را ازدست منفی بافها خواهد گرفت ...خوشبختانه در جهان اسلام نیز حرکت به سمت عقلانیت گسترش یافته و بازگشت به ارزشهای فرهنگ شیعی شتاب گرفته است ...در حال حاضر باید همه دنیای اسلام ، خصوصاً مذهب تشیع ، از فرصتی که در پرتو انقلاب اسلامی ایجاد شده  و بیداری و معنویت خواهی گسترده ای که در جهان پید آمده ، بهره گیرند ... به عبارت دیگر ، وظیفه آن است که فرهنگ تشیع را متجلی سازیم و جامعه اسلام را به اثبات برسانیم  ... سیر پ افتخار پیروزی دین را که امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری آغاز کرده اند ، ادامه دهیم و با وحدت و همدلی و سخت کوشی و صبوری و تحمل مشقات و مشکلات در جهت شکوفایی فرهنگ تشیع بکوشیم ... بنابراین باید منتظر سرخوردگی شیفتگان فرهنگ بیگانه و بازگشت آن ها به سوی تشیع باشیم ...





 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
->