نویسنده : حدیث
در روزهای حساسی که جهان اسلام در آن به سر می برد ، راهی جز حفظ اتحاد و همدلی بین تمامی مسلمانان دنیا ( اعم از سنی و شیعه) برای رسیدن به پیروزی نهایی وجود ندارد ... حفظ اتحادی که از آرمانهای تشکیل حکومت اسلامی در سرزمین پاک و مقدی پارس بوده و هست ... دعوت به وحدتی که حدود نیم قرن پیش هوشمندانه توسط آیت الله العظمی بروجردی ( رحمه الله علیه ) در مراوداتی که از سوی معظم له و نماینده ایشان ( آقای محمد تقی قمی ) با الازهر مصر برقرار شد و در طی چندین مرحله به صدور فتوایی از سوی شیخ شلتوت منجر شد که امروز بعنوان سندی از سوی بزرگترین عالم اهل سنت مطرح است ... در ادامه این یادداشت به بررسی پراکندگی شیعیان جهان و برنامه های دشمنان برای ایجاد تفرقه و در پایان هم با نگاهی تحلیلی به جریان شناسی اهل سنت ، پرداخته خواهد شد ...
آمار جالب جمعیت شیعیان در 67 کشور جهان :
در ارائه این آمار به دقت خواهید یافت که دشمن تا چه اندازه خود را ملزم به شناخت جوامع مسلمان و پهناوری های آنان ، می داند ... و با دقت در احوالات ملتها و دولتهای مسلمان ، سعی در پیدا کردن راه نفوذ برای ضربه زدن به اصل الهی اسلام عزیز را دارد ...
منبع اصلی این آمار که بنا بر آخرین اطلاعات از 92 درصد جمعیت مسلمان جهان در سال 2005 درج شده، اطلاعات کلی سازمان جاسوسی آمریکا (CIA) است. ایران، آذربایجان، بحرین و عراق به ترتیب، با 90، 80، 70 و 65 درصد دارای اکثریت قاطع شیعه هستند.
بنا بر این آمار، بیش از یک میلیارد و 453 میلیون نفر مسلمان در کشورهای یادشده سکونت دارند که از این میان، بیش از 206 میلیون تن آنان، شیعه و از پیروان مکتب اهل بیت(ع) هستند. پنج کشوری که بیشترین تعداد جمعیت شیعه را در خود جای دادهاند، به ترتیب ایران، پاکستان، هند، عراق و ترکیه هستند. همچنین ایران، آذربایجان، بحرین و عراق به ترتیب، با 90، 80، 70 و 65 درصد دارای اکثریت قاطع شیعه هستند. هماکنون در دو کشور ایران و عراق، قدرت در دست شیعیان است و در بحرین و لبنان نیز که تاکنون شیعیان از قدرت به دور نگه داشته شده بودند، با تحولات دمکراتیک که در جریان است، در آستانه تقویت در حکومت هستند.
علل و عوامل فرقهگرایی در اسلام :
در طول سالیان سال از صدر اسلام تا کنون ، امت اسلام دچار کج روی هایی از این دست کم نبوده ... که بدون تامل هم می توان دریافت که عامل اصلی این ضربات دریافتی از دشمن ، خود مسلمانان بوده اند ...
1 ـ اختلاف افکار و سلایق مسلمانان و نقش آن در اختلاف نظریهها .
2 ـ زمینهها ، اهداف و تحولات سیاسی اجتماعی و تاثیر سیاست و سیاستمداران بر دین و مذهب .
3 ـ اختلافپذیری قرآن و قرائتهای متفاوت از کتاب و سنت .
4 ـ روابط و تعامل فرهنگی ـ اجتماعی با غیرمسلمانان . ( انجمن علمی ادیان و مذاهب مدیریت حوزه های علمیه )
فتنه میان شیعه و سنی(تکفیر شیعیان) :
در جریان سازی های مختلفی در طول تاریخ شاهد این بودیم که دشمن از راه ایجاد تفرقه میان فرقه های مختلف مسلمانا ، سعی کرده این قدرت بالاقوه عظیم را در حصاری از شک و تردید و دشمنی محصور گرداند و در این بین از آبی که گل آلود شده ، به اهداف پلیدش برسد ... چیزی که متاسفانه بارها و بارها به آن دست یافته است ... آیا دیگر وقت آن نرسیده که طعم اتحاد مسلمانان را بچشیم ؟
بعضی از آنها(فتنهانگیزان میان شیعه و سنی) ، حملات شبههانگیز و غافلگیرکنندهای را بر ضد انقلاب اسلامی شروع کردند . گویی آنان سرانجام کشف کردند ! که این انقلاب ، شیعی است و شیعه یک فرقه گمراه است ، یا کافر ؟ و آیتالله خمینی هم که با نشستن در روی سجادهاش ، تاج و تختها را به لرزه درآورده ، گمراه و کافر ، گشته است .
کسانی که میخواهند الگوی متعالی ایرانی را درون شخصیت اسلامی و به خصوص در میهن اشغالی ما ، متلاشی کنند ، تنها خود را متلاشی میسازند ، زیرا آنها در برابر حرکت پیشرفته تاریخ میایستند و با یک انقلاب اسلامی رویارویی میکنند . به گفته یکی از بیانههای سازمان بینالمللی اخوانالمسلمین ، رهبر آن امامی است که "مایه افتخار اسلام و مسلمانان است" .
تنها راه چاره :
بیراه نیست که امروز آرمانهای جمهوری اسلامی ایران را در این آشفته بازار سیاستهای خدعه گونه و پر از نیرنگ ، تنها الگو و عامل وحدت بین مسلمانان بدانیم ... جمهوری اسلامی ایران همواره در رفتار و گفتار خود این موضوع را به اثبات رسانده است ...
یکی از اندیشمندان اخوانالمسلمین استاد سالم بهنساوی در کتاب خود میگوید : "از زمانی که جماعت تقریب بین مذاهب اسلامی تاسیس شد و امام (حسن) البنا و آیتالله قمی در تاسیس آن سهیم بودند ، همکاری میان اخوانالمسلمین و شیعیان برقرار است ، این امر به دیدار شهید نواب صفوی از قاهره در سال 1954 (میلادی) انجامید ."
همچنین چنان که میدانیم ، امام البنا هنگام مراسم حج در سال 1948 .م با آیتالله کاشانی رهبر شیعیان ایران دیدار کرد و میان آندو تفاهم برقرار شد .
فتوای شیخ شلتوت ، در خصوص مذهب شیعه :
"مذهب جعفری مشهور به مذهب شیعهاثنیعشری ، مذهبی است که همچون سایر مذاهب اهل سنت ، تعبد به آن شرعا جایز است و مسلمانان باید این را بدانند و از تعصب ناحق نسبت به مذاهب خاص رهایی یابند ، زیرا دین خدا شریعت او وابسته به مذهبی خاص یا محدود به یک مذهب نیست . چون همه آنها اجتهاد دارند و نزد خدای متعال پذیرفته شدهاند. "
جریانشناسی اهل سنت و مشخصههای هریک :
بد نیست تاملی هم در لایه های مختلف برادارن سنی مذهب داشته باشیم ، تا بدانیم چگونه می توان راههای ایجاد و حفظ وحدت را پیاده کرد ....
عالم حنفی قلدوزی در کتاب "نیالی سوده" اهل سنت ایران را به 6 گروه تقسیم کرده است :
گروه اول) اهل سنت انقلابی و علاقهمند به اهل بیت(ع) با مشخصههای :
1 - التزام دینی به عبادت و تبعیت از مذهب .
2 - علاقه شدید به ائمه اهل بیت و تلاش در جهت نشر فضایل و زیارت بارگاهها(در کردستان و آذربایجان غربی) .
3 - اعتقاد به لزوم بهرهگیری از تعالیم اهل بیت .
4 - تنفر از بنی امیه و حکام جور .
5 - نگاه مطلق نداشتن به صحابه(بر خلاف اکثریت اهل سنت) .
6 - نگاه محققانه نسبت به جوامع روایی اهل سنت(بر خلاف اکثریت اهل سنت) .
7 - اعتقاد به لزوم فقه مقارن و بهرهگیری از فقه مذاهب خمسه .
8 - اعتقاد به وحدت ، تقریب و مشارکت و تلاش در این عرصهها .
9 - رابطه دوستانه و صمیمانه با علمای شیعه و مسئولین نظام .
10 - اعتقاد به اسلامیت نظام جمهوری اسلامی .
11 - اعتقاد به وجوب اطاعت از رهبر معظم به عنوان ولی امر شرعی
12 - مشارکت در دفاع مقدس و مبارزه با گروههای ضدانقلاب(در کردستان) .
گروه 1 در خراسان هست ولی گروه 2 و 3 بیشتر است .
گروه دوم) اهل سنت معتدل و متدین با مشخصههای :
1 - علاقه اجمالی به ائمه اهل بیت(ع) .
2 - مساوی دانستن ائمه با دیگر اهل بیت(ع) .
3 - اعتقاد به افضلیت خلفا و صحابه .
4 - عدم تمایل به نقد خلفا و صحابه .
5 - تبعیت مطلق از امام مذهب .
6 - عدم تخلف فقهی حتی در اقتدا به شیعه .
7 - تمایل به گسترش تسنن(از متدین بودن سنی است و مخافل نبودن با شیعه) .
8 - دفاع از حقوق اجتماعی اهل سنت .
9 - تمایل به جایگزینی حکومت اهل سنت به جای تشیع . خواستار تغییر حکومت جمهوری اسلامی تشیع به جمهوری اسلامی تسنن هستند .
10 - عدم همکاری با جمهوری اسلامی . بسیاری از علمای اهل تسنن ایران جزوگروه دوم هستند .
گروه سوم) اهل سنت متعصب و متشدد با مشخصههای :
1 - تلاش فرهنگی برای گسترش مذهب تسنن .
2 - عدم اعتقاد به مشروعیت مذهب شیعه .
3 - سعی در افزایش اقتدار اهل سنت .
4 - فقدان رابطه دوستانه با شیعیان .
5 - عدم اعتقاد به مشروعیت مذهب شیعه . اینان هنوز ضد انقلاب نیستند.
6 - جزمیت اعتقادی و فقهی .
7 - پرهیز از عرضه فضائل ائمه و اصرار بر ترویج فضائل خلفا .
8 - عدم اعتقاد به وحدت و عدم مشارکت در همایشهای تقریب .
گروه چهارم) اهل سنت معارض با نظام جمهوری اسلامی و شیعه با مشخصههای :
1 - عدم همکاری با نظام و تلاش برای تضعیف نظام .
2 - مخالفت با وحدت و تقریب .
3 - کافرشمردن شیعه بر اثر لعن برخی از صحابه .
4 - جایزدانستن قتل شیعه با خاطر کفر آنها(برخی وهابی نیستند ولی قتل شیعه را جایز میدانند) .
5 - ارتباط و همکاری با دولتهای بیگانه و گروهکهای ضد انقلاب .
6 - ایجاد شبهه و شایعهپراکنی علیه مذهب شیعه و نظام اسلامی که مبارزه فرهنگی با نظام ماست .
گروه پنجم) اهل سنت سلفی :
واژه سلفی یعنی طرفدار سلف صالح شامل : صحابه(پیامبر را دیدهاند)، تابعین(صحابه را دیدهاند)و تابعین تابعین(نسل سوم) . سلفیت یک طیف است از نرمترین که اسلام ناب محمدی(ص) است ، تا تندترین که همه چیز را بدعت میدانند .
گروه ششم) اهل سنت وهابی با مشخههای :
1 - شرک شمردن توسل (فقط سنیهای وهابی این عقیده را دارند) .
2 - شرک شمردن درخواست شفاعت از شفیعان(پیامبر و خلفاء را قبول دارند ولی باید شفاعت آنان را از خدا بخواهند) .
3 - واجب دانستن قتل شیعیان و اهل تسننی که به شرک توسل مبتلا شدهاند .
4 - شرک شمردن صدازدن اموات .
5 - شرک شمردن اعتقاد به علم غیب برای ائمه و انبیاء .
6 - حرام دانستن سفر برای زیارت قبر پیغمبر و دیگر انبیاء و ائمه .
7 - بدعت شمردن مراسم سالیانه . مثل هفته وحدت ، عاشورا ، رحلت پیامبرو ... .
8 - بدعت شمردن عزاداری برای امام حسین(ع) .
9 - کفر شمردن قسم به غیر خدا (اهل تسنن میگویند لغو است ولی وهابیها میگویند کفر است) .
10 - شرک شمردن نامگذاری با پیشوند عبد و غلام برای غیر خدا .
11 - بدعت شمردن بنای بارگاه انبیاء و اولیاء و وجوب تخریب آن .
12 - بدعت شمردن تمامی نمادهای جدید دینی که در زمان صحابه سابقه نداشت مانند مولودیخوانی ، صلوات بلند فرستادن ، دعاهای رایج بین شیعیان و سنی و ... .
13 - شرک شمردن تبرک به آثار انبیاء و بوسیدن ضریح .
14 - شرک شمردن قربانی برای انبیاء .
15 - تقلید از ائمه شیعه و ائمه مذاهب .
16 - مبارزه شدید با تصوف (صوفیها مشرکند و قتلشان واجب) .
گروه هفتم و هشتم) اخوان و تصوف
امروز هم به برکت وجود امام خامنه ای ( دامت برکاته ) که نائب بر حق امام زمان (عج) هستند ، حرکتهای اعتقادی در جهت ایجاد و حفظ وحدت بین مسلمانان را شاهد هستیم ... انشاءالله در سایه رهبری ایشان بر دنیای اسلام ، شاهد پیروزی های پیاپی در مواجهه امت اسلام با دشمنان باشیم ... تا ظهور حضرت صاحب الامر والزمان ... حضرت مهدی (عج) .
اللهم عجل لولیک الفرج