وب هاستینگ
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حدیث منتظران قائم (عج)
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تماس با ما
بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 8
کل بازدید : 886228
کل یادداشتها ها : 442

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران

V

 

 اطلاعیه

پایگاه تحلیل و خبر سیاسی باصر  شروع به کار نمود .

این پایگاه ، مبنا و محور فعالیت های خود را در ارائه تحلیل ها و اخباری که منطبق با افق های دید مقام معظم رهبری ( دامت برکاته ) هستند ، قرار داده است .    www.baaser.ir

 

پایگاه تحلیل و خبر سیاسی باصر

 




نویسنده : منتظر
تاریخ : یادداشت ثابت - سه شنبه 91/3/17
هدیه منتظران قائم ()

بسم الله

لینک یادداشت در مرکز تحلیل سیاسی باصر

امیر محمد

تحلیل اوضاع خاورمیانه بر اساس سیاست تقابل و رقابت ایران و عربستان سعودی، به نقطه ثقل تحلیل بسیاری از تحلیگران بدل شده است. در  حالی که جمهوری اسلامی ایران بارها عزم جدی خود را برای کاستن از تنش ها و بهبود روابط نشان داده است اما عربستان سعودی هنوز بر سیاستهای خصمانه و مداخله جویانه خود اصرار می ورزد. اصراری که به نظر شرایط حیاتش در منطقه را با خطرات جدی مواجه ساخته است.

عربستان سعودی که با ناراضایتی از نشست های وین یک و دو خارج شد اکنون به نظر می رسد  جنب و جش های تازه ای را علیه بشار اسد آغاز کرده با این امید که شاید از این طریق کمی از عصابنیت خود به دلیل رفتارهای ایران، روسیه و البته آمریکا به شکلی دیگر در قبال سوریه بکاهد.

این روزها کشورهای عربی و منطقه ای با سردمداری عربستان سعودی تلاش می کنند در اقداماتی موازی ضمن تلاش برای برقراری آتش بس در سوریه، فرایند سیاسی مورد نظرشان و مذاکره برای آغاز مرحله انتقالی نیز آغاز شود. از هم اکنون تلاش های بسیار زیادی برای موفقیت نشست مخالفان سوری  که قرار است در در ابتدای ماه آینده میلادی در ریاض برگزار شود، در جریان است.

خبرها،  حاکی از آن است در همین رابطه قرار است سلسه اقداماتی صورت پذیرد که اولین قدم آن در نشست امروز در اردن برداشته خواهد شد . نکته قابل توجه اینکه در این نشست نمایندگان نیروهای موسوم به «حرکت احرار الشام اسلامی» و «جیش الاسلام» حضور نخواهند نداشت. این دو گروه تروریستی مورد حمایت عربستان سعودی هستند ، حرکت احرار الشام در سال 2013 توسط بندر بن سلطان، شاهزاده عربستانی و رئیس سابق سازمان امنیت عربستان تشکیل شد.

واقعیت ماجرا این است که جمهوری اسلامی ایران با نقش آفرینی موثر و قدرتمند خود در مناقشات منطقه ، اکنون تهدیدی بزرگ برای سلطه جویان و دست پرورده های منطقه ای شان به حساب می آید . در نتیجه کشورهای مثل عربستان برای اینکه از غافله جا نمانند، دست به اقدامات انتهاری می زنند که البته اوضاع را به مراتب برای تنفس شان سخت تر کرده است .

کارول جیاکومو در روزنامه نیویورک تایمز در این خصوص نوشته است " برای آنکه بتوانیم شواهدی از دغدغه عربستان سعودی نسبت به ایران را مشاهده کنیم، زمان زیادی لازم نیست. مقامات حکومتی، تحلیلگران و نیز اعضای خاندان آل سعود، در مکالمات اخیر خود از اینکه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نتوانسته راهی برای کنار زدن بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و متحد اصلی ایران پیدا کند، ابراز نارضایتی کرده اند.

تروریست های عضو گروه داعش، مستقیم ترین نوع تهدید را متوجه عربستان می کنند. طی یک سال اخیر، اعضای این گروه مسئولیت شماری از حملات در استان شرقی عربستان را که محل زندگی جمعیت شیعه مذهب این کشور است، بر عهده گرفتند. اکثر قربانیان این حملات، شیعیان بودند و همین امر، به زمینه ای برای دامن زده شدن به تنش های فرقه ای تبدیل شد.

وقتی بحث مبارزه با تروریسم به میان می آید، واشنگتن اعتبار زیادی برای محمد بن نایف، ولیعهد سعودی قائل است. این در حالی است که بسیاری از اتباع عربستان توسط وی به صورت ناعادلانه بازداشت شده و به شکلی ظالمانه مجازات می شوند. به عنوان مثال، علی محمد النمر به اتهام شرکت در یک تظاهرات ضد حکومتی در سال 2012 (زمانی که تنها 17 سال داشت) در آستانه اعدام قرار دارد. "

عربستان حس می کند به هیچ کدام از خواسته هایش در مورد مسائل منطقه به خصوص مناقشه سوریه دست نیافته است و می بیند که همچنان آشفته در دایره سیاست بازی حیران است. حالتهایی اینچنین در عربستان سبب شده است دست به اقداماتی بزند که ظاهراً هیچ اثری بر جامعه جهانی برای همراهی با خود نگذاشته است، چراکه غرب و آمریکا به خصوص بعد از وادث تروریستی اخیر ، یه این نتیجه رسیده اند که باید بر خلاف روند گذشته ، ابتدا به فکر کنترل نیروهای تروریستی باشند و سپس به مسئله کنار رفتن بشار اسد فکر کنند.

 

در کنار تمامی این منازعات داخلی در عربستان، می توان به مسائلی که با آن دست به گریبان است، از جمله مسائل اجتماعی، کاهش قیمت های نفت، داعش، یمن و البته ایران اشاره کرد. در این میان، از بین همه این مسائلی که عربستان با آن به شدت دست به گریبان است، سعودی ها تمام توجه خود را معطوف به تقابل با ایران کرده اند، تقابلی که قطعاً عربستان را در باتلاق فرو خواهد برد .




نویسنده : منتظر
تاریخ : پنج شنبه 94/9/5
هدیه منتظران قائم ()

بسم الله

لینک مطلب در مرکز تحلیل و خبر سیاسی باصر

 

امیر محمد

سرعت غرق شدن عربستان سعودی در شن های روان یمن در حال افزایش است . تحرکات نابخردانه و ناپخته سران آل سعود باعث گردیده است عملیات توفات قاطعیت علاوه بر قربانی کردن هزاران شهروند یمنی و آوارگی ده ها هزار نفر و ویرانی زیر ساختها ، همانند بمب ساعتی بر روی پایه های حکومت آل سعود قرار گرفته است .

با در نظر گرفتن ماهیت پیچیده این درگیری و همچنین اوضاع و احوال سیاسی منطقه خاورمیانه ، دخالت نظامی عربستان در این امر ، اشتباهی استراتژیک بود که علاوه بر ویرانی ، بر فضای نا امن منطقه دامن زد . فضایی که تروریستها و حامیان شان ، هر لحظه منتظر متشنج شدن و به تبع آن ماهی گیری از آب گل آلود آن هستند .

در این بین عربستان سعودی شاید برای برهم زدن معادلات استراتژیک منطقه و جلوگیری از حضور ایران در یمن ، دست به این اقدام زد . از دست دادن متحد اصلی یعنی صدام حسین ، ماندن بشار اسد در قدرت ، حضور قدرت مند حزب الله در لبنان ، حضور چالش برانگیز شیعیان در بحرین و همچنین ترس از احتمال توافق ایران و آمریکا از جمله عواملی بودند عربستان را در این گرداب اسیر نمود .

عربستان سعودی در سالهای گذشته در جریان مناقشه کشورهای منطقه سعی کرده است با رویکرد متوهمانه دفاع از کشورهای عربی در برابر افزایش ضریب نفوذ قدرت ایران قد برافراشته نماید و در این راه با نمایش  قدرت هژمونیک ایران در منطقه قصد دارد ،  ایران را دخیل در درگیریهای کشورهای منطقه معرفی نماید . در این مورد نمی توان به راحتی از جریانسازی های رسانه ای آل سعود و متحدانش گذشت .

تحرکات وقیحانه آل سعود در شکستن حریم خصوص یک کشور مستقل و تجاوز به آزادی مردم سرفراز یمن که به دنبال نفی نظام سلطه و دستیابی به استقلال هستند ، با حال و هوای این روزهای خاورمیانه ، بوی دردسرهای عظیم برای عربستان می دهد .


عربستان سعودی تنها پس از 27 روز از آغاز عملیات توفان قاطعیت ، مجبور شد بدون آنکه به اهداف از پیش تعیین شده برسد ، اعلام توقف نماید که این مسئله خود می تواند خبر از به بن بست رسیدن عربستان سعودی در میدان بازی بزرگان خاورمیانه باشد . میدانی که هنوز برای آل سعود وسیع و پرمخاطره است و هرگونه خطایی همانند آغاز عملیات نظامی می تواند ، تیشه ای باشد بر ریشه این زیاده خواهی ها . البته نباید به این اعلام پایان عملیات نظامی ، اعتنای جدی نمود ، چراکه قطعاً پشت پرده این اقدام ، شروع عملیات روانی و سیاسی مخفیانه خواهد بود .  

آقای محسن میلانی استاد علوم سیاسی دانشگاه فلوریدای جنوبی آمریکا در خصوص نقش ایران در تحولات یمن می گوید " ایران به راستی یمن را تحت کنترل خود ندارد؛ ایران هیچ منافع راهبردی و یا اقتصادی را در یمن دنبال نمی کند و تنها در چند سال گذشته از حوثی ها حمایت کرده است تا حوزه نفوذ سیاسی خود را گسترش داده باشد. با این حال، ایران از طریق قدرت نرم و با حداقل سرمایه گذاری اهداف خود را پیش برده است، چرا که به طور کلی بیشتر حوثی ها به ایجاد روابط با ایران تمایل داشته اند تا ایران به روابط با حوثی ها. البته ایران نیز همانند جامعه بین المللی به شدت نگران امنیت تنگه باب المندب در یمن است که مسیر عبور و مرور محموله های نفتی به ارزش میلیون ها دلار محسوب می شود، اما برای شعله ور کردن جنگ داخلی در یمن مداخله نظامی نمی کند، چرا که تهران قلبا باور دارد راه حل مشکل و درگیری کنونی مداخله نظامی نیست. اکنون نه بمباران هوایی عربستان سعودی در یمن و نه حتی اعزام نیرو به این کشور نمی تواند حوثی ها را شکست دهد و یا از گسترش نفوذ ایران در یمن جلوگیری کند. "

تردیدی نیست که تنها راه پایان دادن به مناقشه یمن ، آتش بس و به دنبال آن مذاکرات برای برزگرای انتخابات و تشکیل دولت مردمی است که به ظاهر برای عربستان خوشایند نیست ولی عربستان سعودی چاره ای ندارد و دیر یا زود باید واقعیت را بپذیرد .

جمهوری اسلامی ایران نیز که هم اکنون قدرتی بزرگ در منطقه است به نظر دوران تثبیت قدرت خود را منطقه با صبر و نظارت استراتژیک بر اوضاع یمن آغاز کرده است و ایران نمی خواهد این فرصت مناسب را با احیاناً حضور نظامی در یمن از بین ببرد .

 






 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
->